Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-354/08/DP
z 28 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-354/08/DP
Data
2008.08.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
elektrownia wiatrowa
inwestycje
inwestycje w środkach trwałych
koszty uzyskania przychodów
nakłady
środek trwały


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione w pierwszym i drugim etapie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, czy należy traktować je jako inwestycję?



Wniosek ORD-IN 665 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 marca 2001 r. Z dniem 15 kwietnia 2008 r. rozszerzył działalność gospodarczą o wytwarzanie energii elektrycznej. Aby rozpocząć wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych należy wykonać szereg działań poprzedzających inwestycję. tj.:


1. ETAP

  • dostawa ciągu serii pomiarów z Cyfrowego Atlasu Wietrzności Polski,
  • w oparciu o ww. atlas znalezienie odpowiedniej lokalizacji,
  • wykonanie wizji lokalnej terenu celem ustalenia przydatności pod przyszłą inwestycję,
  • wystąpienie o wszelkie niezbędne zgody i zezwolenia do realizacji inwestycji oraz przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  • opracowanie wniosków i dokumentacji w celu uzyskania opinii z zakładu energetycznego o możliwości przyłącza turbiny wiatrowej do istniejącej sieci i sprawdzenie czy powyższe przyłącze będzie możliwe z punktu ekonomicznego.


W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł umowę z profesjonalną firmą zajmującą się tego rodzaju działalnością. Na podstawie umowy Wnioskodawca uzyskał niezbędne informacje i prawa autorskie do wszelkiej dokumentacji. Za powyższą usługę otrzymał fakturą VAT na kwotę netto 30. 000 zł.

2. ETAP

  • audit wiatrowy - dający pełną odpowiedź czy wstępnie wybrana lokalizacja jest odpowiednia, jeśli wynik będzie pozytywny, dobór odpowiedniego typu turbiny wiatrowej.
    Przybliżony czas ww. działań to okres około 2 lat.


3. ETAP - działania polegające na wykonaniu projektów: przyłączy, budowlanych oraz uzyskaniu pozwoleń budowlanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy wydatki poniesione w pierwszym i drugim etapie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, czy należy traktować je jako inwestycję...


Wnioskodawca uważa, że wydatki z pierwszego i drugiego etapu może uznać za koszty uzyskania przychodu i bezpośrednio zaliczyć do kosztów (jednorazowo) natomiast wydatki począwszy od trzeciego etapu należy uznać za inwestycyjne i po zakończeniu inwestycji amortyzować.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:


  • wydatek został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty),
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła tych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany.


Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać związek tego wydatku nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Istotne jest, aby dany wydatek poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością.

W treści wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego opisano szereg działań mających na celu uruchomienie elektrowni wiatrowej i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Zdaniem organu podatkowego przeprowadzane prace wymienione jako wykonane w pierwszym i drugim etapie mają związek z inwestycją realizowaną przez Wnioskodawcę, ponieważ stanowią one część prac z całego zadania inwestycyjnego. Prace związane z działaniami poprzedzającymi inwestycję, jaką będzie budowa elektrowni wiatrowej są bowiem konieczne dla prawidłowego funkcjonowania budowanego obiektu i tym samym warunkują osiąganie przychodów z prowadzonej w tym zakresie działalności.

Wydatki inwestycyjne stanowią koszt uzyskania przychodów głównie w sposób pośredni, tj. przez możliwość zaliczenia w koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (tzw. odpisy amortyzacyjne). Zgodnie z art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.


Stosownie do art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:


  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty

    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.


Art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, natomiast że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia. Z kolei za koszt wytworzenia uważa się, w myśl art. 22g ust. 4 ww. ustawy wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że w momencie podjęcia pierwszych czynności związanych z uruchomieniem elektrowni wiatrowej wszelkie wydatki poniesione na ten cel są kosztami związanymi z tą inwestycją. Nakład inwestycyjny oznacza bowiem wszystkie koszty podjęte dla realizacji inwestycji, w tym działania wstępne, przygotowujące prace rzeczowe.

Wydatki poniesione w szczególności na: dostawę ciągu serii pomiarów z Cyfrowego Atlasu Wietrzności Polski, znalezienie odpowiedniej lokalizacji w oparciu o ww. atlas, wykonanie wizji lokalnej terenu celem ustalenia przydatności pod przyszłą inwestycję, wystąpienie o wszelkie niezbędne zgody i zezwolenia do realizacji inwestycji oraz przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, opracowanie wniosków i dokumentacji w celu uzyskania opinii z zakładu energetycznego o możliwości przyłącza turbiny wiatrowej do istniejącej sieci i sprawdzenie czy przyłączenie będzie możliwe z punktu ekonomicznego, audit wiatrowy - dający pełną odpowiedź czy wstępnie wybrana lokalizacja jest odpowiednia, jeśli wynik będzie pozytywny dobór odpowiedniego typu turbiny wiatrowej, działania polegające na wykonaniu projektów: przyłączy, budowlanych oraz uzyskaniu pozwoleń budowlanych są nierozerwalnie związane z inwestycją główną, jaką będzie budowa elektrowni wiatrowej, zatem niewątpliwie są wydatkami inwestycyjnymi.

Opisane wydatki nie mogą zatem obciążać bezpośrednio kosztów działalności.

Jeżeli inwestycja będzie kontynuowana i będą uzyskiwane przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie elektrowni wiatrowej, to omawiane wydatki będą zwiększały wartość początkową środka trwałego (środków trwałych) i będą mogły stanowić koszt podatkowy w postaci odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego (środków trwałych).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj