Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-621/08-2/SJ
z 1 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-621/08-2/SJ
Data
2008.10.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Udzielona premia pieniężna jest odpłatnym świadczeniem usług i Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez odbiorców.



Wniosek ORD-IN 618 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje towary swoim odbiorcom, w szczególności sieciom handlowym. W celu intensyfikacji swojej sprzedaży przyznaje odbiorcom premie pieniężne z tytułu osiągnięcia przez danego odbiorcę, w danym okresie rozliczeniowym (np. kwartale), określonej wartości bądź wolumenu zakupów jego towarów. Powyższe premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz danego odbiorcy. Ponadto, powyższe premie pieniężne, są wypłacane odbiorcom tylko i wyłącznie pod warunkiem zakupu określonej ilości towarów Zainteresowanego i ich uzyskanie nie zależy od wykonania żadnych dodatkowych aktywności na jego rzecz. Odbiorcy traktują otrzymane premie pieniężne, jako odpłatność za wykonanie usługi i wystawiają z tego tytułu faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy, wykazując na nich kwotę podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez swoich odbiorców...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z opisanych wyżej faktur, wystawionych przez odbiorców.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Świadczeniem usług, zgodnie z tym przepisem, jest nawet zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zdaniem Spółki, powyższy zakres przedmiotowy usług jest bardzo szeroki i obejmuje również określone zachowania nabywców, takie jak nabywanie od sprzedawcy towarów o określonej ilości lub wartości. Co więcej, mając na uwadze bezpośredni związek pomiędzy tymi zachowaniami a otrzymaniem przez nabywcę premii pieniężnej należy uznać, iż stanowi ona wynagrodzenie za usługi świadczone przez nabywcę.

Powyższe twierdzenie, zdaniem Zainteresowanego będzie miało zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy wypłacana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, lecz zależy od określonego zachowania nabywcy. W przeciwnym przypadku należałoby bowiem stwierdzić, iż przyznana premia pieniężna ma charakter rabatu dla celów VAT.

Mając na uwadze powyższe Spółka stwierdziła, iż w przedstawionym stanie faktycznym dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez nabywców towarów na jej rzecz.


Powyższe stanowisko znajduje oparcie w pismach Ministra Finansów:

  • z dnia 17 września 2004 r., sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6,
  • z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026, w którym Minister Finansów stwierdził: „(…) W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym czasie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach (…).”


Stanowisko Spółki zostało również potwierdzone w licznych interpretacjach prawa podatkowego, wydanych w imieniu Ministra Finansów przez:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu:

  2.    - interpretacja z dnia 28 listopada 2007 r., sygn. ILPP1/443-347/07-2/TW,
       - interpretacja z dnia 22 października 2007 r., sygn. ILPP1/443-125/07-2/IN,
       - interpretacja z dnia 17 października 2007 r., sygn. ILPP1/443-72/07-2/BD,
       - interpretacja z dnia 10 września 2007 r., sygn. ILPP1/443-88/07-2/TW,
       - interpretacja z dnia 14 sierpnia 2007 r., sygn. ILPP1/443-2/07-4/HW,
       - interpretacja z dnia 2 sierpnia 2007 r., sygn. ILPP1/443-13/07-2/BD.
  3. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy:

  4.    - interpretacja z dnia 6 grudnia 2007 r., sygn. ITPP1/443-440/07/KM,
       - interpretacja z dnia 23 sierpnia 2007 r., sygn. ITPP1/443-37/07/PS,
       - interpretacja z dnia 3 sierpnia 2007 r., sygn. ITPP1/443-1/07/KM.
  5. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:
    - interpretacja z dnia 3 grudnia 2007 r., sygn. IBPP2/443-91/07/EJ/KAN-660/09/07,
    - interpretacja z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. IBPP1/443-137/07/MS/KAN-604/09/07,
    - interpretacja z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. IBPP1/443-327/07/AZ/KAN-1392/07,
    - interpretacja z dnia 13 listopada 2007 r., sygn. IBPP1/443-93/07/AS/KAN-362/08/07,
    - interpretacja z dnia 30 sierpnia 2007 r., sygn. IBPP1/443-8/07/JP/KAN-7/07/07.
  6. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

  7. - interpretacja z dnia 31 października 2007 r., sygn. IPPP1/443-176/07-2/GD,
    - interpretacja z dnia 30 października 2007 r., sygn. IP-PP1-443-286/07-4/AK,
    - interpretacja z dnia 22 sierpnia 2007 r., sygn. IP-PP2-443-9/07-2/PK.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani wystawić faktury stwierdzające dokonanie sprzedaży. Jednocześnie, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatne świadczenie usług. W konsekwencji, opisane wyżej odpłatne świadczenie usług powinno być dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez nabywców towarów.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (…) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…). Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot wykazanych w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług.


W przedmiotowym stanie faktycznym dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez nabywców towarów Spółki na jej rzecz, które to usługi, zgodnie z przepisami ustawy o VAT są dokumentowane fakturami VAT. Jednocześnie, nie ulega wątpliwości, iż powyższe usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi – mają bowiem istotny wpływ na intensyfikację sprzedaży Wnioskodawcy, a tym samym na ogół jego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym, Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wykazanego we wspomnianych fakturach.


W szczególności, zdaniem Zainteresowanego, w przedmiotowym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Jak bowiem wykazano w przedmiotowym stanie faktycznym, nabywcy towarów Zainteresowanego świadczą na jego rzecz usługi za wynagrodzeniem. W konsekwencji podlegają one opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, usługi te nie korzystają ze zwolnienia od opodatkowania VAT. Nie jest zatem spełniona dyspozycja art. 88 ust. 3a pkt 2, który odnosi się tylko do tych faktur, które dokumentują transakcje niepodlegające opodatkowaniu VAT lub zwolnione od opodatkowania VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Ponadto tut. Organ zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.


W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj