Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-175/08/KG
z 7 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-175/08/KG
Data
2008.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
grunty
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Możliwości odliczenia przez Gminę całości lub części podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z rozbudową sieci wodociągowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008r. (data wpływu 30 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2008r. (data wpływu 11 marca 2008r.) oraz pismem z dnia 29 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją rozbudowy sieci wodociągowej oraz dostarczaniem wody do mieszkań komunalnych i lokali użytkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją rozbudowy sieci wodociągowej oraz dostarczaniem wody do mieszkań komunalnych i lokali użytkowych. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2008r. (data wpływu 11 marca 2008r.) oraz pismem z dnia 29 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-175/08/KG z dnia 23 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań nałożonych na gminy mieści się zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności takich jak zaopatrzenie ludności w wodę. W ramach tychże zadań Gmina jest zobowiązana do zaopatrzenia ludności w wodę.

Gmina pozostając właścicielem sieci wodociągowej realizuje te zadania za pośrednictwem podmiotu gospodarczego – eksploratora będącego zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, z którym zawarła stosowną umowę cywilnoprawną określającą szczegółowo warunki wykonywania powierzonych obowiązków. Z tytułu powyższej umowy od 1 stycznia 2008r. Gmina pobiera stosowną opłatę od eksploratora i wystawia na jego rzecz fakturę VAT. Faktury za wykonywanie usług dostarczania wody wystawia na rzecz poszczególnych mieszkańców eksplorator (za wyjątkiem mieszkań komunalnych i lokali użytkowych), który opodatkowuje według właściwej stawki przedmiotowe usługi. Eksplorator ustala cenę rozprowadzanej wody, w której wkalkulowany jest zysk eksploatora, koszty prac konserwacyjnych, koszty bieżącej obsługi, koszt opłaty na rzecz Gminy, czy ewentualne koszty remontów i napraw. Natomiast Gmina wystawia faktury za dostarczanie wody najemcom mieszkań komunalnych i lokali użytkowych, z którymi ma zawarte umowy na najem mieszkania lub lokalu. Eksploatator obciąża Gminę fakturą za zużycie wody w lokalach użytkowych i mieszkaniach komunalnych. Gmina prowadzi inwestycje związane z rozbudową sieci wodociągowej ponosząc z tego tytułu wydatki. Wydatki powyższe dokumentowane są fakturą VAT wystawione przez inne podmioty na rzecz Gminy. Cena wody dla mieszkańców lokali komunalnych jest taka sama jak dla pozostałych mieszkańców.Gmina prócz sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody oddanej eksploatatorowi do eksploatacji posiada ujęcia wody, z których dokonuje dystrybucji wody dla mieszkańców lokali komunalnych, sprzedaż ta jest dokumentowana fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym Gmina jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z dostarczaniem wody do mieszkań komunalnych i lokali użytkowych oraz faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją rozbudowy sieci wodociągowej, która następnie będzie służyć dostarczaniu wody jako czynności opodatkowanej na podstawie wymienionej wcześniej umowy cywilnoprawnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i usług. W rozpatrywanym przypadku Gmina wykonuje czynności opodatkowane, ponieważ pobiera opłatę od eksploatora w związku z czym czynności te mają charakter odpłatny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach nałożonych na niego zadań własnych zobowiązany jest do zaopatrzenia ludności w wodę. Wnioskodawca pozostając właścicielem sieci wodociągowej realizuje te zadania za pośrednictwem podmiotu gospodarczego tzw. eksploatatora, z którym zawarł stosowną umowę cywilnoprawną na eksploatację majątku wykorzystywanego do rozprowadzania wody. Z tytułu powyższej umowy Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2008r. pobiera stosowną opłatę od eksploatatora i wystawia na jego rzecz fakturę VAT. Faktury za wykonanie usług dostarczania wody wystawia na rzecz poszczególnych mieszkańców eksploatator (za wyjątkiem mieszkań komunalnych i lokali użytkowych). Eksploatator obciąża Wnioskodawcę fakturami za zużycie wody w mieszkaniach komunalnych oraz lokalach użytkowych, natomiast Wnioskodawca wystawia faktury VAT za dostarczanie wody najemcom mieszkań komunalnych i lokali użytkowych. Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi inwestycje związane z rozbudową sieci wodociągowej ponosząc z tego tytułu wydatki udokumentowane fakturami VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a rozbudowa sieci wodociągowej powstała w wyniku prowadzonej inwestycji, będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stwierdzić zatem należy, iż Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem dochodów z tytułu oddania do eksploatacji sieci kanalizacyjnej).

Ponadto w kwestii odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych na rzecz Gminy przez eksploatatora sieci wodociągowej z tytułu dostarczania wody do mieszkań komunalnych oraz lokali użytkowych należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo do odliczenia tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca bowiem wystawia faktury VAT za dostarczanie wody do mieszkań komunalnych i lokali użytkowych podmiotom z którymi ma zawarte umowy na najem mieszkań lub lokali.

Podsumowując w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub stanu prawnego (przykładowo jeśli opłaty za dostarczenie wody do mieszkań komunalnych stanowiłyby element czynszu). Ponadto niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii prawidłowości rozliczeń i sposobu ich dokumentowania pomiędzy Wnioskodawcą a mieszkańcami lokali komunalnych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj