Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-91/08-2/ISN
z 23 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-91/08-2/ISN
Data
2008.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura
obniżenie podatku naliczonego
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Otrzymywanie i wypłacanie premii pieniężnych, dokumentowanie tych czynności oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Na podstawie zawartych umów otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania premii jest: osiągnięcie w danym okresie pewnego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata wszystkich kwot, powstałych w danym okresie, a wynikających z zobowiązań Zainteresowanego względem danego dostawcy.

Również Wnioskodawca na podstawie zawartych umów wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem niezbędnym do wypłaty premii jest: osiągnięcie w danym okresie pewnego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Zainteresowanemu od danego odbiorcy.

Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Wnioskodawcy za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę premii od dostawcy jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy udzielenie premii przez Zainteresowanego swoim odbiorcom jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług...
  3. Jak należy udokumentować otrzymanie premii...
  4. Czy Wnioskodawcy, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców dokumentujących otrzymanie od niego premii, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1)

Zgodnie z umowami, które Zainteresowany zawarł ze swymi dostawcami, za osiągniecie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub za dokonywanie płatności w terminie w danym okresie, przysługiwać mu będzie premia pieniężna wypłacana przez jego dostawców.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (co do zasady, definiowanej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez niego premii od jego dostawców z tytułu osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów lub dokonywania terminowych płatności w danym okresie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka stwierdza, że otrzymanie premii (bonusu) przez nią od jej dostawców nie stanowi odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż wypłata premii nie jest zapłatą za jakiekolwiek świadczenia (usługi) wykonane przez nią na rzecz dostawcy.

Ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług (art. 8) za świadczenie usług uznał każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z cywilistyczną definicją, za „świadczenie” należy uznać zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania. Zachowanie to może mieć postać działania lub powstrzymywania się od działania. Świadczenie musi być jednak przede wszystkim działaniem podjętym przez Podatnika lub zaniechaniem podjęcia jakiegoś działania (takie działanie lub zaniechanie nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów), a zatem musi odnosić się bezpośrednio do sfery zachowań Podatnika. Tymczasem otrzymanie premii (bonusu) od swoich dostawców jest następstwem osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów oraz terminowego regulowania płatności wynikających z zobowiązań Podatnika względem dostawców - obowiązek wypłaty premii powstaje więc automatycznie, w wyniku zaistnienia określonych faktów.

Stanowisko takie zgodne jest ze zdaniem reprezentowanym przez przedstawicieli doktryny A. Bartosiewicz w Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2007, wyd. II.) stwierdził, że „(…) w sytuacji gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat obniżający podstawę opodatkowania. W ocenie Ministerstwa, w sytuacji gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu nabycia przez nabywcę określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowanie dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uważać, że otrzymujący premię świadczy usługi, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Podobnie w przypadku gdy nabywca towarów zobowiązuje się np. do niedokonywania nabyć podobnych towarów u innych podatników. Pogląd powyższy wywołuje wiele wątpliwości. Jest nietrafny przede wszystkim z powodu braku dostatecznie jednoznacznego i bezpośredniego powiązania pomiędzy otrzymywanymi premiami a określonymi (dobrowolnymi i autonomicznymi) zachowaniami podatnika, które pozwalałoby uznać, że premia jest wynagrodzeniem za owo zachowanie podatnika.”

Poza tym premie związane są także z dostawami towarów, które dostawcy wykonywali na rzecz Wnioskodawcy. Należy więc stwierdzić, że czynności stanowiące jednocześnie dostawę towarów nie mogą stanowić także świadczenia usług.

Zdanie Zainteresowanego potwierdzone jest przez aktualne stanowisko organów podatkowych „Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy - zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów (…). W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągniecie odpowiedniego poziomu obrotów, zdaniem tutejszego organu nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenie usług) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. (…) Ponadto ze wskazanego wyroku wynika, iż w ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełnienia świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrodę - nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadna sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością.”

Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż otrzymany przez Stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług” - decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO. W przedmiotowym przypadku dostawcy wypłacają Podatnikowi premię, a więc wedle przytoczonego stanowiska Ministra Finansów, powinien on wystawić fakturę VAT.

Zainteresowany stwierdza, że mielibyśmy do czynienia z zapłatą pieniędzy po jednej stronie (dostawca) oraz z żadnym świadczeniem, ani zaniechaniem działania po drugiej stronie (Wnioskodawca), a sama wypłata pieniędzy nie może stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem VAT. Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że otrzymanie premii przez Zainteresowanego nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest wykonywana żadna usługa przez Wnioskodawcę na rzecz dostawców wypłacających wspomnianą premię.


Ad. 2)

Na podstawie stanowiska przedstawionego w punkcie 1 Wnioskodawca stwierdza, że udzielenie premii swoim dostawcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi usługi wykonywanej przez odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy wypłacającego wspomnianą premię.


Ad. 3)

Z uwagi na fakt, że zdaniem Zainteresowanego udzielenie/otrzymanie bonusu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy stwierdzić, że właściwym dokumentem świadczącym o otrzymaniu premii będzie nota księgowa. Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanym na jego podstawie rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 05.95.798 z późn. zm.) podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej, m.in. sprzedaż towarów lub świadczenie usług. W przedmiotowym wypadku mamy do czynienia z czynnościami nieopodatkowanymi, dlatego dokumentem właściwym będzie nota księgowa, wystawiona zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.


Ad. 4)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązywało następujące brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku – a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana. Jednak zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług zmianie uległa treść powołanego przepisu. Od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmi on następująco: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku. Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym Wnioskodawca, po spełnieniu wskazanych powyżej warunków wypłaca swoim odbiorcom premie. Niektórzy z odbiorców Zainteresowanego dokumentują otrzymanie premii za pomocą faktur VAT, gdyż traktują to jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że zdaniem Wnioskodawcy udzielenie premii (bonusu) nie jest opodatkowane podatkiem VAT, to w przypadku gdy otrzymanie przez odbiorcę premii zostało udokumentowane fakturą VAT, faktura taka nie stanowi dla Zainteresowanego podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Na mocy przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.


Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Konieczne jest, aby istniał bezpośredni związek pomiędzy usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których kształtują wzajemne relacje w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. Należy uznać więc, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy. Jest to zatem świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  2. nbspnbspnbspnbspa) z tytułu nabycia towarów i usług,
    nbspnbspnbspnbspb) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    nbspnbspnbspnbspc) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    nbspnbspnbspnbsp- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  3. w przypadku importu – suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  4. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  5. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z analizy przedstawionych zdarzeń przyszłych wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy) oraz wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem koniecznym do otrzymania bądź wypłaty premii jest osiągnięcie określonego poziomu wzajemnych obrotów oraz dokonywanie terminowych płatności. Powyższą sytuację niektórzy kontrahenci dokumentują wystawieniem faktury, traktując tą czynność jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.


Zatem:


Ad. 1 i 3)

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis oraz powołane powyżej przepisy podatkowe, tut. Organ stwierdza, iż otrzymana premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za świadczone na rzecz dostawców usługi, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, takie działanie należy odpowiednio udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – wystawioną fakturą VAT.

Tut. Organ dodatkowo informuje, iż dostawa towarów zachowuje swój charakter przez cały czas trwania umowy, na podstawie której strony prowadzą współpracę. Jednakże, stosunek na podstawie którego wypłacona zostaje premia pieniężna, jest odrębną relacją zobowiązaniową, wynikającą z umowy, regulującej zasady współpracy między kontrahentami.

Wobec powyższego, jeżeli mamy do czynienia z dwoma stosunkami prawnymi, nie można także mówić o podwójnym opodatkowaniu, czy o opodatkowaniu tej samej transakcji raz jako dostawy, a drugi jako usługi, bowiem przedmiotem opodatkowania w sytuacji otrzymywania premii pieniężnych, jest inne zachowanie nabywcy towarów.


Ad. 2)

Działania Wnioskodawcy, polegające na wypłacaniu premii pieniężnych za osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów, mają bezpośredni wpływ na określone zachowania jego kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę zdarzenia przyszłe przedstawione we wniosku oraz powołane powyżej przepisy, tut. Organ stwierdza, iż wypłacane premie pieniężne, stanowią rodzaj wynagrodzenia za świadczone przez nabywców na rzecz Zainteresowanego usługi, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych oraz winny być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, na rzecz nabywcy usług – Wnioskodawcy przekazującego premię pieniężną.


Ad. 4)

Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentują wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone przez dostawców. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.


Mając na uwadze fakt zakwalifikowania premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania.


Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących otrzymanie przez odbiorcę premii.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj