Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-193/08/NG
z 4 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-193/08/NG
Data
2008.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca słusznie pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20% od zwrotów kosztu przelotu i hoteli?



Wniosek ORD-IN 439 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008r. (data wpływu do tut. Biura 5 marca 2008r.) uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pobierania 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od zwrotu kosztów przelotu i hoteli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pobierania 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od zwrotu kosztów przelotu i hoteli.
Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 20 marca 2008r. wezwano o ich uzupełnienie. Braki te uzupełniono 4 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej organizuje koncerty muzyczne. Na organizowane koncerty zapraszani są soliści zespołów muzycznych i chórów zagranicznych występujący jako osoby prawne.Podmiotom tym wypłacane są honoraria autorskie z prawami do nich ze środków jakie Stowarzyszenie pozyskuje od sponsorów oraz z dotacji.

Sponsorami Stowarzyszenia są różne podmioty gospodarcze a dotacje pozyskiwane są z jednostek budżetu państwa (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) i budżetów samorządowych (Urzędy Miast i Gmin z Polski, Urzędy Marszałkowskie). Zaproszeni artyści chórów i orkiestr poza honorariami za występy muzyczne otrzymują zgodnie z umową zwrot kosztów za przeloty i za usługi hotelowe. Zwrot kosztów następuje w drodze rozliczenia faktury wystawionej dla podmiotu zagranicznego.

Stosownie do art. 21 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za usługi widowiskowe i od zwrotu kosztów z tym związanych (przeloty, hotele) pobierany jest 20% podatek zryczałtowany od przychodu z uwzględnieniem przedkładanych certyfikatów rezydencji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słusznie pobierany jest zryczałtowany 20% podatek od zwrotów kosztu przelotu i hoteli oraz czy w przypadku wystawienia faktury dla Stowarzyszenia zapłaconej przez podmiot zagraniczny istnieje obowiązek pobrania zryczałtowanego 20% podatku przy zwrocie tej zapłaty...

Zdaniem Stowarzyszenia, mimo iż pobiera ono zryczałtowany podatek od przychodu od zwracanych kosztów, poddaje ten stan w wątpliwość czy jego działanie w tym zakresie jest prawidłowe.Zdaniem Stowarzyszenia zwrot kosztów przelotów i noclegów artystów orkiestr należałoby potraktować jako koszty organizacji koncertu, bez rozpoznawania tego elementu jako przychód osoby zagranicznej podlegający opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm. - określanej w dalszej części skrótem ustawa o pop) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o pdop podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze
    - ustala się w wysokości 20% przychodów.

  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej
    - ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Przy czym, należy zauważyć iż stosownie do brzmienia art. 6 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) podatek dochodowy od przychodów , o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2 tej ustawy, ustala się w wysokości:

  1. 10% przychodów – od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 30 czerwca 2009 r.,
  2. 5% przychodów – od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.

- jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w art. 21 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 2 ww. ustawy o pdop przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie poza honorariami za występy muzyczne wypłaca podmiotom zagranicznym będącym osobami prawnymi kwoty stanowiące zwrot kosztów za przeloty i za usługi hotelowe. W/w zwrot kosztów jako integralna część umów o świadczenie usług w zakresie działalności artystycznej mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 2 updop. W takim przypadku przychody – także z tytułu zwrotu kosztów przelotów i hoteli - uzyskane przez te podmioty zagraniczne niemające siedziby lub zarządu na terytorium RP, będą opodatkowane stawką 20 %, chyba, że przepisy odpowiedniej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu stanowią inaczej.

Stowarzyszenie jest zatem obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od zwracanych kosztów przelotów i hoteli na podst. art. 21 ust. 1 pkt 2 oraz art. 26 ust. 1 ustawy o pdop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj