Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-553/08-2/ES
z 31 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-553/08-2/ES
Data
2008.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność
podatek liniowy
spółka jawna
usługi zarządzania
wspólnik
źródła przychodu


Istota interpretacji
możliwość opodatkowania 19 % podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki komandytowej ze świadczenia przez spółkę usług na podstawie umowy o zarządzanie



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19 % podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki komandytowej ze świadczenia przez spółkę usług na podstawie umowy o zarządzanie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19 % podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki komandytowej ze świadczenia przez spółkę usług na podstawie umowy o zarządzanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan (zwany dalej „Wnioskodawcą”), obywatel Izraela, zamierza utworzyć w Polsce spółkę komandytową (dalej „spółka komandytowa”), w której będzie komandytariuszem, tj. wspólnikiem odpowiedzialnym za zobowiązania spółki w sposób ograniczony. Spółka komandytowa, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie na zasadach stałych świadczyć usługi zarządzania (co do zasady w zakresie zarządzania projektami deweloperskimi) na rzecz innych podmiotów gospodarczych, w tym również na rzecz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Dla potrzeb niniejszego wniosku można rozróżnić następujące sytuacje (zdarzenia przyszłe):

  1. Usługi będą wykonywane na rzecz podmiotów w których wnioskodawca nie będzie członkiem zarządu, prokurentem ani pełnomocnikiem;
  2. Uslugi będą wykonywane na rzecz spółek, w których w celu właściwego wykonania usług, wnioskodawca zostanie powołany na członka zarządu;
  3. Usługi będą wykonywane na rzecz spółek oraz podmiotów, na rzecz których w celu właściwego wykonania usług, wnioskodawca zostanie powołany na prokurenta lub zostanie ustanowiony pełnomocnikiem.


Wnioskodawca nie będzie w spółce komandytowej zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca nie będzie również zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Spółkach i innych podmiotach w których pełniłby funkcje członka zarządu, prokurenta lub pełnomocnika.

Usługi zarządzania będą świadczone na podstawie umów zawieranych pomiędzy spółką komandytową a innymi podmiotami. Spółka komandytowa będzie otrzymywała z tytułu wykonywanych usług zarządzania stosowne wynagrodzenie, przy czym jednym z zasadniczych elementów wynagrodzenia może być premia uzależniona od osiągnięcia określonego w umowie rezultatu lub od spełnienia innych przesłanek określonych w umowie łączącej strony.

W momencie składania niniejszego wniosku:

(i) Wnioskodawca nie prowadzi jeszcze działalności gospodarczej w formie opisanej w niniejszym wniosku, jest więc w momencie składania wniosku nierezydentem;

(ii) Wnioskodawca nie podjął jeszcze decyzji o siedzibie Spółki komandytowej, nie posiada również jeszcze stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Decyzje w powyższych zakresach zostaną podjęte przez Wnioskodawcę z uwzględnieniem lokalizacji podmiotów na rzecz których Spółka będzie świadczyć usługi lub też lokalizacji projektów, którymi Spółka będzie zarządzać;
(iii) Wnioskodawca nie posiada jeszcze polskiego numeru identyfikacji podatnika NIP.

Z uwagi na powyższe, w celach ostrożnościowych, przede wszystkim z uwagi na fakt, że przedmiotowa działalność gospodarcza może być prowadzona przez Wnioskodawcę na teranie kilku województw niniejszy wniosek został złożony zgodnie z właściwością Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w zdarzeniu przyszłym, w którym usługi będą wykonywane przez spółkę komandytową na rzecz podmiotów, w których Wnioskodawca nie będzie członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem, Wnioskodawcy, jako wspólnikowi spółki komandytowej świadczącej usługi zarządzania na rzecz tych podmiotów przysługuje prawo opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce podatkiem liniowym według stawki 19%...
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w którym w celu właściwego wykonania usług, Wnioskodawca będzie powołany na członka zarządu w spółkach na rzecz których będą wykonywane usługi zarządzania, Wnioskodawcy, jako wspólnikowi spółki komandytowej świadczącej te usługi na rzecz tych spółek przysługuje prawo opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce podatkiem liniowym według stawki 19%...
  3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w którym w celu właściwego wykonania usług, Wnioskodawca może być powołany na prokurenta lub może zostać ustanowiony pełnomocnikiem podmiotów na rzecz których będą wykonywane usługi objęte niniejszym wnioskiem, Wnioskodawcy, jako wspólnikowi spółki komandytowej świadczącej usługi zarządzania na rzecz tych podmiotów, przysługuje prawo opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce podatkiem liniowym według stawki 19%...


Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku świadczenia przez spółkę komandytową usług zarządzania na rzecz podmiotów trzecich, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, ma prawo do opodatkowania uzyskanego dochodu z udziału w spółce komandytowej przy zastosowaniu 19% stawki podatku dochodowego, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PDOF”), przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych wart. 10 ust.1 pkt 1,2 i 4- 9.


Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy o PDOF, powyższe ograniczenie (wyłączające możliwość zakwalifikowania przychodu do przychodu z tytułu działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej) obejmuje między innymi działalność wykonywaną osobiście. Katalog przychodów uznanych za przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście został zawarty w przepisach art. 13 powołanej ustawy. Jednym z rodzajów przychodów, uznanych zgodnie z przepisami podatkowymi za przychody z działalności wykonywanej osobiście są przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zaznaczyć należy, że spółka komandytowa jest jednostką organizacyjną która może samodzielnie występować jako strona umów w obrocie gospodarczym, oraz posiada własny majątek. W związku z powyższym, wynagrodzenie z tytułu przedmiotowych usług, płacone w związku z wykonywanymi usługami na podstawie faktur VAT, które będą wystawiane przez spółkę komandytową, jest wynagrodzeniem należnym spółce komandytowej, tj. spółce osobowej nie będącej osobą fizyczną. W tym więc przypadku brak jest podstaw do poboru przez podmioty na rzecz których usługi będą świadczone zaliczek na podatek dochodowy, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o PDOF, tj. przepisu regulującego zasady rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku wypłat dokonywanych przez podmioty gospodarcze z tytułów uznanych za przychód z działalności wykonywanej osobiście. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust 1 i 2 ustawy o PDOF, przychody i koszty uzyskania przychodu u każdego wspólnika ustala się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku, na podstawie prawidłowo i rzetelnie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Z uwagi na powyższe każdy ze wspólników z tytułu osiągniętego dochodu z udziału w zysku spółki, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF, jest obowiązany w ciągu roku podatkowego wpłacać zaliczki na podatek dochodowy.

W przedmiotowej sprawie działalność nie jest prowadzona jednoosobowo, lecz w ramach spółki komandytowej. Źródłem przychodów wspólników spółek osobowych - a taki charakter ma spółka komandytowa jest, zgodnie z treścią art. 5 b ust. 2 ustawy o PDOF, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z treścią tego przepisu, „jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa wart. 10 ust. 1 pkt 3”, tj. za pozarolniczą działalność gospodarczą.

W kontekście przywołanej wcześniej definicji pozarolniczej działalności gospodarczej, należy uznać, że otrzymywane przychody z tytułu wykonywanych przez spółkę komandytową usług zarządzania nie będą efektem czynności wykonywanych przez podatnika osobiście, lecz będą stanowiły przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej spółki komandytowej. Przychód wspólnika spółki komandytowej, będzie określany proporcjonalnie do prawa w udziale w zysku.

W rezultacie, stosownie do treści art. 9 a ust. 2 ustawy o PDOF, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3 ww. przepisu mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30 c tej ustawy, tj. wg stawki 19% po spełnieniu warunków określonych w art. 9 ust. 3, który to przepis wyłącza możliwość zastosowania wdanym roku podatkowym 19% stawki liniowej, jeśli przychody te wynikałyby ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W świetle wyżej wymienionych przepisów ustawy o PDOF, jeśli wspólnika spółki komandytowej nie łączy z potencjalnymi odbiorcami usług zarządzania świadczonych przez tą spółkę komandytową stosunek pracy ani spółdzielczy stosunek pracy, a świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie odpowiadają czynnościom które podatnik czy wspólnik wykonywał w roku poprzedzającym lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, dochód uzyskany z tytułu udziału w spółce komandytowej może być opodatkowany na zasadach określonych w art. 30 c ustawy o PDOF, przy założeniu, że Wnioskodawca dokona wybory tej formy opodatkowania w przewidziany w przepisach prawa podatkowego sposób do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, zgodnie z art. 9 a ust 2 ustawy o PDOF. Bez znaczenia dla powyższej kwalifikacji pozostaje, czy podatnik jest jednocześnie członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem spółki/podmiotu na rzecz którego spółka komandytowa świadczy przedmiotowe usługi.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam , co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza. Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Istotnym jest zatem ustalenie z jakiego źródła przychodu podatnik uzyskuje przychód. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7. Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy, pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą. W konsekwencji, również wówczas, gdy przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze osiągane są w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie spółki cywilnej, jawnej czy komandytowej, ich źródłem dla wspólnika jest działalność wykonywana osobiście. Przy klasyfikowaniu przychodów z tytułu umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, bez znaczenia pozostaje także okoliczność, czy przedmiotowe usługi świadczone są samodzielnie czy przy udziale osób trzecich np. sekretarki, zleceniobiorców, asystentów czy też wspólnika spółki osobowej.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 w/w ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Ustawodawca, w treści cyt. przepisu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych expressis verbis (wprost) wyraził, iż przychody z tytułu umów o charakterze opisanym w tym przepisie, bez względu na formę organizacyjną, w jakiej są wykonywane, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanego przepisu, przychody z tego rodzaju umów, nawet gdy usługi świadczone są przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie, zawsze stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście. Identycznie należy kwalifikować usługi świadczone przez podatnika, który jest wspólnikiem spółki jawnej. Taka kwalifikacja przychodów z tytułu umów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika przede wszystkim z osobistego charakteru usług zarządzania przedsiębiorstwem.

Menedżer to osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego częścią na podstawie czasowego kontraktu. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę komandytową.

Reasumując, z uwagi na bezspornie osobisty charakter kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Z tych powodów kontrakt menedżerski, nawet wówczas, kiedy zawierany jest z osobami fizycznymi występującymi jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorcami prowadzącymi zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, również w przypadku wykonywania czynności zarządczych przy merytorycznej pomocy osób trzecich, nie traci osobistego charakteru. Prawnopodatkowej kwalifikacji przychodów z tytułu kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze nie zmienia również okoliczność, że podatnik tego rodzaju przychody osiąga z tytułu udziałów w osobowej spółce cywilnej, jawnej czy komandytowej. Przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyłączenia w tym zakresie, zatem również w takim przypadku, przedmiotowe przychody zalicza do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Wobec powyższego należy zauważyć, iż przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest regulacją szczególną. Wyłącza zatem, w zakresie swej dyspozycji możliwość zastosowania przepisu ogólnego, jakim jest art. 8 ust. 1 w/w ustawy, dotyczący m. in. przychodów z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną.

Przychody uzyskane z tytułu wykonywania usług zarządzania przez osobę będącą wspólnikiem spółki osobowej są więc przychodami tej osoby ze źródła o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, nie zaś z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną.

Wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego rodzaju umów winno więc być wypłacone osobie, która świadczy usługi, a nie spółce, w której ta osoba jest wspólnikiem, skoro, jak już uprzednio wykazano, usług tych spółka świadczyć nie może.

Mając na uwadze powyższe uregulowania oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które będą uzyskiwane przez spółkę komandytową w związku z zawartymi umowami o zarządzanie będą traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako takie winny być obowiązkowo opodatkowane za pośrednictwem płatnika.

Dodać należy, iż nie ma znaczenia czy usługi będą wykonywane na rzecz podmiotów w których wnioskodawca będzie lub nie będzie członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem.

Wobec tego wnioskodawca jako wspólnik spółki komandytowej nie może opodatkować tak uzyskanego dochodu podatkiem liniowym według stawki 19% - która zgodnie z art. 30 c ww. ustawy przewidziana jest wyłącznie dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 cyt. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 5.04.2008 r. (data wpływu 12.05.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19 % podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych przez wspólnika spółki komandytowej ze świadczenia przez spółkę usług na podstawie umowy o zarządzanie, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 225,00 zł, tj. w wysokości odpowiadającej 3 zdarzeniom przyszłym dodatkowa opłata dokonana w dniu 6.05.2008 r. w wysokości 150,00 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) na wskazany przez wnioskodawcę rachunek bankowy pełnomocnika: xxxxxx.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj