Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-349/12-2/IR
z 27 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez uczniów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży przedmiotów wytworzonych przez uczniów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół jest placówką zajmującą się edukacją uczniów w wieku od 4 do 24 lat, niepełnosprawnych intelektualnie. Szkoła prowadzi z uczniami zajęcia usprawniające manualnie (zajęcia techniczne) oraz mające na celu przyuczenie do wykonywania czynności parazawodowych w ramach realizacji programu ,,…’’. Uczniowie Szkoły wykonują wiele prac rękodzielniczych, przedmiotów dekoracyjnych, kart okolicznościowych, ozdób, biżuterii, drobnych przedmiotów użytkowych i innych podobnych. Prace podopiecznych Szkoła chciałaby sprzedawać na kiermaszach okolicznościowych organizowanych na terytorium placówki przez pracowników Szkoły, przy współudziale Rady Rodziców, a skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.

Cały dochód uzyskany ze sprzedaży wytworów uczniów na kiermaszach Szkoła zamierza przeznaczyć na doposażenie pracowni technicznych, zakup środków, materiałów i narzędzi do dalszej nauki w ramach przedmiotu zajęcia techniczne oraz pomocnik wytwórcy pamiątek, a także na zakup innych pomocy dydaktycznych, które wzbogacą i usprawnią edukację uczniów Szkoły.

W związku z powyższym zostało zadane następujące pytanie:

Czy pieniądze uzyskane w ww. sposób przez Wnioskodawcę, będą stanowiły przychód, od którego należy odprowadzić podatek od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, placówka nie wyodrębni pod względem organizacyjnym i finansowym gospodarstwa pomocniczego do działalności, którą zamierza prowadzić, a dochody uzyskane w opisany sposób będą w całości przeznaczone na cele statutowe związane z edukacją i wychowaniem podopiecznych. Powyższą interpretację Wnioskodawca opiera na art. 6 ust. 1 pkt 3 oraz art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami".

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22 przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zatem, osiągnięcie dochodów przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego i obowiązkiem zapłaty podatku. Jednocześnie, ustawodawca przewidział szereg wyjątków od powyższej reguły, m.in. wprowadzając zwolnienia podmiotowe od podatku.

W art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zawarty katalog zwolnień podmiotowych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.

Jednostkami budżetowymi są zgodnie art. 11 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany "planem finansowym jednostki budżetowej".

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Zespół Szkół jest placówką zajmującą się edukacją uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Uczniowie Szkoły wykonują wiele prac rękodzielniczych, przedmiotów dekoracyjnych, kart okolicznościowych, ozdób, biżuterii, drobnych przedmiotów użytkowych i innych podobnych. Prace podopiecznych Szkoła chciałaby sprzedawać na kiermaszach okolicznościowych. Cały dochód uzyskany ze sprzedaży wytworów uczniów na kiermaszach Szkoła zamierza przeznaczyć na doposażenie Szkoły.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca jest jednostką budżetową, uzyskanie przedmiotowego przychodu i związanego z tym przychodem dochodu nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Jednostki budżetowe - jako podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - są zwolnione od podatku dochodowego. Zwolnienie to obejmuje wszelkie rodzaje dochodów tej kategorii podatników.

Zauważyć należy, iż Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego we wniosku złożonym dnia 8 października 2012 r. nie powołał aktualnej publikacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. Ponadto wskazał art. 6 ust. 2 ww. ustawy, który został uchylony. Powyższe pomyłki nie mają jednak wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie dokonane niniejszą interpretacją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj