Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-533/08/BS
Data
2008.08.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe
Istota interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z funduszy innych niż określone w § 6 rozporządzenia wykonawczego do ustawy, dokonywanych przez urząd, niezwiązanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2008 r. (data wpływu 19 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji „Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 czerwca 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji.
W złożonych dokumentach przedstawiono następujący stan faktyczny.
W 2006 roku Gmina, reprezentowana przez Urząd Miejski realizowała ze środków unijnych projekt pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 3 – Rozwój lokalny. Po zakończeniu inwestycji wybudowany środek trwały – kanalizacja sanitarna – został nieodpłatnie przekazany do gminnego zakładu budżetowego, który świadczy usługi w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Gmina nie zawierała i nie zawiera żadnych umów cywilnoprawnych ze swoim zakładem budżetowym na okoliczność przekazywania w nieodpłatne użytkowanie wybudowanej kanalizacji sanitarnej. Podatek od towarów i usług z faktur wystawionych przez wykonawcę inwestycji był wydatkiem kwalifikowanym projektu, gdyż Urząd Miejski nie miał możliwości jego odliczenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Urząd Miejski miał możliwość odzyskania podatek od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków”...
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją. W uzupełnieniu do wniosku Urząd Miasta oświadczył, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie będzie służyło prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazano, z tytułu realizacji projektu wystąpił tylko podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę inwestycji, nie będzie podatku należnego, gdyż realizowana inwestycja nie generuje przychodu dla Urzędu. Ponadto Wnioskodawca oświadczył, iż uzyskane środki na realizację inwestycji nie są środkami, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|