Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-353/08-2/AS
z 23 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-353/08-2/AS
Data
2008.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
służba poza granicami
zwolnienia przedmiotowe
żołnierze


Istota interpretacji
Czy nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 529 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki Wojskowej Nr (…) w W, przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2008 r. (data wpływu 25.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych z funduszu nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym, pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych z funduszu nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym, pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka W Nr (…) w W zwróciła się z wnioskiem o interpretację zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nagród wypłacanych w kraju z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji dowódcy jednostki wojskowej żołnierzom zawodowym pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone p, żołnierzom, funkcjonariuszom c, Straży G, pracownikom jednostek w, jednostek p i jednostek organizacyjnych Straży G użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacane p, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży G i pracownikom pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

Wnioskodawca uważa, iż nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą ż poza granicami państwa w misjach pokojowych - winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, biorąc pod uwagę istotę ich przyznawania:

  • pozostają w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,
  • wynikają z celów określonych w zwolnieniu.

Na podstawie art. 102 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 ze zm.), żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu lub skierowanemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje należność zagraniczna oraz mogą być przyznane inne należności pieniężne, odpowiednio do warunków pełnienia zawodowej służby w poza granicami państwa. Stosownie do dyspozycji art. 102 ust. 4 ustawy o służbie w ż zawodowych, Rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 162 poz. 1698 ze zm.) określono wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych należności pieniężnych przysługujących ż zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby w poza granicami państwa.

Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa żołnierze, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b i c m. in. żołnierze zawodowi skierowani do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Z Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117) w celu udziału m. in. w misji pokojowej, otrzymują:

  1. jednorazową należność pieniężną,
  2. należność zagraniczną,
  3. dodatek wojenny,
  4. należności pieniężne z tytułu podróży służbowej odbywanej poza miejscowością, w której pełnią oni służbę.

Natomiast stosownie do art. 71 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - żołnierze zawodowi otrzymują uposażenie i inne należności pieniężne określone w ustawie. Zgodnie z art. 73 ust. 1 cytowanej ustawy inne należności pieniężne to:

  1. zasiłki na zagospodarowanie,
  2. dodatkowe uposażenie roczne
  1. należności związane ze zwolnieniem z zawodowej służby w.

Treść art. 84 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o służbie w ż zawodowych wskazuje, iż żołnierzom zawodowym mogą być przyznawane nagrody, w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub warunkach szczególnie utrudnionych.

Warunki przyznawania żołnierzom zawodowym nagród reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 października 2005 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 206, poz. 1718).

Przedmiotowe nagrody przyznawane są z funduszu nagród utworzonego na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad tworzenia i wysokości funduszu na nagrody i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2004 r., Nr 118, poz. 1241 ze zm.).

Powyższe regulacje odnoszą się także do pozostałych żołnierzy. Wynika to bowiem z postanowień art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 1998 r., Nr 162 poz. 1117 ze zm.). Przepis ten stanowi, iż w stosunku do żołnierzy pełniących służbę w jednostkach wojskowych w sprawach nie uregulowanych w niniejszej ustawie mają zastosowanie przepisy o służbie w ż zawodowych. Zatem nagrody pieniężne wypłacone w kraju z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji dowódcy jednostki w, a wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych- spełniając przesłanki określone w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - winny korzystać w opinii Wnioskodawcy ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Jednostka W Nr (…) stoi na stanowisku, iż nagrody pieniężne wypłacane w związku ze służbą żołnierzy poza granicami państwa w misjach pokojowych winny być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, biorąc pod uwagę istotę ich przyznawania:

  • pozostają w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,
  • wynikają z celów określonych w zwolnieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do zapisów art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży G, pracownikom jednostek w, jednostek p i jednostek organizacyjnych Straży G użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone p, ż, funkcjonariuszom celnym, Straży G i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

W celu zastosowania przedmiotowego zwolnienia niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków:

  1. wypłacone należności pieniężne muszą pozostawać w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,
  2. należności te muszą wynikać z celów określonych w zwolnieniu.

Zgodnie z art. 84 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003 roku o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) żołnierzom zawodowym mogą być przyznane nagrody - w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub warunkach szczególnie utrudnionych.

Przedmiotowe nagrody przyznane są z funduszu nagród utworzonego na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2004 roku w sprawie zasad tworzenia i wysokości funduszu na nagrody i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1241).

Powyższe regulacje odnoszą się również do pozostałych żołnierzy. Wynika to bowiem z postanowień art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o zasadach użycia lub pobytu Sił Z Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 ze zm.).

Na mocy tego przepisu w stosunku do żołnierzy pełniących służbę w jednostkach wojskowych w sprawach nie uregulowanych w powołanej ustawie mają zastosowanie przepisy o służbie w ż zawodowych.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznana żołnierzom zawodowym pełniącym służbę w misjach pokojowych lub bezpośrednio po powrocie z misji, w związku ze służbą tych żołnierzy poza granicami państwa, nagroda pieniężna z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji dowódcy jednostki w, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile pozostaje w bezpośrednim związku z użyciem wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób poza granicami państwa i należność ta wynika z celów określonych w tym zwolnieniu podatkowym.

Tym samym przedmiotowe świadczenie nie podlega wykazaniu w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B oraz PIT-40 w przypadku dokonywania przez płatnika rocznego obliczenia podatku, zgodnie z przepisami art. 37 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj