Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-963/12-2/AP
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2012 r. (data wpływu 3 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej do świadczonych usług czyszczenia separatorów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej do świadczonych usług czyszczenia separatorów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w odbiorze i utylizacji nieczystości płynnych. Posiada własną oczyszczalnię ścieków i sprzęt specjalistyczny do robót kanalizacyjnych. Eksploatuje również miejskie, gminne i przemysłowe oczyszczalnie ścieków łącznie z całą siecią kanalizacyjną. Wykonuje również czyszczenia separatorów na podstawie jednorazowego zlecenia od firm, gdzie nie pełni funkcji eksploatatora sieci, nie jest jej dzierżawcą ani pełnomocnikiem właściciela.

Separatory zatrzymują części pływające oraz zawiesinę łatwo opadającą tak, żeby odpływ z separatora spełniał warunki pozwolenia wodno-prawnego lub warunki odbioru narzucone przez właściciela sieci kanalizacyjnej, bądź właściciela oczyszczalni ścieków. W separatorze następuje wstępne podczyszczanie ścieków poprzez filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne i sedymentację przed ich wprowadzeniem do odbiornika - którym jest najczęściej sieć kanalizacyjna (może być też zbiornik bezodpływowy).

Czyszczenie separatora - to nic innego jak wydobycie nagromadzonych zanieczyszczeń (produkt uboczny podczyszczania ścieków), umyciu oraz transporcie i utylizacji powstałego odpadu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy stosowanie stawki VAT w wysokości 8% na jednorazowe usługi czyszczenia separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych - jest prawidłowe, gdy Wnioskodawca nie jest właścicielem, zarządcą, dzierżawcą ani eksploatatorem separatora ani sieci.


Zdaniem Wnioskodawcy


W skład zewnętrznej sieci kanalizacyjnej wchodzą przewody kanalizacyjne grawitacyjne, tłoczne, podciśnieniowe, studzienki rewizyjne, wpusty uliczne, separatory, zbiorniki retencyjne, przepompownie ścieków z podczyszczaniem mechanicznym lub bez, filtry lub biofiltry.

Separatory są często zainstalowane na wylocie wewnętrznej sieci kanalizacyjnej (doprowadzenie ścieków) i na wlocie do zewnętrznej sieci kanalizacyjnej. Następuje w nich wstępne podczyszczenie ścieków poprzez oddzielenie frakcji nierozpuszczalnej (np. tłuszcze) lub pływającej (ropopochodne). Czyszczenie separatora to nic innego jak odbiór i utylizacja zanieczyszczeń powstałych ze wstępnego podczyszczenia ścieków odpływających kanalizacją lub zgromadzonych w zbiorniku bezodpływowym.

Bez względu na to gdzie i w jaki sposób separator jest zainstalowany, jest elementem składowym w procesie (PKWiU 37.00) „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków: Osady ze ścieków kanalizacyjnych”. Tym czym dla sieci kanalizacyjnej jest czyszczenie i udrażnianie rur, tym samym dla separatora jest jego czyszczenie - i tu i tu jest to wydobycie zgromadzonych podczas normalnej eksploatacji sieci zanieczyszczeń, ich odbiór, transport i utylizacja.


Zdaniem Wnioskodawcy, stawka VAT w wysokości 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 142, PKWiU ex 37 jest prawidłowa.


Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” (PKWiU ex 37).


Na stronie internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu PKWiU 37 podaje: „Dział ten obejmuje:

  • obsługę sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,
  • usługi związane zgromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.),
  • usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych),
  • usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych,
  • usługi związane z oczyszczaniem ścieków (włączając ścieki przemysłowe, ścieki pochodzące z gospodarstw domowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp.,
  • usługi w zakresie utrzymania, czyszczenia systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur”.

Na stronie internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu: PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami” dnia 5 lipca 2011 r. umieścił precedens nr 1 opis cyt.: „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę”.

Przy symbolu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” został dodany opis z dnia 5 lipca 2011 r. gdzie GUS podaje „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych”.

Czyszczenie separatora w ocenie Wnioskodawcy to nic innego jak udrażnianie systemów kanalizacyjnych.

Indywidualna interpretacja jest Wnioskodawcy potrzebna, ponieważ podczas przetargów do chwili obecnej firmy wykonywaną usługę zaliczają do różnego PKWiU (część do PKWiU 37, a część do 42.21.22 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze), i tym samym podają różną stawkę VAT na tę samą usługę. Wnioskodawca chce mieć pewność, że jego tok rozumowania jest słuszny i że prawidłowo będą wystawiane faktury.

Czyszczenie separatorów z nagromadzonego odpadu (stałego lub płynnego) nie ma nic wspólnego z konserwacją separatora w sensie wykonywania prac pomocniczych budowlanych, ponieważ jest to praca związana tylko i wyłącznie z zapewnieniem właściwego podczyszczenia ścieków i dlatego zdaniem Wnioskodawcy klasyfikuje się do grupowania PKWiU 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ww. ustawy. I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Wskazać należy w tym miejscu, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl zatem art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.


W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Przy czym, stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z działu PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg preferencyjnej stawki podatku 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje m.in. czyszczenia separatorów na podstawie jednorazowego zlecenia od firm, gdzie nie pełni funkcji eksploatatora sieci, nie jest jej dzierżawcą ani pełnomocnikiem właściciela. Czyszczenie separatora to nic innego jak wydobycie nagromadzonych zanieczyszczeń (produkt uboczny podczyszczania ścieków), umyciu oraz transporcie i utylizacji powstałego odpadu. Czyszczenie separatorów z nagromadzonego odpadu (stałego lub płynnego) zdaniem Wnioskodawcy klasyfikuje się do grupowania PKWiU 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”. Wnioskodawca wskazuje również, że na stronie internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu: PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami” dnia 5 lipca 2011 r. umieszczony został opis: „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę”. Z kolei przy symbolu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” został dodany opis z dnia 5 lipca 2011 r. gdzie GUS podaje „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych”. W ocenie Wnioskodawcy czyszczenie separatora to nic innego jak udrażnianie systemów kanalizacyjnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku VAT do świadczonych przez niego usług.


W celu wskazania właściwej stawki podatku na ww. usługi, istotne będzie przeanalizowanie przepisów dotyczących opodatkowania usług należących do grupowania PKWiU 37.00.11.0. Podkreślić jednakże należy, że fakt zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU do ww. grupowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania, iż korzystają one z opodatkowania stawką podatku w wysokości 8%. Jak już bowiem wcześniej wyjaśniono w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako opodatkowane 8% stawką podatku, wymieniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, klasyfikowane według PKWiU do grupowania 37. Obok numeru grupowania PKWiU umieszczono znacznik - ex. W świetle przywołanego wcześniej przepisu art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, powyższe oznacza, iż nie wszystkie usługi mieszczące się w dziale PKWiU 37 o tytule „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych” podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz jedynie te, które zostały wymienione w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, czyli usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Takimi usługami, w ocenie tut. Organu, nie są jednak wskazane w opisie zdarzenia przyszłego usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie czyszczenia separatorów. Przedstawiony opis tych usług wskazuje, że mają one na celu oczyszczenie ww. urządzeń z nagromadzonych zanieczyszczeń (produktów ubocznych podczyszczania ścieków), jakimi są np. tłuszcze, a nie są usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Bez wpływu na powyższe pozostaje fakt, iż ww. zanieczyszczenia są przez Wnioskodawcę odbierane i utylizowane.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy prawa, jak również przedstawione wyżej okoliczności sprawy, należy stwierdzić, iż będące przedmiotem zapytania, świadczone przez Wnioskodawcę, usługi w zakresie czyszczenia separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych, jako że nie mogą być uznane za usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, nie mogą korzystać z opodatkowania preferencyjną 8% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy. Ponieważ obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują dla ww. usług opodatkowania stawką obniżoną, jak również zwolnienia, stąd też podlegają one opodatkowaniu 23% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi czyszczenia separatorów opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8% zgodnie z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania towaru lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.


Stąd też tut. Organ, nie będąc uprawnionym do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawią we wniosku klasyfikację jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania weryfikacji jej prawidłowości.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj