Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1087/12-2/DG
z 11 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.10.2012r. (data wpływu 28.10.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dostarczania wody i odbioru ścieków oraz zastosowania stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28.10.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dostarczania wody i odbioru ścieków oraz zastosowania stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne (sanitarne) i sieci wodociągowe (dalej: Infrastruktura).

Gmina planuje, że przedmiotowa Infrastruktura będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług: odprowadzania ścieków i dostarczania wody. Świadczenie wskazanych wyżej usług będzie realizowane przez Gminę zarówno w oparciu o Infrastrukturę już oddaną do użytkowania i uruchomioną, jak i w oparciu o Infrastrukturę, którą Gmina aktualnie buduje lub zamierza wybudować w przyszłości. Do tej pory ww. usługi były wykonywane przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej (dalej: Zakład), na bazie Infrastruktury powierzonej przez Gminę w ramach bezumownego użyczenia. Zakład działa w formie zakładu budżetowego Gminy i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednocześnie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług Gmina odpowiednio zmodyfikuje zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia usług odbioru ścieków i dostarczania wody pomiędzy Zakładem z mieszkańcami oraz będzie zawierać odpowiednie umowy z nowymi mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy. Na podstawie tak zmienionych i nowo zawartych umów to Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów oraz będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi. Świadczone przez Gminę usługi należy sklasyfikować dla celów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm., dalej: PKWiU) odpowiednio m.in. w następujących grupowaniach:

  • Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniu wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (symbol PKWiU - 36.00.20.0);
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (symbol PKWiU - 37.00.11.0).


Usługi te będą dokumentowane m.in. fakturami VAT. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura będzie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odbioru ścieków i dostarczania wody będą stanowić przychód Gminy.

W ramach wsparcia świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, w roli którego będzie występował Zakład (m.in. po dokonaniu stosownych zmian w statucie Zakładu).


Na podstawie stosownego porozumienia, Zakład (jako administrator) będzie odpowiedzialny m.in. za:

  • wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,
  • przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,
  • sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,
  • zawieranie w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych umów zawieranych z mieszkańcami),
  • rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,
  • dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT,
  • pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków, które następnie przekazywane będą na rachunek Gminy,
  • wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT,
  • egzekwowanie należności.


Wszelkie podejmowane przez Zakład (jako administratora) w powyższym zakresie czynności wykonywane będą w imieniu Gminy i na Jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody oraz odbioru ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina.

Z tytułu świadczenia usług administrowania na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał od niej stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, iż Zakład będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT. Opodatkowanie VAT świadczenia wykonywanego przez Zakład na rzecz Gminy jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, który zostanie złożony przez Zakład.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków będą stanowić czynności opodatkowane VAT po stronie Gminy?
  2. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko Gminy.


W odniesieniu do pytania 1, w opinii Gminy, opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków będą stanowić czynności opodatkowane VAT.


W odniesieniu do pytania 2, w opinii Gminy, opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT tj. 7% stawką podatku VAT (z tym że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146a i nast. ustawy o VAT, np. obecnie wynosi ona 8%).


Uzasadnienie


Uzasadnienie do pytania 1.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż świadczone na podstawie umów zawieranych w przyszłości z mieszkańcami, firmami i instytucjami usługi dostarczania wody i odbioru ścieków, za które Gmina będzie pobierać wynagrodzenie, nie będą stanowiły dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinny być one traktowane jako odpłatne świadczenie usług. Ponadto, zdaniem Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedmiotowych usług.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług dostarczania wody i odbioru ścieków, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych.

Usługi dostarczania wody.


Stanowisko wskazujące, że usługi dostarczania wody stanowią czynności opodatkowane VAT, zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2012 r. sygn. ITPP2/443-505/I2/MD, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że „mając na uwadze fakt, iż świadczone na podstawie umów zawieranych w przyszłości z mieszkańcami usługi dostarczania wody, za które Gmina będzie pobierać wynagrodzenie, nie będą stanowiły dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy [o VAT] powinny być one traktowane jako odpłatne świadczenie usług.”

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: „Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie dostarczać wodę mieszkańcom w oparciu o zawarte już umowy oraz będzie zawierać umowy na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, jako zadanie własne Gminy. W związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki poniesione przez Gminę będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina będzie pobierała od mieszkańców opłaty za odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz za pobór wody wg stawek określonych w umowach. Gmina będzie wystawiała faktury związane z ww. sprzedażą opodatkowaną, więc dokonywane przez Gminę zakupy (tj. zapłata za wykonanie zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa sieci kanalizacji ..., modernizacja hydroforni w...), będzie powiązana ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Inwestycja ta będzie generować dochody, które będą dochodami Gminy. Z powyższego wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowej inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.” (interpretacja z dnia 24 sierpnia 2010 r. o sygn. IPPP3/443-574/10-2/LK).

Usługi odbioru ścieków.


Z kolei stanowisko wskazujące, że usługi odbioru ścieków stanowią czynności opodatkowane VAT, zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wskazanej powyżej oraz w interpretacji z dnia 14 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP l/443-1556/11-2/NS).

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi: „świadczone przez Gminę usługi odprowadzania ścieków przy pomocy przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy” (interpretacja z dnia 2 stycznia 2012 r., o sygn. IPTPP2/443-650/11-5/KW).


Reasumując, opisane w stanie faktycznym usługi dostarczania wody i odbioru ścieków świadczone przez Gminę w oparciu o Infrastrukturę będą stanowić czynności opodatkowane VAT.

Uzasadnienie do pytania 2.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Jednocześnie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka tego podatku, o której mowa w poprzednim zdaniu, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, o którym mowa powyżej, ustawodawca wskazał:

  • w pozycji 140 - Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych,
  • w pozycji 142 - Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.


Jak wskazano w stanie faktycznym świadczone przez Gminę usługi można sklasyfikować dla celów PWKiU odpowiednio jako:

  • Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (symbol PKWiU - 36.00.20.0),
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (symbol PKWiU - 37.00.11.0).


Gmina stoi zatem na stanowisku, że świadczone przez nią usługi dostarczania wody i odbioru ścieków należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT tj. 7% stawką podatku VAT (z tym że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146 a i nast. ustawy o VAT, np. obecnie wynosi ona 8%).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Ad. 1.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości, porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).


Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo – przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    • czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    • ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.


W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności w zakresie zadań własnych wykonywane przez samorządy oraz o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Powyższe kryterium podmiotowo-przedmiotowe dotyczy zwolnienia od opodatkowania VAT jednostek samorządu terytorialnego.

Zawarcie przez Gminę umów cywilnoprawnych z mieszkańcami, obciążanie ich za świadczone usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które będą dokumentowane fakturami VAT będzie skutkowało uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji Gmina będzie wykonywać czynności stanowiące odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne i sieci wodociągowe.

Gmina planuje, że przedmiotowa Infrastruktura będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług: odprowadzania ścieków i dostarczania wody.

Świadczenie wskazanych wyżej usług będzie realizowane przez Gminę zarówno w oparciu o Infrastrukturę już oddaną do użytkowania i uruchomioną, jak i w oparciu o Infrastrukturę, którą Gmina aktualnie buduje lub zamierza wybudować w przyszłości. Do tej pory ww. usługi były wykonywane przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej, na bazie Infrastruktury powierzonej przez Gminę w ramach bezumownego użyczenia. Zakład działa w formie zakładu budżetowego Gminy i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednocześnie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług Gmina odpowiednio zmodyfikuje zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia usług odbioru ścieków i dostarczania wody pomiędzy Zakładem z mieszkańcami oraz będzie zawierać odpowiednie umowy z nowymi mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy. Na podstawie tak zmienionych i nowo zawartych umów to Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów oraz będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi.

Usługi te będą dokumentowane m.in. fakturami VAT. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura będzie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odbioru ścieków i dostarczania wody będą stanowić przychód Gminy.

W ramach wsparcia świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza Ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, w roli którego będzie występował Zakład. Na podstawie stosownego porozumienia, Zakład jako administrator będzie odpowiedzialny m.in. za: wykonywanie szeregu czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników, dokonywaniem okresowych odczytów i ich rozliczaniem z odbiorcami oraz poborem należności, sprawdzaniem ilości i jakości dostarczanej wody, zawieraniem w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych umów zawieranych z mieszkańcami), przekazywaniem Gminie danych dla celów rozliczenia VAT, wystawianiem i rozsyłaniem w imieniu Gminy faktur VAT.

Wszelkie podejmowane przez Zakład (jako administratora) w powyższym zakresie czynności wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody oraz odbioru ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina. Z tytułu świadczenia usług administrowania na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał od niej stosowne wynagrodzenie. Zakład będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT.

W odniesieniu do przedstawionych we wniosku czynności Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, ponieważ przedmiotowa czynność w oparciu o umowy zawarte z mieszkańcami i podmiotami korzystającymi z usług dostarczania wody i odbioru ścieków będzie wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Reasumując, usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ Gmina będzie zawierała z odbiorcami tych usług umowy cywilnoprawne. Nie ma tu znaczenia fakt, iż na zlecenie Gminy czynności związane z administrowaniem Infrastrukturą wodno-kanalizacyjną będzie wykonywał w imieniu i na rzecz Gminy za stosownym wynagrodzeniem Zakład Komunalny. W przedmiotowej sprawie właścicielem tej Infrastruktury jest Gmina i to Ona dostarczając wodę mieszkańcom i pozostałym odbiorcom oraz odprowadzając ścieki będzie świadczyła dla nich usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie objętym pytaniem nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad. 2.


W przedmiotowej sprawie Gmina wskazała również, że świadczone przez Nią usługi należy sklasyfikować dla celów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm., dalej: PKWiU) odpowiednio m.in. w następujących grupowaniach:

  • Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (symbol PKWiU - 36.00.20.0);
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (symbol PKWiU - 37.00.11.0).


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest, czy świadcząc ww. usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków będzie mogła stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 7%, a obecnie obowiązującą w myśl przepisów art. 146a ustawy – 8%.


Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Należy wskazać, iż podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1.

I tak, w poz. 140 ww. załącznika wymieniono „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” – PKWiU 36.00.20.0, a w poz. 142 – „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU ex 37.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Wnioskodawczyni wskazała, iż świadczy na rzecz mieszkańców i innych podmiotów zlokalizowanych na terenie Gminy usługi sklasyfikowane w PKWiU 36.00.20.0 - usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz w PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Usługi te jako wymienione w poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy korzystają z obniżonej stawki opodatkowania podatkiem VAT. Załącznik ten dotyczy dostawy towarów i świadczenia usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 7%, jednakże na mocy obowiązujących do dnia 31.12.2013r. zapisów art. 146a pkt 2 ustawy, o ile stawka ta nie ulegnie zmianie w myśl art. 146f ustawy, Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do świadczonych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków stosować stawkę VAT w wysokości 8%.


W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie objętym pytaniem nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto, tut. Organ podkreśla, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj