Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-624/08/KM
z 17 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-624/08/KM
Data
2008.10.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
korekta podatku
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie częściowe


Istota interpretacji
Prawo do korekty podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu dnia 17 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 14 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W latach 2004-2006 Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług realizował zadanie inwestycyjne pod nazwą:


  1. Budowa cmentarza;
  2. Wyposażenie budynku pogrzebowego;
  3. Budowa drogi dojazdowej do cmentarza.


Zadanie realizowane było z własnych środków finansowych i kredytu. We wszystkich wystawianych na Wnioskodawcę fakturach wykonawcy naliczali podatek od towarów i usług według obowiązujących stawek. Po zakończeniu realizacji ww. zadania, powierzono zarządzanie cmentarzem spółce komunalnej ze 100% udziałem Gminy. Spółka ta wystawia faktury związane ze sprzedażą usług cmentarnych i odprowadza należny podatek od towarów i usług do urzędu skarbowego.

W składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług VAT-7 Wnioskodawca nie odliczał naliczonego podatku od towarów i usług uważając, że jeżeli nie zarządza bezpośrednio sam cmentarzem komunalnym, lecz powierzył prowadzenie działalności usługowej spółce komunalnej, pokrywając różnicę kosztów jej prowadzenia, to zrealizowana inwestycja służy działalności nieopodatkowanej.


Obecnie Wnioskodawca rozważa dwie wersje obsługi nieruchomości:


  1. zarządzanie samodzielnie cmentarzem komunalnym tzn. wystawianie faktur związanych ze sprzedażą usług cmentarnych i odprowadzanie należnego podatku od towarów i usług do urzędu skarbowego oraz zawieranie we własnym imieniu umów cywilnoprawnych;
  2. wydzierżawianie odpłatnie nieruchomości cmentarza komunalnego w drodze przetargu firmie zajmującej się usługami pogrzebowymi, wystawiając za dzierżawę faktury VAT i odprowadzanie podatku z tytułu uzyskanych dochodów, natomiast zakład pogrzebowy będzie wystawiał faktury związane ze sprzedażą usług cmentarnych i odprowadzał należny podatek od towarów i usług do urzędu skarbowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie skorygowane w uzupełnieniu z dnia 1 października 2008 r.


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korekty podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawianych przez wykonawców tej inwestycji na podstawie art. 91 ust. 1-7 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji będzie przysługiwało prawo do korekty podatku naliczonego przy realizacji tych zadań, na podstawie art. 91 ust. 1-7 ww. ustawy, ponieważ:


  1. utrzymanie cmentarzy komunalnych należy do zadań gminy i będzie przez nią realizowane,
  2. wybudowany cmentarz jest własnością Gminy,
  3. usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03) są opodatkowane (zał. nr 3, poz. 160 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) i Wnioskodawca będzie odprowadzał podatek należny od dzierżawy nieruchomości lub świadczonych bezpośrednio usług cmentarnych.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w sytuacji, gdy od dnia 1 listopada 2008 r. Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży usług pogrzebowych i pokrewnych na podstawie ustalonego cennika opłat za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych, wystawiając faktury za określone usługi z odpowiednią stawką VAT, to skorzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego za 2008 r. proporcją ustaloną jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych. Towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą bowiem wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co oznacza bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie należy wskazać, że w treści art. 90-95 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zawarł regulacje w zakresie odliczania częściowego podatku oraz korekt podatku naliczonego.

Przepis art. 90 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że w odniesieniu do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 – w myśl ust. 2 tego artykułu – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, jaką można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on zobowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z treścią art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Jak stanowi art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa powyżej, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio. Zgodnie z dyspozycją art. 91 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy , przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego, Wnioskodawca powierzył nieodpłatne zarządzanie cmentarzem spółce komunalnej, która z tytułu świadczenia „usług cmentarnych” rozlicza się z budżetem państwa z podatku od towarów i usług. Zamierza jednak zarządzać samodzielnie cmentarzem komunalnym i wystawiać faktury związane ze sprzedażą (od dnia 1 listopada 2008 r.) usług cmentarnych, zawierając we własnym imieniu umowy cywilnoprawne lub wydzierżawiać odpłatnie nieruchomości cmentarza komunalnego w drodze przetargu firmie zajmującej się usługami pogrzebowymi.

Zatem początkowo nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym u Wnioskodawcy i nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących to nabycie, lecz z uwagi na zamierzone działania nastąpi zmiana przeznaczenia realizowanej inwestycji i pojawi się związek z czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowym wniosku wskazano bowiem, iż realizowana inwestycja, polegająca na budowie cmentarza komunalnego wraz z wyposażeniem budynku pogrzebowego i budową drogi dojazdowej będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż Wnioskodawca będzie osiągał przychody opodatkowane z tytułu dzierżawy ww. nieruchomości lub świadczonych bezpośrednio przez siebie usług cmentarnych.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż wskutek zmiany przeznaczenia wybudowanej inwestycji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją w zakresie, w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów zawartych w art. 91 ust. 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj