Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-993d/12/MN
z 26 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniach 29 sierpnia i 7 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dofinansowania kosztów na organizację otwartych, nieodpłatnych imprez - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 29 sierpnia i 7 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania dofinansowania kosztów na organizację otwartych, nieodpłatnych imprez.



W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Jako gminna instytucja kultury, w świetle ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, realizuje działalność kulturalno-rekreacyjną na terenie Gminy.


Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest z wykorzystaniem następujących obiektów:


  • kompleksu dwóch budynków przy ul. P., składającego się z sali widowiskowej (znajduje się w niej również kino) oraz budynku głównego (siedziba Wnioskodawcy), w którym znajdują się m.in. biura, restauracja/kawiarnia artystyczna, pokoje hotelowe, sale konferencyjne i inne, biblioteka, a także pracownia wyrobu ceramiki, przestrzeń wokół budynków jest odpowiednio zagospodarowana, tj. znajdują się tam: parking, ławki, skwery zieleni, prowadzące na teren Wnioskodawcy schody i oświetlenie, całość jest ogrodzona;
  • budynku przy ul. L., w którym wyróżnić można m.in. dwie sale z przeznaczeniem na warsztaty taneczno-ruchowe, studio wokalno-muzyczne, garderoby oraz studio nagrań i filmowe z reżyserką, w budynku znajdują się również sale klubowe i warsztatowe do wspólnych spotkań stowarzyszeń i organizacji: szachistów, stowarzyszenia kobiet, artystów, seniorów i innych, na poddaszu zorganizowano galerię, w której odbywają się cykliczne wystawy artystów, wokół budynku znajduje się m.in. zadaszone patio, mini pole golfowe, plac zabaw dla najmłodszych mieszkańców oraz stoły do szachów i tenisa stołowego;
  • budynku Centrum Informacji Turystycznej, w którym dokonywana jest przede wszystkim sprzedaż widokówek, map, folderów informacyjnych dotyczących Miasta i okolic, pamiątek oraz rozdawane są ulotki i broszury informacyjne;
  • budynku Muzeum.


Działalność Wnioskodawcy można podzielić zasadniczo na trzy podstawowe kategorie, tj.:


  1. czynności, które Wnioskodawca traktuje jako opodatkowane VAT,
  2. czynności, które Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z VAT,
  3. czynności, które Wnioskodawca traktuje jako w ogóle niepodlegające ustawie o VAT.


Zakres czynności, które Wnioskodawca traktuje jako podlegające opodatkowaniu VAT (działalność A) obejmuje w szczególności odpłatne:


  1. organizowanie imprez komercyjnych - np. koncertów muzycznych, występów teatralnych, kabaretowych, tanecznych i akrobatycznych, wieczorków poetyckich oraz innych występów artystycznych, Wnioskodawca organizując wszelakiego rodzaju imprezy komercyjne nie osiąga w sposób systematyczny zysku, pobiera od każdego uczestnika opłatę za wstęp, opłaty te są przeznaczane na pokrycie części kosztów ponoszonych na organizację tych imprez, głównym celem organizacji różnego rodzaju występów/wystaw artystycznych jest rozwój działalności kulturalnej na terenie Gminy, w przypadku jednak osiągnięcia przez Wnioskodawcę zysku z organizacji imprez artystycznych, jest on przeznaczany na całokształt działalności kulturalnej, w tym również utrzymanie siedziby Wnioskodawcy,
  2. projekcje filmów w ramach Kina P., za które Wnioskodawca pobiera opłaty za wstęp od każdego widza,
  3. wynajmowanie sali widowiskowej, sali konferencyjnej, innych pomieszczeń oraz dachu obiektu (zasadniczo dla firm telekomunikacyjnych, które instalują tam anteny),
  4. aranżowanie wystaw muzealnych, tj. organizowanie wystaw muzealnych w zarządzanym przez Wnioskodawcę budynku Muzeum, są to zarówno wystawy stałe, jak i mające charakter czasowy, głównym celem prowadzonej przez Wnioskodawcę w tym zakresie działalności jest kształtowanie wrażliwości poznawczej wśród mieszkańców oraz upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury, przykładowo w Muzeum można zobaczyć ekspozycję poświęconą (…)achiście żyjącemu w latach 1868-1941, czy restauracji W. słynnej restauracji wybudowanej w 1913 r., Wnioskodawca pobiera od korzystających z Muzeum opłaty za wstęp.
  5. świadczenie usług gastronomicznych poprzez prowadzenie restauracji/kawiarni artystycznej,
  6. świadczenie usług hotelowych,
  7. udostępnianie firmom szkoleniowym pomieszczenia w budynku oraz zapewnienia cateringu,
  8. świadczenie usług kserograficznych w bibliotece oraz Centrum Informacji Turystycznej,
  9. sprzedaż żywności (napoje, słodycze, etc.) podczas seansów filmowych,
  10. sprzedaż pamiątek, widokówek i materiałów informacyjnych w Centrum Informacji Turystycznej,
  11. organizowanie odpłatnych rajdów Nordic Walking i innych imprez rekreacyjnych, na których pobierane są opłaty za uczestnictwo,
  12. wypożyczanie strojów teatralnych.


Powyższe usługi mają charakter odpłatny i są przez Wnioskodawcę dokumentowane paragonami/fakturami VAT. Ujmowane są w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracjach VAT. Wnioskodawca rozlicza z tego tytułu VAT należny według odpowiednich stawek VAT.


Wśród czynności, które Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z opodatkowania VAT (działalność B) można wyróżnić w szczególności:


  1. organizowanie odpłatnych zajęć tanecznych, plastycznych, wokalnych, teatralnych i nauki wytwarzania ceramiki artystycznej, Wnioskodawca organizując te zajęcia nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane na całokształt działalności kulturalnej, w tym również utrzymanie siedziby Wnioskodawcy.
  2. sprzedaż ręcznie wytwarzanych wyrobów ceramiki artystycznej,
  3. sprzedaż wytworów zajęć plastycznych, np. obrazów, pisanek, etc.


Powyższe czynności mają charakter odpłatny i są przez Wnioskodawcę dokumentowane paragonami/fakturami VAT. Ujmowane są w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku.


Do czynności, które Wnioskodawca traktuje jako niepodlegające ustawie o VAT (działalność C) można zaliczyć m.in. nieodpłatne:


  1. organizowanie wystaw artystycznych np. malarskich, rzeźbiarskich, fotograficznych i ceramiki artystycznej,
  2. udostępnianie studia nagrań, muzycznego i filmowego,
  3. udostępnianie sali widowiskowej, małej sceny i innych pomieszczeń z przeznaczeniem na próby taneczne, teatralne, etc.,
  4. wypożyczanie książek i czasopism w bibliotece,
  5. udostępnianie lokali na rzecz stowarzyszeń i organizacji (jako siedziby lub na konkretne wydarzenia/zebrania/spotkania), np. Klubu Seniora, Klubu Krótkofalowców, Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Klubu Szachowego, Klubu Wędkarzy, Klubu Pszczelarzy, Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
  6. organizowanie imprez, np. festiwali piosenki i tanecznych, wieczorków poetyckich i patriotycznych, pokazów ratownictwa medycznego, Dnia Seniora, etc.,
  7. udostępnianie materiałów informacyjnych (ulotek, broszur) w Centrum Informacji Turystycznej,
  8. organizowanie zajęć rekreacyjnych z mini golfa, trampoliny i tenisa stołowego,
  9. udostępnianie placu zabaw dla dzieci.


Powyższa działalność ma charakter nieodpłatny i nie jest przez Wnioskodawcę dokumentowana paragonami/fakturami VAT, ani nie jest też ujmowana w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracjach VAT. Nieodpłatne świadczenia usług (działalność C) są wykonywane do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ponosi zarówno wydatki inwestycyjne, jak i bieżące, związane z prowadzoną przez siebie działalnością A, B i C.

W szczególności Wnioskodawca zrealizował w latach 2008-2012 inwestycję, polegającą na modernizacji i rozbudowie obiektu przy ul. P., obejmującą m.in. wymianę elewacji, stolarki okiennej i elektryczności, ocieplenie budynku, dobudowanie restauracji/kawiarni, wymianę oświetlenia w sali widowiskowej, remont pomieszczeń związanych z funkcjonowaniem kina, zakup wyposażenia kinowego (sprzęt multimedialny, nagłośnieniowy, kurtyn), adaptację pomieszczeń na pokoje gościnne wraz z zakupem wyposażenia, adaptację otoczenia wokół obiektu, etc. Dokonano również całkowitej modernizacji budynku przy ul. L. Ta część inwestycji obejmowała w szczególności: ocieplenie budynku, wymianę dachu, adaptację strychu, wymianę instalacji elektrycznych, przebudowę ścianek działowych, odwodnienie oraz wysuszenie obiektu, dobudowanie patio, wybudowanie placu zabaw oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku.

Wydatki bieżące ponoszone przez Wnioskodawcę obejmują przede wszystkim zakup tzw. mediów, materiałów biurowych, wyposażenia wnętrz, środków czystości, artykułów spożywczych niezbędnych do świadczenia usług gastronomicznych, usług wypożyczenia filmów do projekcji, usług doradczych, serwisowych, kurierskich, etc.


Część z powyższych wydatków inwestycyjnych oraz bieżących dotyczy bezpośrednio i wyłącznie odpowiednio:


  • działalności A, tj. czynności uznawanych przez Wnioskodawcę za opodatkowane VAT - są to w szczególności: wydatki związane z kinem P. (zakup projektorów, nagłośnienia, kurtyn, usług wypożyczania filmów do projekcji, wydatki na reklamę, etc.), wydatki związane z restauracją/kawiarnią (koszty dobudowania pomieszczenia restauracji/kawiarni, zakup wyposażenia - obrusów, naczyń, sztućców, stołów, krzeseł, żyrandoli, etc., zakup środków czystości i artykułów spożywczych), wydatki związane ze świadczeniem usług hotelowych (zakup wyposażenia do pokoi hotelowych - mebli, dekoracji, lamp, pościeli, ręczników, wieszaków, luster i innego wyposażenia łazienek, zakup wózków hotelowych, pralki, żelazek, suszarek, koszy na bieliznę, prasowalnicy, środków czystości i usług prania bielizny hotelowej), zakup pamiątek sprzedawanych w Centrum Informacji Turystycznej, wydatki związane z wydrukiem sprzedawanych map, folderów i pozostałych materiałów informacyjnych, etc.;
  • działalności B, tj. czynności uznawanych przez Wnioskodawcę za zwolnione od podatku - są to w szczególności: wydatki na zakup materiałów do wyrobu ceramiki oraz usług transportu tych materiałów, materiałów do zajęć plastycznych (np. farby, kredki), akcesoriów do zajęć wokalnych i teatralnych, etc.;
  • działalności C, tj. czynności uznawanych przez Wnioskodawcę za w ogóle niepodlegające ustawie o VAT - są to min.: wydatki na budowę placu zabaw, wyposażenie studia nagrań, muzycznego i filmowego, akcesoriów związanych z zajęciami z mini golfa i tenisa stołowego, zakup książek, czasopism i druków bibliotecznych do biblioteki, koszty związane z wydrukiem ulotek i broszur nieodpłatnie przekazywanych w Centrum Informacji Turystycznej, wydatki na organizację nieodpłatnych imprez artystycznych, etc.


Pozostałych wydatków (zarówno bieżących, jak i inwestycyjnych) Wnioskodawca nie potrafi przypisać do poszczególnych rodzajów dokonywanych czynności A, B i C, gdyż są one związane z całokształtem prowadzonej działalności i są to np. związane z częścią biurową budynku przy ul. P., koszty zużycia energii i mediów, materiałów biurowych i środków czystości, zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu elektronicznego, oprogramowania komputerowego i jego bieżącego utrzymania, nakłady związane z eksploatacją windy, platformy dla niepełnosprawnych i urządzeń wentylacji mechanicznej, zagospodarowanie terenu wokół siedziby Wnioskodawcy (zieleń, ławki, schody, ogrodzenie, etc.).

Ponadto, w ramach prowadzonej powyższej działalności C, Wnioskodawca organizuje otwarte, nieodpłatne dla wszystkich mieszkańców/zainteresowanych imprezy kulturalno-rekreacyjne, np. Majowe Biegi Uliczne, Dni B., B. Lato Teatralne, etc., które realizuje na zlecenie Gminy. Zgodnie z porozumieniem zawartym z Gminą na realizację przedmiotowych wydarzeń, Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie (stanowi ono częściowe pokrycie kosztów imprezy). Podstawowym celem przedmiotowych imprez jest integracja społeczna i dotarcie do możliwie szerokiego grona mieszkańców (zainteresowanych), zatem nawet pomimo ewentualnego braku dofinansowania ze strony Gminy, za uczestnictwo w tych wydarzeniach nie byłaby pobierana jakakolwiek opłata.

Wskazano, iż niniejszy wniosek dotyczy stanu prawnego na lata 2011-2012.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.


Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę z budżetu gminy dofinansowanie kosztów na organizację otwartych, nieodpłatnych imprez na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu VAT?


Wnioskodawca wyraził stanowisko, że otrzymywane z budżetu gminy dofinansowanie kosztów na organizację otwartych, nieodpłatnych imprez na rzecz mieszkańców nie podlega opodatkowaniu VAT.

Uzasadniając zajęte stanowisko, po powołaniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca wskazał, iż do podstawy opodatkowania VAT wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, iż dofinansowane kwoty mogą stanowić obrót tylko w takich sytuacjach, gdy dzięki nim ulega zmianie cena sprzedaży towarów lub usług.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, otrzymywane dofinansowanie nie wpływa na cenę świadczonych usług. Wnioskodawca organizuje bowiem otwarte, nieodpłatne dla wszystkich mieszkańców/zainteresowanych imprezy kulturalno-rekreacyjne. Dofinansowanie pozwala jedynie na częściowe pokrycie kosztów organizacji wydarzeń. Innymi słowy, zdaniem Wnioskodawcy, nie sposób mówić o dofinansowaniu do ceny, skoro ona nie występuje.

Nie ma więc w tym przypadku ceny, na którą mogłaby mieć wpływ przyznawana Wnioskodawcy kwota dofinansowania. Otrzymywane dofinansowanie przeznaczane jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją danego wydarzenia. Ma ono więc charakter zakupowy, a nie cenotwórczy. Nie należy więc traktować kwoty dofinansowania jako wynagrodzenia za świadczoną usługę, lecz wyłącznie jako refundację kosztów.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymane przez niego dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż w tym przypadku nie znajduje zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.


Wnioskodawca zwraca uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje ugruntowane potwierdzenie w wydawanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych, przykładowo:



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołane przepisy stanowią odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (dofinansowania) są, czy nie są opodatkowane, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cel, na jaki zostały przyznane.

Elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów, nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej powyższej działalności C, Wnioskodawca organizuje otwarte, nieodpłatne dla wszystkich mieszkańców/zainteresowanych imprezy kulturalno-rekreacyjne, które realizuje na zlecenie Gminy. Zgodnie z porozumieniem zawartym z Gminą na realizację przedmiotowych wydarzeń, Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie (stanowi ono częściowe pokrycie kosztów imprezy). Podstawowym celem przedmiotowych imprez jest integracja społeczna i dotarcie do możliwie szerokiego grona mieszkańców (zainteresowanych), zatem nawet pomimo ewentualnego braku dofinansowania ze strony Gminy, za uczestnictwo w tych wydarzeniach nie byłaby pobierana jakakolwiek opłata.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż skoro – jak wynika z treści wniosku – dofinansowanie nie ma (nie będzie miało) bezpośredniego wpływu na cenę (lecz stanowi dofinansowanie do kosztów organizacji imprezy), to nie stanowi (nie będzie stanowić) obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega (nie będzie podlegać) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj