Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-481/08-4/MN
z 21 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-481/08-4/MN
Data
2008.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
działka pod budowę
działki
grunt niezabudowany
grunty
grunty rolne
plan zagospodarowania przestrzennego
rejestracja
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rejestracja podatnika VAT UE
sprzedaż gruntów
sprzedaż zwolniona
zakup gruntu


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy gruntu niezabudowanego.



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) w zakresie doprecyzowania przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza nabyć działkę od Agencji Nieruchomości Rolnych, którą wygrał w przetargu. Do ceny zakupu jest doliczony podatek VAT. W nieobowiązujących planach zagospodarowania przestrzennego i w gminnym studium uwarunkowań działka jest predysponowana do lokalizacji przemysłu, magazynów i hurtowni. Grunt jest niezabudowany.

Zainteresowany prowadzi działalność jako osoba fizyczna w spółce cywilnej, która nie zajmuje się obrotem nieruchomościami, a działkę kupuje z majątku prywatnego. Posiada też inne nieruchomości gruntowe. Wnioskodawca będzie zmuszony sprzedać nieruchomość w krótkim okresie czasu od daty zakupu, nawet ze stratą. Wynika to z faktu, iż nie będzie w stanie spłacić rat kredytu. Zainteresowany nie sprzedawał wcześniej i raczej nie zamierza sprzedawać w przyszłości nieruchomości gruntowych. Przedmiotowy grunt nie zostanie podzielony na mniejsze działki, a także nie będzie przekwalifikowany, ani uzbrojony.

Dla potrzeb tej jednej transakcji Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT, czyli nabyć prawo do odliczenia podatku naliczonego i po sprzedaży się wyrejestrować.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od sprzedaży działki w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca musi zapłacić podatek VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę okoliczności sprzedaży, nie powinien on płacić podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Zainteresowany zamierza nabyć nieruchomość gruntową niezabudowaną. Działka, w nieobowiązujących planach zagospodarowania przestrzennego i w gminnym studium uwarunkowań, jest przeznaczona jako grunt dla lokalizacji przemysłu, magazynów i hurtowni. Wnioskodawca ma zamiar odsprzedać nieruchomość w krótkim okresie czasu od daty zakupu, a dla tej jednej transakcji zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT i w związku z tym nabyć prawo do odliczenia podatku naliczonego. Po odsprzedaży działki Zainteresowany zamierza wyrejestrować się.

Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

W związku z tym, iż Zainteresowany dokona rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w celu uzyskania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, stwierdzić należy, iż zachowa się on jako podatnik, który zamierza wykonywać czynności opodatkowane. Tym samym, Wnioskodawca uzyska status czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Natomiast przedmiotowa transakcja sprzedaży nieruchomości dokonana zostanie przez podatnika VAT czynnego, o którym mowa w art. 15 ustawy.

W takiej sytuacji, za faktem opodatkowania sprzedaży nieruchomości, o których mowa we wniosku, przemawia zarówno czynnik przedmiotowy – odpłatna dostawa towarów, jak i czynnik podmiotowy – czynności zostaną wykonane przez podatnika.

Dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%. Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów nie może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.


Reasumując, transakcja sprzedaży przedmiotowej nieruchomości gruntowej, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według podstawowej, 22% stawki podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj