Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-123B/08/AK
z 9 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-123B/08/AK
Data
2008.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
premia pieniężna


Istota interpretacji
Czy otrzymaną od klienta fakturę VAT na premię pieniężną można odliczyć od podatku należnego? Czy nie ma tu zastosowania tryb art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług i przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy?



Wniosek ORD-IN 882 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 roku (data wpływu 11 lutego 2008 roku) uzupełnionym pismami: z dnia 17 marca 2008 roku (data wpływu 25 marca 2008 roku) oraz z dnia 3 kwietnia 2008 roku (data wpływu 10 kwietnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka w umowach handlowych ze swoimi kontrahentami ma określone warunki handlowe i ustalone wynagrodzenia za wspólną współpracę:


  • wynagrodzenie w wysokości 1% od obrotu (dokonanej sprzedaży towaru) w rozliczeniu kwartalnym, miesięcznym lub rocznym (zależy od umowy),
  • za dokonanie zakupów towarów powyżej progu 1.500.000 zł premia 3%,
  • rabat potransakcyjny 1% od obrotów rocznych,
  • wynagrodzenie za terminową płatność 1% od kwoty wpłaty,
  • niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów 2% od obrotu,
  • prowizja bezwarunkowa 1% od obrotów netto,
  • prowizja warunkowa dodatkowo 0,5% obrotów po przekroczeniu 40 sklepów,
  • wynagrodzenie roczne za zakup produktów 3% od obrotu netto w przypadku dokonania

u dostawcy przez cała grupę zakupową na kwotę powyżej 1.000.000 zł netto.


Spółka dokonuje sprzedaży drobnicowej, są to faktury na kilkanaście złotych ale w dużych ilościach (np. jednemu klientowi w okresie jednego miesiąca wystawionych jest 97 faktur na sumę 23.086,17 zł). Udzielanie rabatu do każdej transakcji jest nieekonomiczne i czasochłonne. Spółka na dzień dzisiejszy wystawia za świadczenie wyżej wymienionych usługi faktury VAT, ale ze względu na wyrok NSA oraz art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, niektóre firmy zwracają faktury, żądając wystawienia not księgowych. Spółka otrzymuje również i faktury VAT za premie pieniężne, rabaty posprzedażowe bezwarunkowe i warunkowe jak i noty księgowe, w zależności od klienta.

W pismach uzupełniających opis stanu faktycznego Spółka wskazała, iż prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - stawkami 22%, 7%, 3% oraz jest podatnikiem, który zarówno otrzymuje faktury VAT z tytułu premii pieniężnych, jak też świadczy takie usługi wobec swoich klientów i wystawia faktury VAT z tytułu premii pieniężnych (i tytułów pokrewnych). Wyjaśniono również, iż wynagrodzenie za terminowa płatność 1% od kwoty wypłaty wyliczane jest i dotyczy ogółu obrotów netto z klientem w rozliczeniu za miesiąc lub kwartał i jest to wynagrodzenie za dobre zachowanie – dotrzymanie terminów płatności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy otrzymaną od klienta fakturę VAT na premię pieniężną można odliczyć od podatku należnego... Czy nie ma tu zastosowania tryb art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług i przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo odliczać podatek wykazany na otrzymanych od swoich klientów fakturach VAT za premie pieniężne, gdyż zgodnie z art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej zastosowanie się przez podatnika do interpretacji z dnia 30 grudnia 2004 roku wydanej przez Ministra Finansów chroni podatnika przed wszczęciem postępowania w sprawach o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie, nie nalicza się odsetek za zwłokę oraz nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ochrona ta trwa do momentu zmiany lub uchylenia wydanej interpretacji czy tez zmiany przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie definicji świadczenia usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W związku z powołanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę określonych zachowań tj. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie dostawy, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. Należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką gratyfikację, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonywaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiekolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca udziela swoim kontrahentom premii pieniężnych za ustalone okresy (miesięczne, kwartalne lub roczne): z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów w wyznaczonych okresach, za terminową płatność, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów. Świadczenia te odnoszą się do całokształtu zrealizowanych transakcji sprzedaży w tych okresach i nie są odnoszone do pojedynczych transakcji.

Zatem uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kupującego w stosunku do Wnioskodawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Istnieje wyraźny stosunek prawny pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą w wykonaniu, którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym okoliczności istnienia możliwości dochodzenia roszczeń o wykonanie świadczenia, które związane są z tym stosunkiem prawnym pozostaje bez znaczenia. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca (kontrahent Wnioskodawcy) otrzymuje premię pieniężną.

W konsekwencji w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, premia pieniężna wypłacona z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów w wyznaczonych okresach, za terminową płatność, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów stanowiła wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z tym należy uznać, że przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta dokumentującej odpłatne świadczenie usług w zakresie o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 przy uwzględnieniu innych ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług (z wyłączeniem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy).

W tym miejscu wskazać należy, iż pismo Ministra Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, które zostało wydane jako interpretacja w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie uległo zmianie i nadal obowiązuje.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj