Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-637/08-2/TS
z 3 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-637/08-2/TS
Data
2008.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odszkodowania
przychód podlegający opodatkowaniu
szkody
ugody


Istota interpretacji
odszkodowanie otrzymane przez Wnioskodawczynię nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 3 i art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest ono opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych



Wniosek ORD-IN 350 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2008 r. (data wpływu 02.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego na mocy ugody pozasądowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego na mocy ugody pozasądowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2006 r. inwestor „XX” rozpoczął nadbudowę budynku, w którym mieszka Wnioskodawczyni. W celu wykonania nadbudowy rozebrano dach i poddasze (III piętro) w i tym samym strop nad lokalem Wnioskodawczyni stał się dachem budynku. W przeciągu paru miesięcy mieszkanie Wnioskodawczyni było zalane dziewięć razy, przyczyną zalań był źle zabezpieczony strop. W lokalu zniszczone zostały ściany, sufity, podłoga i ruchomości. Po wykonaniu nadbudowy Wnioskodawczyni wystąpiła do inwestora o wypłacenie odszkodowania za powstałe szkody.

Ponieważ ze względu na brak fachowości w wykonywaniu prac budowlanych przez pracowników inwestora Wnioskodawczyni nie wyraziła zgody na remontowanie Jej lokalu przez nich, Wnioskodawczyni uzgodniła z inwestorem kwotę odszkodowania.

Uzgodnioną kwotę Wnioskodawczyni otrzymała.

W maju 2008 r. Wnioskodawczyni otrzymała od inwestora PIT-C8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wypłaconego odszkodowania Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Odszkodowanie wypłacone jest zwrotem za faktycznie poniesione wydatki na zakup materiałów budowlanych i usług związanych z wyremontowaniem mieszkania po zalaniu. Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku od wypłaconego odszkodowania. Odszkodowanie jest zwrotem kosztów zakupu nowych łóżek, które zostały zniszczone.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm., zwanej dalej ustawą), przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są trzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

  1. określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  2. odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
  3. odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
  4. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  6. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,
  7. odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,

Z literalnego brzmienia powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że nie wszystkie odszkodowania otrzymywane przez osoby fizyczne są wolne od podatku dochodowego. Zakres zwolnienia wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy obejmuje tylko odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw za wyjątkiem odszkodowań wymienionych w lit. a-g tego przepisu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni na mocy zawartej ugody otrzymała odszkodowanie za zniszczone, na skutek zaniedbań prowadzącego roboty budowlane, mienie („uzgodniłam z inwestorem kwotę odszkodowania”). Przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo by uchylić spór istniejący lub mogący powstać (art. 917 Kodeksu cywilnego).

Obowiązek naprawienia szkody wynikłej z zawinionego działania lub zaniechania, w tym zniszczenia mienia, reguluje art. 415 Kodeksu cywilnego (dalej kc), który stanowi, iż „kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”.

Przepis art. 415 kc, ani inne przepisy Kodeksu cywilnego (w tym art. 361-363 kc) nie regulują jednak ani wysokości odszkodowania za utracone mienie ani zasad ustalania takiego odszkodowania. Należy więc uznać, że otrzymane przez Wnioskodawczynię odszkodowanie nie jest odszkodowaniem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jego wysokość ani zasady ustalania nie wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Na marginesie należy zauważyć, iż nawet gdyby uznać, iż otrzymane przez Wnioskodawczynię odszkodowanie jest odszkodowaniem, którego wysokość lub zasady ustalania nie wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw (a tak nie jest), to odszkodowanie to nie mogłoby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego przepisami art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zostało wypłacone na mocy ugody pozasądowej. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 lit g w/w ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, za wyjątkiem odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.

Co prawda Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 29 listopada 2006 r. (sygn. akt SK 51/06) uznał art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie, w jakim wyłącza zwolnienie podatkowe w stosunku do odszkodowań uzyskanych na podstawie ugody sądowej za niezgodny z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ale przepis ten nadal obowiązuje w odniesieniu do odszkodowań uzyskanych na podstawie ugody pozasądowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

  1. otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  2. dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Odszkodowanie otrzymane przez Wnioskodawczynię nie jest odszkodowaniem otrzymanym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, ani nie dotyczy korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono (jest odszkodowaniem za zniszczone mienie) i mogłoby skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy, gdyby nie okoliczność, iż zostało uzyskane na mocy ugody pozasądowej. Tymczasem art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy wyraźnie ogranicza przewidziane nim zwolnienie do odszkodowań otrzymanych na podstawie wyroku lub ugody sądowej, nie obejmuje więc odszkodowań otrzymanych na mocy ugód pozasądowych.

Reasumując, odszkodowanie otrzymane przez Wnioskodawczynię nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 3 i art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest ono opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj