Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-239/08/EJ
z 16 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-239/08/EJ
Data
2008.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych i winno być udokumentowane wystawieniem faktury przez świadczącego usługę.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana B., przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008r. (data wpływu 12 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2008r. (data wpływu 6 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy premia pieniężna jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz w jak sposób należy udokumentować jej otrzymanie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy premia pieniężna jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz w jaki sposób należy ją udokumentować. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2008r. (data wpływu 6 czerwca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 maja 2008r. znak: IBPP2/443-239/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu opaskami kablowymi, dławicami, taśmą elektroinstalacyjną, uchwytami kablowymi itp. Odbiorcami tych produktów są głównie hurtownie elektryczne w kraju i za granicą. Z większością odbiorców Wnioskodawca zawarł umowy handlowe regulujące wzajemne stosunki. Poza warunkami dostaw, terminami, zasadami płatności umowy przewidują wypłatę premii pieniężnych dla odbiorców za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Wysokość premii ustalona jest procentowo w stosunku do wartości obrotów netto w poszczególnych kwartałach, półroczu lub za cały rok. Waha się w granicach 4-12% wartości obrotów w zależności od osiągniętego poziomu wartościowego. Umowa przewiduje wystawienie przez odbiorcę dokumentu księgowego (noty księgowej) za zrealizowanie określonych obrotów netto w okresie od ……do….. zgodnie z umową….. Premie pieniężne podlegają rozliczeniu rocznemu.

Ponadto w piśmie z dnia 29 maja 2008r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że premie te nie są powiązane z konkretnymi transakcjami, nie odnoszą się do konkretnych faktur sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należna premia pieniężna jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i należy ją udokumentować fakturą VAT, czy też nie ma do niej zastosowania ww. ustawa i należy wystawić notę księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłatę premii pieniężnej dokonaną przez dostawcę na rzecz odbiorcy za uzyskanie określonej wielkości obrotów nie można uznać jako świadczenie usług dokonywane przez kupującego na rzecz sprzedającego. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z treści dalszej części tego przepisu wynika, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub od tolerowania czynności lub sytuacji. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. W rozumieniu tego unormowania nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towarów i świadczenie usługi. Przepis ten wyraźnie wyklucza takie rozwiązanie rozdzielając w sposób jednoznaczny usługi od towarów. Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że dokonywanie przez niego sprzedaży towarów należy do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w postaci dostawy towarów. Nie można więc, w ocenie Wnioskodawcy, uznać w tym stanie faktycznym zrealizowania na jego rzecz określonej wielkości obrotu jak i terminowej zapłaty jako świadczenia usługi. Stanowisko takie potwierdza, jego zdaniem, również orzecznictwo sądowe. Przykładem mogą być wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007r. (I FSK 94/06) oraz wyrok NSA z dnia 28 sierpnia 2007r. (I FSK 1109/06). Treść tych wyroków jednoznacznie wskazuje, że premia wypłacona przez sprzedawcę nie jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Wnioskodawca uważa również, że skoro wypłatę premii pieniężnej dokonaną przez dostawcę na rzecz odbiorcy nie można uznać za świadczenie usługi, to nie można jej udokumentować fakturą VAT. Należy zatem wystawić notę księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

– zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2–22, art. 30–32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z niektórymi kontrahentami umowy, na mocy których przyznaje im premie pieniężne. Premie te mają charakter płatności wzajemnej tzn. stanowią ekwiwalent za określone zachowanie ze strony kontrahenta, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki, o wartości określonej przez strony w umowie w danym okresie rozliczeniowym, przy czym wysokość samej premii uzależniona jest od wartości zrealizowanego obrotu. Premie te nie są związane z konkretnymi transakcjami, nie odnoszą się do konkretnych faktur sprzedaży.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kontrahentów. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest skutkiem określonego zachowania się kontrahentów w stosunku do Wnioskodawcy które stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahenci Wnioskodawcy otrzymują premię pieniężną.

W świetle powyższego zachowanie kontrahentów wobec Wnioskodawcy należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% stawki podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT oraz winno być, na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – tj. kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług – tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj