Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-269/08/HS
z 6 maja 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-269/08/HS
Data
2008.05.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Słowa kluczowe
objęcie (nabycie) akcji
przychód z kapitału pieniężnego
spółka akcyjna
Istota interpretacji
Skutki podatkowe opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji.
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia – bez daty (data wpływu do tut. BKIP 06 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 6 lutego 2008r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie akcjonariuszy wnioskodawcy w dniu 22 marca 2007r. podjęło uchwałę w sprawie ustanowienia programu motywacyjnego (zwanego dalej programem) dla członków zarządu i kluczowej kadry zarządzającej Spółki. Podstawowym celem programu jest zwiększenie zaangażowania oraz głębsze związanie ze Spółką określonej w uchwale grupy osób. Wszystkie osoby z tej grupy łączy z wnioskodawcą stosunek pracy. Osobom tym zostanie przyznana premia w postaci prawa do udziału w odpowiedniej części zysku Spółki, osiągniętego w każdym z lat obrotowych 2007, 2008 i 2009, w łącznej kwocie nie przekraczającej trzech milionów złotych. Warunkami uprawniającymi do premii w postaci prawa do udziału w części zysku Spółki będzie osiągnięcie przez Spółkę określonych w uchwale parametrów finansowych. Uprawnionym do partycypacji w części zysku będzie przysługiwać prawo do objęcia akcji emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego spółki akcji nowej emisji w zamian za wkłady niepieniężne w postaci przysługujących tym osobom wierzytelności wobec spółki o wypłatę stosownej części zysku. Wysokość premii za każdy rok zostanie określona w uchwale Rady Nadzorczej, natomiast prawo uprawnionego do wskazanej powyżej premii powstanie w chwili podjęcia przez Walne Zgromadzenie akcjonariuszy uchwały o podziale zysku w danym roku obrotowym. Należy zauważyć, że prawo do objęcia akcji spółki uprawniony może wykonać przez złożenie w terminie miesiąca od zarejestrowania uchwały dotyczącej emisji nowych akcji, pisemnego oświadczenia o zamiarze skorzystania z tego prawa. Zarząd Spółki jest obowiązany do wyemitowania i wydania uprawnionym, którzy złożyli oświadczenie o objęciu, akcji nowej emisji, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia oświadczenia o objęciu tych akcji. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem wnioskodawcy w sytuacji będącej przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego, znajdzie zastosowanie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem dochód stanowiący nadwyżkę między wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. W przedmiotowym stanie faktycznym podstawą do objęcia akcji przez uprawnione do świadczeń z programu motywacyjnego osoby jest podjęcie przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy wnioskodawcy uchwały w sprawie podziału zysku osiągniętego przez Spółkę w danym roku obrotowym. Warto zauważyć, że art. 24 ust. 11 nie przewiduje żadnych dodatkowych przesłanek, które muszą zostać spełnione, żeby moment opodatkowania dochodu z objętych akcji mógł być umiejscowiony w chwili ich zbycia. Jedynym warunkiem koniecznym jest istnienie uchwały walnego zgromadzenia, jako podstawy do przyznania akcji osobom uprawnionym. Na potwierdzenie tego poglądu wnioskodawca powołał tezę z pisma z dnia 16 marca 2007r. Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów Znak: 1438/DF-1/415-239a/389/06/07/AG) oraz z pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Prądnik z dnia 9 czerwca 2006r. Znak: PB/415/65/06/BS). Wnioskodawca uważa zatem, że objęcie akcji poprzez osoby uprawnione do świadczeń z programu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w chwili nabycia tych akcji, lecz dopiero w momencie ich sprzedaży, przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tego tytułu będzie zakwalifikowany do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), opodatkowany 19% stawką w formie zryczałtowanej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. W świetle art. 24 ust. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, pracownicy spółki – zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia - mają możliwość zrealizowania przyznanej premii poprzez objecie nowych akcji wnioskodawcy wyemitowanych w tym celu. Ponieważ w przedmiotowej sprawie spełnione są warunki do zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. pracownicy będą uprawnieni do objęcia akcji na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki i obejmą akcje nowych emisji, to dochód z tytułu objęcia tych akcji nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie ich objęcia. Natomiast w momencie zbycia tychże akcji powstanie przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zgodnie z powołanym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (w tym akcji). Stosownie do treści art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy dochodem, o którym mowa powyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.