Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-540/12-2/JK
Data
2012.08.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
Cypr
dochody uzyskiwane za granicą
dochód
dyrektor
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji dyrektora spółki prawa cypryjskiego.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru oraz dotyczącej podatku od towarów i usług.
Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w przedmiocie zagadnienia dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PDOF”) i tym samym jest zobowiązany do rozliczania w Polsce dla celów PDOF wszystkich uzyskiwanych dochodów (przychodów) w tym dochodów (przychodów) uzyskiwanych poza granicami Polski (z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska).
W przyszłości Zainteresowany zostanie powołany na stanowisko dyrektora (członka zarządu) w spółce kapitałowej (odpowiedniku polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą i zarządem na terytorium Cypru, która podlega tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Cypr (dalej: „Spółka cypryjska”).
Spółka cypryjska będzie prowadziła działalność gospodarczą. Spółka cypryjska nie będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Powołanie Wnioskodawcy na wyżej opisane stanowisko w Spółce cypryjskiej odbędzie się na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników. Zainteresowany będzie na podstawie takiej uchwały wpisany jako członek tzw. rady dyrektorów (ang. director) do rejestru prowadzonego zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa cypryjskiego. Obowiązki i uprawnienia Wnioskodawcy wynikające z powołania na opisane stanowisko będą określone odpowiednio w akcie założycielskim i statucie (umowie) spółki.
Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem cypryjskim Zainteresowany może działać na mocy samej uchwały walnego zgromadzenia wspólników Spółki cypryjskiej i nie jest wymagane podpisanie dodatkowej umowy (np. cywilnoprawnej lub o pracę). W związku z tym Wnioskodawca będzie działał na podstawie samej tylko wyżej opisanej uchwały, która będzie określała zakres Jego obowiązków.
Jeśli chodzi o odpowiedzialność Zainteresowanego wobec osób trzecich za pełnienie w przyszłości opisanej funkcji dyrektora, to zgodnie z prawem cypryjskim dyrektorzy (Wnioskodawca) nie ponoszą odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich z tytułu obowiązków wykonanych na mocy wspomnianej uchwały, tj. wykonywania opisanej funkcji.
Z tytułu pełnienia ww. funkcji i wykonywania obowiązków z nią związanych, Zainteresowany będzie pobierał stosowne wynagrodzenie (przyznane opisaną uchwałą).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.
Czy wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (członka zarządu) w Spółce cypryjskiej będzie podlegać zwolnieniu z PDOF w Polsce...
Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.; dalej: „UPDOF”) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl przepisu art. 4a UPDOF, powyższy przepis art. 3 ust. 1 UPDOF stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 16 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523, dalej: „UPO”), wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki.
Przepis art. 30 UPO stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim.
Przepis art. 16 UPO w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako „the board of directors” („rada dyrektorów”), który powinien być rozumiany szerzej niż „rada nadzorcza” w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż przepis art. 16 UPO znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji dyrektorskich w Spółce cypryjskiej.
Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu powyższego dochodu (przychodu) w Polsce, zgodnie z przepisem art. 24 ust. 1 lit. a) UPO należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania, w tym wypadku jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją.
Stosownie do tej metody, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.
Dodatkowo, w świetle przepisu art. 24 ust. 4 UPO jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem tej umowy dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby, wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.
Reasumując, wobec powyższej analizy, dochód (przychód) uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (członka zarządu) w Spółce cypryjskiej będzie zwolniony z opodatkowania PDOF w Polsce, przy czym jeżeli Zainteresowany uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Cyprze (w opisany powyżej sposób) powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej PDOF od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce, w szczególności stosownie do przepisu art. 27 ust. 8 UPDOF.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje szereg interpretacji indywidualnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych, uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, że powołane w treści wniosku interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|