Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1023/08/AZ
z 24 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1023/08/AZ
Data
2008.07.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
powiat
świadczenie usług
zadania publiczne
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
możliwość odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W.”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego



Wniosek ORD-IN 641 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALANA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu T., przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008r. (data wpływu 17 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W.”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W.”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat T. jako jednostka samorządu terytorialnego planuje realizację inwestycji pn. „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W." ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO). Wybudowana hala sportowa przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W. przeznaczona będzie do realizacji zajęć dydaktycznych wynikających z programu nauczania (lekcje w-f) oraz organizacji zajęć pozalekcyjnych dla młodzieży - bezpłatnie. Wydatki poniesione w wyniku realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, ma możliwość odzyskania podatku VAT od ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat T. - Starostwo Powiatowe będąc podatnikiem podatku VAT w nawiązaniu do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. realizuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym (ustawa z dnia 5 czerwca 1998r.). Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez Powiat T. należą m.in. zadania w zakresie edukacji oraz kultury fizycznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy). Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego (a tym samym starostwo powiatowe) korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (§ 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.)Hala sportowa przeznaczona będzie do bezpłatnego korzystania przez młodzież i uczniów szkoły na zajęcia dydaktyczne i pozalekcyjne. Wydatki poniesione w wyniku realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.W związku z powyższym, składając wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa , koszt zadania zostanie obliczony w kwotach brutto, gdyż podatek VAT należy uznać jako koszt kwalifikowalny ze względu na to, że Powiat T. nie ma możliwości jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym ).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach swoich zadań będzie realizował projekt, pod nazwą „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W." dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wybudowana w ramach realizacji zadania hala sportowa, przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych przeznaczona będzie do realizacji zajęć dydaktycznych wynikających z programu nauczania (lekcje w-f) oraz organizacji zajęć pozalekcyjnych dla młodzieży - bezpłatnie. Wydatki poniesione w wyniku realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisamiWnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu, pod nazwą „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W.”, a tym samym nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu kwoty różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy wskazać, iż Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w związku z dofinansowaniem ze środków ZPORR.

Zgodnie § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Warunki i tryb, w jakich dokonywany jest zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały sprecyzowane w § 24-27 ww. rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r. Zatem Wnioskodawca nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w trybie przepisów § 23 – 27 powołanego rozporządzenia.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W.” gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, związanych z realizacją projektu – w trybie § 23 – 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu pod nazwą „Budowa hali sportowej wraz z zapleczem techniczno-funkcjonalnym i infrastrukturą zewnętrzną przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w W.”, może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj