Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-296/08/PK
z 19 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-296/08/PK
Data
2008.05.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
faktura
odliczenie podatku od towarów i usług
umowa o pracę


Istota interpretacji
ustalenia czy umowy o pracę podlegają ustawie o podatku od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 709 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Państwa stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2008r. (data wpływu 19 lutego 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2008r. (data wpływu 18 kwietnia 2008r.) oraz pismem z dnia 15 maja 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy umowy o pracę podlegają ustawie o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie ustalenia czy umowy o pracę podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2008r. oraz pismem z dnia 15 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach IV Priorytetu ZPORR - Urząd Marszałkowski Województwa go realizował następujący projekt nr ... "Zabezpieczenie obsługi systemu wdrażania ZPORR przez Urząd Marszałkowski Województwa"

Realizacja projektu polegała na zatrudnieniu: 10 osób od 01.01.2004r. - 31.12.2004r., 1 osoby od 17.03.2004r. - 31.12.2004r., 2 osoby od 01.05.2004r. - 31.12.2004r., 1 osoby od 1.06.2004r., 1 osoby od 14.06.2004 - przepracowała 3 m-ce, 2 osób od 30.08.2004r. - 31.12.2004r., 1 osoby od 01.09.2004r. - 31.12.2004r. i 1 osoby od 08.09.2004r. - 31.12.2004r. W dniu 10 listopada ponownie zostało obsadzone stanowisko dotyczące monitorowania i kontroli realizacji projektów składanych w ramach Działania 2.2. i 2.6. ZPORR. Z dniem 1 listopada 2004r. z grupy osób zatrudnionych w celu wdrażania ZPORR w ramach projektu wykluczony został Kierownik Referatu Programowania i Monitorowania* ze względu na zwiększenie zakresu obowiązków o zadania, które nie kwalifikują się w ramach Działania 4.1. Jednocześnie w zamian od 1 listopada 2004r. obsadzone zostało stanowisko Kierownika Referatu Wdrażania Projektów. W przypadku pozostałych osób po reorganizacji struktury organizacyjnej Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych tj. od 1 listopada 2004r. niewielkim zmianom uległo miejsce w strukturze organizacyjnej, w tym schemat referatu, w którym dana osoba pracuje. Zakres zadań nie zmienił się.

Wszystkie ww. osoby były zatrudnione na umowę o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umowy o pracę podlegają ustawie o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy w zaistniałym stanie faktycznym ustawa o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania, gdyż zakres przedmiotowy opodatkowania został enumeratywnie wymieniony w art. 5 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym nie były wystawione faktury VAT dokumentujące zawarcie umowy o pracę, a co za tym idzie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ze stanu faktycznego wynika, w ramach realizacji projektu Wnioskodawca zatrudnił osoby na podstawie umowy o pracę czyli zostały zawarte umowy nawiązujące stosunek pracy. Z analizy ww. przepisów wynika, że nie uznaje się za podatnika podatku VAT, m.in. osób uzyskujących przychód ze stosunku pracy. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że czynności wykonywane w ramach zawartych umów o pracę nie będą podlegać ustawie o VAT.

Z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast podstawą do odliczenia podatku naliczonego w obrocie krajowym jest wyłącznie faktura VAT.

Odnosząc stan prawny do stanu faktycznego należy stwierdzić, że podmioty wykonujące swe obowiązki w ramach umowy o pracę nie są podatnikami podatku VAT, co za tym idzie z tego tytułu nie wystawiają faktury VAT na rzecz pracodawcy. Tym samym brak jest dokumentu uprawniającego do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe przy czym należy zaznaczyć, iż czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie będą podlegały ustawie o VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 1, tej ustawy, a nie na podstawie art. 5 jak podał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj