Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-432/08-2/EC
z 18 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-432/08-2/EC
Data
2008.06.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wynajęcie przez „XX” s. c. od podmiotów zewnętrznych magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowywania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy spowoduje utratę przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w § 5 ust. 1 rozporządzenia strefowego, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. tj. z tytułu zrealizowanych na terenie strefy inwestycji ? Czy koszty wynajęcia magazynów znajdujących się poza terenem strefy są kosztami związanymi z działalnością strefową?



Wniosek ORD-IN 556 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2008 r. (data wpływu 14.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jest wspólnikiem spółki cywilnej „XX” s. c. (dalej również— „XX” s. c. lub Spółka), prowadzi działalność gospodarczą na terenie K… Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej — strefa) na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 29 grudnia 2000 r. (udzielonego do dnia 30 listopada 2017r.; dalej również - zezwolenie strefowe lub zezwolenie), w związku z czym korzysta ze zwolnień i preferencji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na tzw. „starych zasadach”, tj. w oparciu o art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy nowelizującej. Wspólnicy „XX” s. c. (a więc także wnioskodawca) korzystają zatem ze zwolnienia dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w rozporządzeniu strefowym w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., gdyż Spółka zrealizowała inwestycje wskazane w zezwoleniu strefowym. Należy również dodać, iż Spółka jest tzw. małym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej.

Ze względu na niewystarczającą powierzchnię magazynową do składowania wyrobów własnych wyprodukowanych przez „XX” s. c. na terenie strefy zgodnie z zezwoleniem, Spółka zamierza wynająć od podmiotów zewnętrznych magazyny na składowanie (przechowywanie) tych wyrobów poza terenem strefy. Moment wydania wyprodukowanych na terenie strefy wyrobów z magazynu „XX” s. c. znajdującego się w strefie do magazynów wynajętych poza terenem strefy będzie stanowił przesunięcie magazynowe w ramach Spółki. Wyroby mają być faktycznie sprzedawane do kontrahentów zewnętrznych zarówno z magazynu strefowego jak i z magazynów znajdujących się poza strefą. Składowanie (przechowywanie) wyrobów w magazynach znajdujących się poza terenem strefy oraz dokonywanie z takich magazynów sprzedaży do kontrahentów zewnętrznych ma usprawnić działalność „XX” s. c. pod względem logistycznym gdyż przede wszystkim umożliwi rozładowanie magazynu strefowego. W tym celu Spółka zamierza, na podstawie umów o pracę zatrudnić osoby do obsługi magazynów znajdujących się poza terenem strefy wskazując w tych umowach jako miejsce wykonywania pracy miejsca w których będą zlokalizowane konkretne magazyny poza strefowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wynajęcie przez „XX” s. c. od podmiotów zewnętrznych magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowywania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy spowoduje utratę przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w § 5 ust. 1 rozporządzenia strefowego, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. tj. z tytułu zrealizowanych na terenie strefy inwestycji ...
  2. Czy koszty wynajęcia magazynów znajdujących się poza terenem strefy są kosztami związanymi z działalnością strefową...

Zdaniem wnioskodawcy, przepis § 5 rozporządzenia strefowego w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2000 r. stanowił co następuje:

  1. Dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
  2. Wysokość zwolnienia od podatku dochodowego ustała się na podstawie przepisu ust. 3 lub 4. Podmiot dokonuje wyboru jednej z podstaw zwolnienia i o wybranej podstawie zawiadamia niezwłocznie wydającego zezwolenie oraz urząd skarbowy właściwy w sprawach podatku dochodowego. Wybrana podstawa zwolnienia nie może być zmieniona w ciągu roku podatkowego.
  3. Dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 400 tys. EURO (3), obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.
  4. Zwolnienie od podatku dochodowego wynosi 25% dochodu na każdych dziesięciu pracowników zatrudnionych przez podmiot, jednakże zwolnienie to nie może wynieść mniej niż 25% i nie więcej niż 100% miesięcznego dochodu.
  5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, odnosi się wyłącznie do pracowników zatrudnionych po utworzeniu strefy, w danym miesiącu roku podatkowego. Liczbę pracowników ustala się w przeliczeniu na pełne etaty jako średnią miesięczną.

Zwolnienia, o których mowa powyżej, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy, gdyż tylko taka działalność została określona w zezwoleniu. Obecnie zasada ta została również wyrażona w art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy nowelizującej, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

  • przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Przeniesienie wyrobów wyprodukowanych przez „XX” s. c. na terenie strefy do magazynów poza strefowych (z których Spółka będzie korzystać na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych np. na podstawie umów najmu), w ocenie wnioskodawcy, nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem strefy. Konkretny magazyn poza strefowy nie będzie bowiem stanowił wyodrębnionej prawnie i organizacyjnie od Spółki jednostki organizacyjnej, a samo przeniesienie (w ramach przesunięcia magazynowego) wyrobów wyprodukowanych przez „XX” s.c. na terenie strefy, w ramach zezwolenia strefowego, do takiego magazynu nie pozbawia tych wyrobów waloru „wyrobu strefowego”,

Wynajęcie od podmiotu zewnętrznego magazynu poza terenem strefy do składowania części wyprodukowanych w strefie wyrobów stanowi bowiem wyłącznie zakup usługi obcej, której celem jest usprawnienie procesu logistycznego wewnątrz Spółki.

Zaś opisany powyżej „obrót magazynowy” będzie skutkował tylko i wyłącznie koniecznością formalnego zgłoszenia takiego magazynu przez Spółkę (na druku NIP - 2) do właściwego urzędu skarbowego. W tym miejscu należy podkreślić, iż wynajęcie magazynu poza terenem strefy nie stanowi żadnej z przesłanek powodujących utratę prawa do przedmiotowego zwolnienia podatkowego, o których mowa w § 5, § 12 i § 13 rozporządzenia strefowego w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., jak również, o których mowa w art. 5 ust. 6 Ustawy nowelizującej.

Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wynajęcie przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy, nie spowoduje utraty przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w § 5 rozporządzenia strefowego w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.

Z kolei, skoro wynajęcie takich magazynów nie pozbawia wyrobów tam składowanych (przechowanych) waloru „wyrobów strefowych”, to, w ocenie wnioskodawcy, również koszty ich wynajęcia stanowią koszty związane z działalnością strefową prowadzoną przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 42, poz. 274). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zmianami), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 21 ust. 5a wyżej wymienionej ustawy zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i uzyskuje przychody wyłącznie ze sprzedaży wyrobów własnych wyprodukowanych na terenie strefy zgodnie z zezwoleniem. Ze względu na niewystarczającą powierzchnię magazynową do składowania wyrobów własnych, Spółka zamierza wynająć od podmiotów zewnętrznych magazyny na składowanie (przechowywanie) tych wyrobów poza terenem strefy.

W opinii tutejszego Organu podatkowego sam fakt składowania tych wyrobów w magazynie poza terenem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z obcego magazynu w ramach usługi najmu, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Składowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem. Zatem dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku mają wpływ koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

A więc podstawowym kryterium kwalifikowania kosztów jest cel w jakim zostały one poniesione. W przypadku kosztów związanych z najmem magazynów w celu składowania wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy, zdaniem tutejszego organu podatkowego należy uznać, że dotyczą one przychodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie strefy. Zatem są kosztem uzyskania przychodów z działalności „strefowej”, z której dochody są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę, należy stwierdzić, iż wynajęcie przez „XX” s. c. od podmiotów zewnętrznych magazynów poza terenem strefy i przekazanie tam do składowania (przechowywania) części wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy nie spowoduje utraty przez wspólników tej Spółki zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również wynajem ww magazynów stanowić będzie koszt wpływający na ustalenie przez podatnika dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 08.04.2008 r. (data wpływu 14.04.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej natomiast opłata została uiszczona w kwocie 150,00 zł, tj. w wysokości odpowiadającej 2 zdarzeniom przyszłym dodatkowa opłata dokonana w dniu 11.04.2008 r. w wysokości 75,00 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) na wskazany przez Spółkę rachunek bankowy:

XXXX

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj