Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-787/08-2/JL
z 19 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-787/08-2/JL
Data
2008.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2008 r.(data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od kontrahentów z tytułu wypłacenia premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.04.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od kontrahentów z tytułu wypłacenia premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

M ramach prowadzonej działalności gospodarczej, C Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) sprzedaje wyroby i towary oraz części zamienne do maszyn rolniczych. Spółka dokonuje sprzedaży za pomocą sieci dealerskiej na podstawie Umowy Dealerskiej. Aby wynagrodzić swoich nabywców za realizację obrotów na określonym poziomie (ustalonym wcześniej przez strony), jak również mając na celu zmotywowanie do dalszych zakupów oferowanych produktów i towarów, Spółka postanowiła wypłacić premię pieniężną. Dodatkowo Dealerzy, którzy zajmują się dystrybucją maszyn rolniczych (wyłącznie marki xy i C, będących własnością Koncernu Q), zostali wynagrodzeni bonusem lojalnościowym. Na podstawie uzgodnień z Dealerami będącymi uzupełnieniem do w/w Umów, Spółka udzieliła 1% bonusu lojalnościowego liczonego od ceny netto wszystkich zafakturowanych ciągników w okresie od 1 czerwca do 31 grudnia 2007 roku. W przypadku zakupu części zamiennych Dealerom przysługiwał bonus roczny oszacowany na podstawie wartości obrotów tj. sprzedaży części zafakturowanej przez Spółkę w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 roku w porównaniu do poziomu zakupów części uzgodnionych ze Spółką na każdy rok kalendarzowy. Wypłacona premia nie była związana z żadną konkretną dostawą. Roczny bonus przysługujący Kontrahentom został rozliczony do końca pierwszego kwartału następnego roku (tj. do 31.03.2008 roku). W związku z powyższym Spółka otrzymała od Kontrahentów, którym został przyznany bonus, faktury VAT jako należność za wykonaną usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji przedstawionej w powyższym stanie taktycznym Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur dokumentujących bonusy pieniężne...

Zdaniem wnioskodawcy, w omawianym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która w świetle ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z nowej ustawy o VAT tj. z dnia 11 marca 2004 roku, art. 8 ust. 1 wynika, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7, jeśli ma ono charakter odpłatny. Pojęcie „świadczenie” nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Słownik języka polskiego definiuje czasownik „świadczyć” jako -„ wykonywać na czyjąś rzecz”, zaś „świadczenie” jako „obowiązek wykonania, przekazania czegoś”. Należy zauważyć, iż usługi są traktowane przez ustawodawcę podatkowego bardzo szeroko, a więc świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, która nie koniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Można więc twierdzić, że zachowanie się kupującego w celu uzyskania premii pieniężnej jest świadczeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1.

Takie określenie pojęcia świadczenia jest zbieżne z art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy Rady UE 77/338 z 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. urz. L 145 ze zm.) dalej”. „VI Dyrektywa”, według którego za świadczenie usług uznaje się każdą operację, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 5. Taką też wykładnię podało Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, w którym Ministerstwo uznało, że premię pieniężną wypłacaną z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię: (...) w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach (...) Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...)” Stanowisko powyższe nie zostało zmienione również w odpowiedzi na interpelację poselską nr 99 z dnia 24 listopada 2007 roku, w której Poseł x, wnioskował o udzielenie odpowiedzi na pytanie: „ czy w sytuacji gdy kontrahent otrzymuje fakturę dokumentującą udzieloną premię pieniężną, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w tej fakturze, w szczególności czy utrzyma takie prawo po dniu 1 stycznia 2008 r. w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT...”

Odpowiedź na powyższą interpelację została udzielona pismem z dnia 28 grudnia 2007 r., nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-l60001, w której Minister Finansów wprawdzie nie udziela jednoznacznej i rozstrzygającej odpowiedzi ale też nie zmienia stanowiska zajętego w grudniu 2004 roku, dając jednocześnie możliwość podatnikowi, rozstrzygania tego rodzaju stanów faktycznych za pomocą wystąpienia o interpretację przepisów w indywidualnej sprawie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r., poz. 60, z późn. zm.). Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest również Decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2008r. „ nr. IP-PP2-443-581/07-2/PS, która stwierdza: „ (...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż premia pieniężna związana jest z osiągnięciem określonego pułapu zakupów towarów dokonanych przez kontrahentów Spółki. Działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, będą miały bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie będzie związana z żadną konkretną dostawą i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie bowiem uzależniona od określonego zachowania nabywcy. W tym wypadku wypłacona premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone na rzecz Spółki usługi. Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych (…)”. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 7 marca 2008 r. w odpowiedzi na wniosek podatnika o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego (sygn. IPPP1-443-339/08-2/AB) potwierdził również prawo do odliczenia podatku VAT z faktur, które są udokumentowaniem wypłaty premii pieniężnej, tym samym zachowanie nabywcy stanowi usługę, za którą przysługuje wynagrodzenie podlegające VAT, a zatem nie będzie znajdował zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT. Regulacja ta dotyczy bowiem tych faktur, które dokumentują czynności niepodlegające lub zwolnione z VAT.

W związku z powyższą argumentacją wnioskujemy o potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez Spółkę interpretacji przepisów podatkowych tj. o uznanie za prawidłowe stanowisko, że na obecnym stanie faktycznym Spółka ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony z faktur otrzymanych od kontrahentów, którym Spółka wypłaciła bonus za generowanie zakupów w 2007 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego wypłacona przez Spółkę premia związana jest z określonym zachowaniem. W tym przypadku wskazać należy, że działanie kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, ma bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Cytowany przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Premie pieniężne, o których mowa we wniosku powinny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od kontrahentów z tytułu udzielonych premii pieniężnych, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj