Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-556/08/IB
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-556/08/IB
Data
2008.07.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcja
objęcie (nabycie) akcji
pracownik
przychód z kapitału pieniężnego
świadczenia na rzecz pracowników


Istota interpretacji
1. Kiedy powstanie u pracownika przychód z akcji: w chwili nabycia akcji przez pracownika czy w chwili sprzedaży przez niego akcji po określonym okresie?
2. Czy różnica między wartością akcji z dnia przystąpienia do programu a wartością z dnia wykupu akcji przez pracownika stanowi dochód do opodatkowania w dniu wykupu czy w dniu sprzedaży akcji przez pracownika?



Wniosek ORD-IN 806 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania akcji nabywanych przez pracownika w ramach programu motywacyjnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania akcji nabywanych przez pracownika w ramach programu motywacyjnego.

Wezwaniem z dnia 26 czerwca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego oraz jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia.

Pismem z dnia 7 lipca 2008 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zarząd Spółki planuje wprowadzić, po tym jak Spółka uzyska status spółki publicznej, program motywacyjny. Program ten ma na celu stworzenie w Spółce mechanizmów motywacyjnych kluczowych pracowników i współpracowników Spółki – do działań zapewniających zarówno długoterminowy wzrost wartości Spółki, jak również stabilny wzrost zysku, a także związanie kadry ze Spółką. Wybrani pracownicy i współpracownicy Spółki mają istotny wpływ na wynik finansowy Spółki, co wynika z ich stanowiska, a także na realizację przez Spółkę założonych parametrów finansowych lub ustalonych celów strategicznych. Pracownicy oraz współpracownicy będący uczestnikami programu będą wskazywani corocznie przez uprawniony organ Spółki – zarząd. Lista uczestników programu będzie pod koniec każdego roku weryfikowana w celu ustalenia czy zostały spełnione przez nich warunki programu. Program motywacyjny Spółki będzie premiować poziom realizacji przez Spółkę zysku w danym roku realizacji programu w ten sposób, że uczestnicy programu uzyskają uprawnienie do objęcia akcji zwykłych na okaziciela po zakończeniu każdego roku. Ww. uprawnienie będzie stanowiło jeden z instrumentów finansowych wymienionych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Pracownicy nie będą mieli żadnego rodzaju uprawnień związanych z otrzymaniem takiego instrumentu finansowego. Program motywacyjny zostanie przeprowadzony w latach 2009-2011, w trzech równych transzach. Najistotniejszym założeniem programu jest to, że pracownik prawo do zakupu akcji po cenie na dzień przystąpienia do programu nabywa z chwilą spełnienia wszystkich warunków programu. Akcje nie będą oferowane innym podmiotom niż pracownicy Spółki ani też nie będą dostępne na rynku instrumentów finansowych. Pracownicy Spółki będą występować w pozycji uprzywilejowanej w porównaniu z innymi uczestnikami rynku, np. będą obejmować akcje na zasadach preferencyjnych. Pracownik będzie nabywał akcje Spółki – Wnioskodawcy i będą to wyłącznie akcje nowej emisji. Akcje będą obejmowane przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Kiedy powstanie u pracownika przychód z akcji: w chwili nabycia akcji przez pracownika czy w chwili sprzedaży przez niego akcji po określonym okresie... Czy różnica między wartością akcji z dnia przystąpienia do programu a wartością z dnia wykupu akcji przez pracownika stanowi dochód do opodatkowania w dniu wykupu czy w dniu sprzedaży akcji przez pracownika...


Zdaniem Wnioskodawcy, pracownik uzyska przychód w momencie sprzedaży akcji i będzie zobowiązany opodatkować go odrębnie – jako przychód z kapitałów pieniężnych. Cechą papierów wartościowych jest bowiem to, że generują dochód w przyszłości – w postaci dywidendy czy też w razie ich sprzedaży w postaci różnicy między uzyskaną kwotą a kosztami poniesionymi na nabycie. Potwierdza to art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2007 r. Nr 1471/DPF/415/101/06/PP. W opinii Wnioskodawcy różnica między wartością akcji z dnia przystąpienia do programu motywacyjnego a wartością z dnia zakupu akcji przez pracownika stanowi dochód do opodatkowania w dniu sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:


  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.


Natomiast stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

W myśl art. 24 ust. 11 ww. ustawy, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

W sytuacji przedstawionej we wniosku wybrani pracownicy Spółki będą uczestniczyli w programie motywacyjnym. Lista uczestników programu będzie pod koniec każdego roku weryfikowana w celu ustalenia czy zostały przez nich spełnione warunki programu. Program motywacyjny będzie premiować poziom realizacji przez Spółkę zysku w danym roku realizacji programu w ten sposób, że jego uczestnicy uzyskają uprawnienie do objęcia akcji zwykłych na okaziciela po zakończeniu każdego roku. Prawo do zakupu akcji po cenie z dnia przystąpienia do programu pracownik będzie natomiast nabywał z chwilą spełnienia wszystkich warunków programu.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż pracownik będzie nabywał akcje Spółki – Wnioskodawcy, będą to wyłącznie akcje nowej emisji i będą obejmowane przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

W przedmiotowej sprawie zostaną więc spełnione warunki określone w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym dochód z tytułu objęcia tych akcji przez pracownika nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie ich objęcia.

W momencie zbycia tych akcji powstanie natomiast przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik (w niniejszej sprawie pracownik) jest samodzielnie zobowiązany w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i obliczyć należny podatek dochodowy.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy stanowi, iż za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W konsekwencji, poniesione przez pracownika wydatki na nabycie akcji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów ze sprzedaży tych akcji.

Reasumując nadwyżka pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez pracownika, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj