Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-89/08-4/IF
Data
2008.03.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Podatek od sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
grunty rolne
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Wniosek dot. interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia gruntów rolnych.
Wniosek ORD-IN
344 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2008 r. (data wpływu 24.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia gruntów rolnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia gruntów rolnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 13.02.2004 r. Wnioskodawca w drodze kupna nabył nieruchomość rolną we wsi S. W dniu 19.12.2007 r. sprzedał ww. nieruchomość rolną. Wnioskodawca został poinformowany przez notariusza, przed którym była dokonywana sprzedaż, iż od ww. nieruchomości rolnej, która nie zmieniła swojego charakteru od dnia zakupu, nie odprowadza podatku. Chcąc się upewnić, Wnioskodawca udał się do swojego Urzędu Skarbowego, gdzie otrzymał odmienne informacje. W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca skontaktował się z Krajową Informacją Podatkową Ministerstwa Finansów, gdzie udzielono mu wytycznych, że na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust.1 pkt 28 – dokonując sprzedaży nieruchomości rolnej o powierzchni większej niż 1 h, która nie zmieniła swojego charakteru od dnia zakupu, a została sprzedana przed upływem 6 lat – nie odprowadza podatku. Dodatkowo Wnioskodawca oświadcza, że Agencja Nieruchomości Rolnej w W nie rościła sobie prawa do pierwokupu. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego pismem IPPB1/415-89/08-2/IF z dnia 07.02.2008 r. Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia swojego wniosku. W dniu 25.02.2008 r. do tut. Biura wpłynęło uzupełnienie do wniosku, poprzez które Wnioskodawca doprecyzował, iż ww. nieruchomości o powierzchni 2288m², wchodziła w skład gospodarstwa rolnego oraz w związku ze sprzedażą nie utraciła charakteru rolnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Mając powyższe na uwadze na podstawie jakich przepisów i w jakiej wysokości Wnioskodawca powinien odprowadzić podatek ...
Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonując sprzedaży nieruchomości rolnej, która nie zmieniła swojego charakteru od dnia zakupu, a została ona sprzedana przed upływem 6 lat, nie odprowadza się podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz wynikającego z przydziału spółdzielni mieszkaniowych prawa do domu jednorodzinnego, a także prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w wyniku tej sprzedaży utraciły charakter rolny lub leśny. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dn. 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że ustawodawca uzależnił zwolnienie przychodu ze sprzedaży gruntów rolnych od następujących przesłanek:
- przychód musi zostać uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
przychód ten nie może zostać uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.
O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel.ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją. Z oświadczenia zawartego we wniosku wynika, że będące przedmiotem sprzedaży grunty rolne stanowiły część gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, a także, że w wyniku sprzedaży nie utraciły one charakteru rolnego. Wystąpienie tych okoliczności łącznie sprawia, że spełnione są przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do skorzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, spełnione są dwie podstawowe przesłanki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, a co za tym idzie przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, stanowiących grunty rolne, wolny będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|