Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-656/08-2/AI
z 8 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-656/08-2/AI
Data
2008.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
przewóz osób
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy przedmiotowe dotacje otrzymywane z budżetu miasta stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 852 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Zakładu Komunikacji, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 1 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z budżetu miasta dotacji dotyczących dofinansowania działalności bieżącej zakładu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z budżetu miasta dotacji dotyczących dofinansowania działalności bieżącej zakładu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, działającym na podstawie Uchwały Rady Miejskiej. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działania zakładu jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej w zakresie przewozów pasażerskich. Zakres działania obejmuje przewozy wraz z całą infrastrukturą, a w szczególności przystankami, punktami informacji i sprzedaży biletów. Ceny za usługi przewozowe oraz zasady korzystania ze środków komunikacji miejskiej określa Rada Miasta w drodze uchwały. Wnioskodawca otrzymuje dotacje przedmiotową. Rada Miasta corocznie uchwałą ustala stawkę dotacji przedmiotowej do kosztów jednego wozokilometra. Planowana kwota dotacji przedmiotowej wynika z pomnożenia planowanych wozokilometrów i stawki za jeden wozokilometr. Istotą otrzymanej dotacji przedmiotowej jest dofinansowanie kosztów działalności bieżącej, na które między innymi składają się: zakup paliwa i olejów, wynagrodzenie pracowników wraz z pochodnymi, zakup części zamiennych, itp. Otrzymana dotacja na koniec roku podlega rozliczeniu, uwzględniając faktycznie wykonane wozokilometry. W przypadku nie wykonania planowanych wozokilometrów, różnica podlega zwrotowi. W związku z powyższym, dotacja przedmiotowa nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi i nie wpływa na poziom cen biletów. W myśl art. 29 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót powiększony o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę, co nie występuje w wyżej przedstawionej sytuacji. Ponadto, Wnioskodawca przesyła w załączeniu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Koninie z dnia 7 marca 2005 r. z dokonaną interpretacją przepisów w ww. zakresie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przedmiotowe dotacje otrzymywane z budżetu miasta stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywana z budżetu miasta przedmiotowa dotacja jest kalkulowana jako dopłata do kosztu jednego wozokilometra na częściowe pokrycie kosztów działalności, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie można jej przyporządkować konkretnej usłudze.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.


W świetle wyżej przytoczonych przepisów opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści wniosku wynika, iż przyznana dotacja dotyczy ściśle kosztu jednego wozokilometra i nie wpływa na cenę biletu. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Zainteresowanego. Tym samym nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem nie zawiera się w ustawowej definicji dotacji stanowiącej podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT.


Reasumując stwierdzić, iż przedmiotowe dotacje otrzymywane z budżetu miasta nie stanowią obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj