Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-108/08/BWo
Data
2008.05.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
działka pod budowę
działki
grunty
grunty rolne
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
sprzedaż gruntów
Istota interpretacji
Sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę oraz pod las bez prawa do zabudowy.
Wniosek ORD-IN
488 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu 19 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości Skarbu Państwa niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego w części pod zabudowę a w części pod las - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości Skarbu Państwa niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego w części pod zabudowę a w części pod las.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej otrzymał zgodę na zbycie w drodze przetargu nieruchomości Skarbu Państwa położonej w XXX oznaczonej nr ewidencyjnym 5027 o pow. 1293m2. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta XXX przedmiotowa nieruchomość na głębokości 60m od strony ulicy usytuowana jest w jednostce strukturalnej:
4 ZMP - przeznaczenie podstawowe: teren zabudowy mieszkaniowej, pensjonatowej: przeznaczenie uzupełniające: lokalizacja w tylnej części nieruchomości budynków gospodarczych lub garażowych, możliwość użytkowania części budynku mieszkalnego jako pomieszczenia usług rzemieślniczych bytowych: - dopuszcza się adaptację i remont urządzeń oraz sieci istniejącej infrastruktury technicznej
- dopuszcza się lokalizację urządzeń i sieci infrastruktury technicznej dla obsługi terenu objętego planem
- 1 L - teren przeznaczony pod lokalizację poszerzonej drogi lokalnej - ul. Pszenna o szerokości w liniach rozgraniczających -12m.
W dalszej części przedmiotowa nieruchomość usytuowana jest na terenie przeznaczonym na lokalizację lasu oznaczonym symbolem Ls.
Z operatu szacunkowego wynika, że wartość rynkowa całej nieruchomości gruntowej wynosi netto 18 774zł w tym wartość poszczególnych wydzieleń wynikających z przeznaczenia w planie zagospodarowania wynosi: - 457zł dla pow. 18m2 o przeznaczeniu w planie pod drogę publiczną
- 11 877zł dla pow. 470m2 o przeznaczeniu w planie pod zabudowę jednorodzinną
- 6 440zł dla pow. 805m2 o przeznaczeniu w planie pod lasy bez prawa do zabudowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przy dostawie towarów, tj. sprzedaży nieruchomości należy zastosować stawkę podatku VAT 22% do ceny całej nieruchomości, czy dla części ceny nieruchomości przeznaczonej w planie pod zabudowę (teren zabudowy mieszkaniowej i droga)...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W związku z tym stawkę podatku VAT 22% należałoby doliczyć do wartości terenu przeznaczonego pod zabudowę, natomiast wartość terenu przeznaczonego w planie pod lokalizację lasu powinna być zwolniona z podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6). Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego zamierza on dokonać sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego w części: pod zabudowę jednorodzinną, pod drogę publiczną oraz pod las bez prawa do zabudowy. Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub w ogóle zwolnienie z opodatkowania. Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się faktyczne obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa zabudowana lub niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.
Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4). Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego pod drogę publiczną, zabudowę jednorodzinną oraz pod las bez prawa do zabudowy. A zatem z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem sprzedaży będzie jedna nieruchomość obejmująca tereny przeznaczone pod zabudowę oraz pod las bez prawa do zabudowy.
Podsumowując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia przedmiotowej nieruchomości składającej się z gruntów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę oraz las podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w części odpowiadającej terenom przeznaczonym pod zabudowę jednorodzinną oraz pod budowę drogi publicznej stawką podstawową, określoną w art. 41 ust. 1, tj. 22%, natomiast w części przeznaczonej pod las bez prawa do zabudowy korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|