Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-88/08-4/MC
z 24 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-88/08-4/MC
Data
2008.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
dochód
fundacje
podatek dochodowy od osób prawnych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody Fundacji, przeznaczone następnie na pomoc w formie pieniężnej dla związku zawodowego, w zakresie zgodnym z określonym w § 5 ust. 1 Statutu Fundacji – udzieloną na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 tego statutu, z zachowaniem warunków, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3 tego statutu – można uznać za dochody wolne od opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. (data wpływu 17.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 03 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy podatników, dla których działalność opisana w tym przepisie jest choćby jednym z celów działalności statutowej. Dla skorzystania ze zwolnienia nie ma znaczenia źródło, z jakiego pochodzi dochód (w szczególności, czy przychód związany był z działalnością, z której dochody są zwolnione) ani rozmiar dochodu (lub jego części), przeznaczonego na cele wymienione w ustawie.

„ Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wymogu, iż wskazane w nim cele statutowe mają być głównymi czy jedynymi celami działalności osoby prawnej. Prawa do ulgi podatkowej, o której mowa wyżej, nie są uzależnione od intensywności działalności gospodarczej”. Wyrok NSA z dnia 28 lutego 1996 r., sygn. akt. SA/Łd 1997/95, „Prawo Gospodarcze” 1996, nr 12, s. 24.

„Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostka musi spełniać dwa warunki: jej celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie oraz uzyskane przez jednostkę dochody muszą być wydatkowane na ten cel”. Wyrok NSA z dnia 3 października 1995 r., sygn. akt SA/Wr 1283/95, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 1998, nr 6, poz. 227.

„Cele fundacji, będące jednym z warunków do wyłączenia dochodu fundacji od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu fundacji; nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni, do której organy te nie są uprawnione”. Wyrok NSA z dnia 8 lutego 1994 r., sygn. akt SA/Lu 1321/93, Mon. Pod. 1994, nr 8, s. 240.


Przewidziane w powołanym przepisie zwolnienie obowiązuje, jeżeli:

  • statut podmiotu określa, że celem statutowym jego działalności jest co najmniej jeden z celów wymienionych w tym przepisie oraz
  • dochody zostały przeznaczone na realizację tych celów.


W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i (bez względu na termin) wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Prawo do zwolnienia z opodatkowania określonych dochodów przysługuje bez względu na termin ich wydatkowania. Jednak, w razie wykorzystania dochodów niezgodnie z celem uprawniającym do zwolnienia, podatnik obowiązany jest uiścić podatek dochodowy (art. 25 ust. 4 ww. ustawy).

Fundacja nie prowadzi żadnej działalności z wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie osiąga dochodów, jakich nie dotyczy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ww. ustawy (art. 17 ust. 1a ww. ustawy). Fundacja nie jest podmiotem, w którym nie ma zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1c ww. ustawy).


Wnioskodawca cytuje treść § 5 i § 6 ze Statutu Fundacji :


§ 5

  1. Celami Fundacji są:

  2.      1) wspieranie działalności związków zawodowych w zakresie ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej, a w szczególności propagowanie zdrowego trybu życia, przeciwdziałanie szkodliwym nałogom i nawykom, w tym upowszechnianie rekreacji i form aktywnego wypoczynku oraz wspomaganie dostępności do usług rehabilitacyjnych, sanatoryjnych, wypoczynkowych i kolonijnych, a także działalność własna w tym zakresie realizowana dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         2) wspieranie działalności związków zawodowych w zakresie edukacji, a w szczególności organizowania i wspomagania wszelkich form podnoszenia kwalifikacji oraz reorientacji zawodowej pracowników, a także działalność własna w tym zakresie realizowana dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         3) wspieranie działalności związków zawodowych w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i jego skutkom, a także działalność własna w tym zakresie realizowana dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         4) wspieranie działalności związków zawodowych w zakresie kreowania aktywności społecznej oraz rozwijania i utrwalania demokratycznych praw i swobód obywatelskich, a w szczególności obrony praw i godności oraz interesów zawodowych i socjalnych pracowników, a także działalność własna w tym zakresie realizowana dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         5) wspieranie działalności związków zawodowych w zakresie kształtowania zasad i postaw etyki zawodowej i kultury prawnej w społeczeństwie, a także działalność własna w tym zakresie realizowana dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         6) organizowanie pomocy prawnej oraz wsparcia logistycznego na rzecz ogólnokrajowych organizacji międzyzwiązkowych,
         7) wspieranie działalności związków zawodowych w zakresie dialogu społecznego prowadzonego dla godzenia interesów pracowników, interesów pracodawców oraz dobra publicznego, a także działalność własna w tym zakresie realizowana dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         8) finansowanie, inspirowanie, wspieranie i koordynowanie działań na rzecz rozwoju i szerokiego dostępu pracowników do kultury i sztuki, realizowane dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe,
         9) poszukiwanie nowych możliwości współpracy pomiędzy pracownikami i pracodawcami oraz nawiązywanie trwałych relacji pomiędzy różnymi grupami społecznymi, a także zbliżenie poprzez współpracę kulturalną i edukacyjną ludzi reprezentujących różne światopoglądy, różny status społeczny i zawodowy realizowane dla zaspokajania potrzeb zgłaszanych przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe.
  3. Fundator przeznacza na realizację celów Fundacji, o których mowa w ust. 1, pieniądze w kwocie 2.000.000 (dwa miliony) złotych.
  4. Dla pozyskiwania środków finansowych na realizację celów, o których mowa w ust. 1, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a także brać udział w spółkach oraz innych podmiotach i organizacjach.


§ 6

  1. Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  2.      1) współpracę z ogólnokrajowymi organizacjami międzyzwiązkowymi i organizacjami pracodawców oraz z wybitnymi autorytetami nauki, kultury, sztuki, polityki i życia gospodarczego, a także współdziałanie z różnymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi, ośrodkami naukowymi i uczelniami, a także z mediami,
         2) działalność polegającą na organizowaniu konferencji, spotkań, wykładów, szkoleń, seminariów, konkursów, wystaw, pokazów lub koncertów oraz na wspieraniu działań kulturalnych, artystycznych, a także na przyznawaniu nagród i fundowaniu stypendiów,
         3) udzielanie pomocy związkom zawodowym w zakresach, o których mowa w § 5 ust. 1, a także w formie pieniężnej.
  3. Pomoc, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może być przyznana na wniosek właściwego organu statutowego związku zawodowego – zawierający informację o łącznych wydatkach związanych z konkretnym przedsięwzięciem lub rodzajem działalności, których dotyczy ten wniosek – z tym, że pomoc udzielona w formie pieniężnej nie może przekroczyć połowy łącznych wydatków tego związku wskazanych w jego wniosku.
  4. Łączna wartość pomocy udzielanej przez Fundację związkom zawodowym w formie pieniężnej nie może przekroczyć w roku obrotowym połowy wydatków Fundacji na cele statutowe, planowanych na ten rok obrotowy.


Do Fundacji wpływa wniosek organu statutowego związku zawodowego z prośbą o udzielenie pomocy w formie pieniężnej w realizacji konkretnego przedsięwzięcia lub rodzaju jego działalności – zgodnego z celem lub celami, o których mowa w § 5 Statutu Fundacji. Wniosek zawiera informacje o łącznych wydatkach tego związku związanych z przedsięwzięciem lub rodzajem jego działalności, którego dotyczy ten wniosek (np. kosztów wynajęcia sal konferencyjnych, przygotowania materiałów konferencyjnych, ekspertyz, opinii prawnych, projektów aktów prawnych, pokrycia innych kosztów związanych z realizacją tego zadania, jak np. zakwaterowania osób uczestniczących w szkoleniu, konferencji lub innym posiedzeniu, kosztów wynajmu autokarów lub innych środków transportu, wynagrodzeń pracowników lub osób zatrudnionych w oparciu o umowy cywilno-prawne, a wykonujących prace związane z przedsięwzięciem lub rodzajem działalności wskazanym we wniosku).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dochody Fundacji przeznaczone następnie na pomoc w formie pieniężnej dla związku zawodowego, w zakresie zgodnym z określonym w § 5 ust. 1 Statutu Fundacji – udzieloną na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 tego statutu, z zachowaniem warunków, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3 tego statutu – można uznać za dochody wolne od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji przeznaczone następnie na pomoc w formie pieniężnej dla związku zawodowego, w zakresie zgodnym z określonym w § 5 ust. 1 Statutu Fundacji – udzieloną na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 tego statutu, z zachowaniem warunków, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3 stanowią dochody wolne od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty został przez fundacje z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.


Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Oznacza to, że dochody Fundacji będą zwolnione od podatku jedynie wówczas, gdy cele statutowe tej organizacji będą tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Równocześnie zaznaczyć należy, że statut Fundacji może przewidywać również i inne cele działalności, jednakże dochody uzyskane przez Fundację i przeznaczone na te inne cele będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, jeżeli cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są celami statutowymi Fundacji, to dochód w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na te cele, będzie korzystał ze zwolnienia przewidzianego w ww. artykule ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przeciwnym przypadku dochody uzyskane przez Fundację, a przeznaczone na inne cele, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż w gestii organów podatkowych nie leży dokonywanie wykładni zapisów statutu, co oznacza, iż tut. Organ nie dokonuje oceny, które z wymienionych celów statutowych Fundacji spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj