Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-934/12-3/IG
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-934/12-3/IG
Data
2012.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
opłata
stawka podstawowa podatku
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Czy opłaty rejestracyjne pobierane przez Akademię od pozostałych uczestników Sympozjum (niebędących lekarzami) korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. a ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 702 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.09.2012 r. (data wpływu 17.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku opłat rejestracyjnych od pozostałych uczestników sympozjum (niebędących lekarzami), innych niż osoby towarzyszące – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.09. 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku opłat rejestracyjnych od pozostałych uczestników sympozjum (niebędących lekarzami), innych niż osoby towarzyszące.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe:

Akademia jest stowarzyszeniem z siedzibą w Szwajcarii, które nie posiada, ani nie zamierza posiadać w przyszłości, siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Akademia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Szwajcarii oraz jest w trakcie rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie ze statutem Akademii, jej celami są: budowa jakości w zakresie opieki klinicznej, prowadzenie badań oraz działalność edukacyjna i szkoleniowa w dziedzinie dermatologii oraz wenerologii. Dla osiągnięcia tych celów Akademia organizuje m. in. międzynarodowe kongresy oraz sympozja naukowe dla przedstawicieli branży medycznej, głównie lekarzy specjalizujących się w dziedzinie dermatologii oraz wenerologii. Wydarzenia te organizowane są przez Akademię dwa razy w roku, w różnych krajach europejskich.

Akademia jest stowarzyszeniem o charakterze niezarobkowym (non-profit). Wszelkie zyski z prowadzonej działalności przeznacza na realizację swoich celów statutowych. Akademia zamierza zorganizować w Polsce, w roku 2013, międzynarodowe, kilkudniowe sympozjum naukowe (dalej: „Sympozjum”). Sympozjum odbędzie się jednorazowo - Akademia nie zamierza organizować kolejnych wydarzeń edukacyjnych w Polsce w najbliższym czasie.

Sympozjum będzie skierowane do lekarzy, specjalistów w dziedzinie dermatologii lub wenerologii. Możliwa jest jednak sytuacja, że uczestnikami Sympozjum będą również osoby inne niż lekarze. Akademia przewiduje, że uczestnikami takimi mogą być:

  • pielęgniarki,
  • studenci medycyny,
  • inne osoby, które wyrażą zainteresowanie tematyką Sympozjum, np. naukowcy, przedstawiciele środowisk akademickich.

Należy zaznaczyć, że udział osób innych niż lekarze będzie miał (przede wszystkim ze względu na program Sympozjum) ograniczony wymiar. W czasie sympozjów organizowanych dotychczasowo przez Akademię udział takich osób nie przekraczał 1% wszystkich uczestników.

Z uwagi na fakt, że Sympozjum będzie miało charakter międzynarodowy, uczestnicy mogą pochodzić zarówno z Polski, jak i z innych krajów.

Zainteresowani będą mogli wziąć udział w Sympozjum po wniesieniu odpowiedniej opłaty rejestracyjnej (ang. fee), która będzie uprawniała ich do:

  • wstępu na sesje naukowe,
  • uczestniczenia w ceremonii otwarcia,
  • otrzymania certyfikatów poświadczających udział w Sympozjum oraz odpowiadającej im liczby międzynarodowych punktów edukacyjnych,
  • otrzymania materiałów konferencyjnych,
  • wstępu na część wystawienniczo-promocyjną Sympozjum.

Akademia przewiduje udział w Sympozjum także osób towarzyszących. Opłata rejestracyjna wnoszona przez takich uczestników nie będzie jednak uprawniała do wstępu na część naukową Sympozjum. W związku z tym, tego rodzaju opłaty rejestracyjne nie są objęte przedmiotem niniejszego wniosku (w ocenie Akademii nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od VAT).

Sympozjum będzie miało ściśle naukowy charakter. Program Sympozjum zostanie opracowany przez uznanych specjalistów z danej dziedziny medycyny, co zapewni profesjonalizm oraz wysoki poziom merytoryczny. Program naukowy obejmie zagadnienia z dziedziny dermatologii i wenerologii, które zostaną przekazane przede wszystkim w formie: wykładów, sympozjów, warsztatów oraz kursów.

Akademia zawsze uzyskuje dla organizowanych przez siebie wydarzeń edukacyjnych akredytację Europejskiej Rady Akredytacyjnej Medycznego Kształcenia Ustawicznego (the European Accreditation Council for Continuing Medical Education - dalej: „EACCME”), która jest sekcją Europejską Unii Lekarzy Specjalistów (the European Union of Medical Specialists - dalej „EUMS”). EUMS jest stowarzyszeniem największych krajowych organizacji reprezentujących lekarzy specjalistów w państwach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. EUMS prowadzi działalność we wszystkich obszarach doskonalenia zawodowego lekarzy. Warto zaznaczyć, że członkiem EUMS jest także polska Naczelna Izba Lekarska.

EACCME, działająca w strukturze EUMS, prowadzi akredytację wydarzeń edukacyjnych o charakterze międzynarodowym. Akredytacja EACCME przyznawana jest w celu umożliwienia uczestnikom akredytowanego wydarzenia edukacyjnego uzyskania międzynarodowych punktów edukacyjnych (European CME Credits; dalej : „punkty ECMEC”). EACCME zapewnia wymienność punktów edukacyjnych w państwach Unii Europejskiej, USA i Kanadzie. Uzyskanie akredytacji EACCME świadczy o wysokim poziomie merytorycznym danego wydarzenia edukacyjnego.

Akademia uzyska akredytację EACCME również dla Sympozjum. W związku z tym, Akademia przyzna uczestnikom Sympozjum międzynarodowe certyfikaty EUMS oraz odpowiednią liczbę punktów ECMEC. Każdy uczestnik będzie mógł otrzymać tylko tyle punktów ECMEC, ile odpowiada czasowi, które rzeczywiście zostanie przez niego spędzony na aktywności edukacyjnej. Akademia zapewni przy tym system kontroli czasu spędzonego przez uczestników na aktywności edukacyjnej.

Punkty edukacyjne służą dopełnieniu obowiązku doskonalenia zawodowego przez lekarzy, który jest powszechnie stosowaną zasadą w krajach europejskich. W związku z tym, że w państwach europejskich istnieją różnorodne modele doskonalenia zawodowego, międzynarodowa akredytacja przyznawana przez EACCME służy ujednoliceniu zasad zdobywania punktów edukacyjnych przez lekarzy uczestniczących w wydarzeniach edukacyjnych o zasięgu międzynarodowym. Należy zauważyć, że wiele krajów europejskich bezpośrednio uznaje punkty ECMEC, bez potrzeby ich osobnego uznawania. W niektórych jednak krajach europejskich, to odpowiednie władze krajowe odpowiedzialne są za uznawanie punktów ECMEC i ich wymianę na krajowe punkty edukacyjne. W Polsce obowiązuje drugi z przestawionych modeli W rezultacie polscy lekarze, którzy biorą udział w międzynarodowym wydarzeniu naukowym, nie mogą bezpośrednio zaliczać punktów ECMEC na potrzeby polskiej ewidencji doskonalenia zawodowego. Niemniej za udział w Sympozjum polscy lekarze także otrzymają odpowiednią liczbę polskich punktów edukacyjnych, po przedstawieniu właściwej okręgowej izbie lekarskiej certyfikatu poświadczającego udział w Sympozjum.

Akademia oświadcza także, iż jako podmiot nieposiadający siedziby w Polsce, nie jest ona jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN, polskiej jednostki badawczo-rozwojowej ani instytutu badawczego. Akademia nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zaś świadczone usługi nie są w całości ani w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Jako podmiot zagraniczny, Akademia nie jest także zarejestrowana jako podmiot będący organizatorem kształcenia w rozumieniu artykułu 19 ustawy o zawodzie lekarza.

W związku z tym, że portal internetowy umożliwiający rejestrację na Sympozjum został już uruchomiony, Akademia wnosi o potwierdzenie jej stanowiska w odniesieniu zarówno do zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy opłaty rejestracyjne pobierane przez Akademię od pozostałych uczestników Sympozjum (niebędących lekarzami) korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Z uwagi na fakt, że Sympozjum będzie usługą kształcenia zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, opłaty rejestracyjne pobierane od pozostałych uczestników (niebędących lekarzami) innych niż osoby towarzyszące podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Akademii

Art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zawiera katalog czynności, które są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. W przepisach art. 43 ust. 1 pkt 26-29, ustawodawca zwalnia od opodatkowania m. in. usługi o charakterze edukacyjnym i naukowym.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, pod warunkiem, że:

  1. prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
  2. świadczone są przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
  3. finansowane są w całości ze środków publicznych.

Zwolnione od opodatkowania jest także świadczenie usług oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analiza powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT niezbędne jest, aby dana usługa:

  1. miała charakterze kształcenia bądź przekwalifikowania zawodowego oraz
  2. spełniła przynajmniej jeden z dodatkowych warunków, czyli:
    • była prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    • była świadczona przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją) lub
    • była finansowana w całości ze środków publicznych.


W odniesieniu do pierwszej przesłanki należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadza definicji legalnej pojęcia kształcenia zawodowego. Jednakże sposób interpretacji tego pojęcia wskazuje art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Rozporządzenie Rady”). Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa 112”) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Rozporządzenie Rady jest aktem prawa unijnego, które wiąże wszystkie państwa członkowskie i może być stosowane bezpośrednio, czyli nie wymaga dodatkowej implementacji do prawa krajowego. Dlatego definicję usługi kształcenia zawodowego określoną w Rozporządzeniu Rady należy bezpośrednio stosować przy określaniu możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy przyjąć, że w celu określenia tego, czy dane świadczenie stanowi usługę kształcenia zawodowego, jego istotą powinno być nauczanie, które pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Sympozjum, które Akademia zamierza zorganizować w Polsce, bez wątpienia spełnia te warunki. W trakcie Sympozjum przekazywane będą bowiem informacje umożliwiające podnoszenie kwalifikacji i uaktualnianie wiedzy do celów wykonywania zawodu lekarza. O szkoleniowym charakterze Sympozjum świadczy także międzynarodowa akredytacja EACCME (EUMS), organizacji która zajmuje się akredytacją wydarzeń edukacyjnych, pozwalających lekarzom zdobywać wiedzę, podnosić ich kwalifikacje zawodowe (ang. continuing medical education) oraz uzyskać punkty edukacyjne.

Sympozjum organizowane przez Akademię wypełni więc pierwszą z przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zdaniem Akademii, Sympozjum spełni także drugą z przesłanek określoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, a mianowicie usługa kształcenia zawodowego świadczona przez Akademię będzie prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Inne osoby, które wezmą udział w Sympozjum (z wyłączeniem osób towarzyszących, których nie dotyczy niniejszy wniosek), także będą wykorzystywać uzyskaną w ten sposób wiedzę w wykonywanej aktualnie: pracy zawodowej (np. pielęgniarki), pracy naukowej (np. naukowcy) bądź w pracy, którą mają zamiar wykonywać w przyszłości (np. studenci medycyny).

Poza tym należy zauważyć, że Sympozjum będzie stanowiło usługę kształcenia zawodowego prowadzoną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (czyli w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) także dla pielęgniarek (pielęgniarzy). W przypadku tej grupy zawodowej, odrębnymi przepisami są:

  • ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1217),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 197, poz. 1922 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2003 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 197, poz. 1923).

Stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów dnia 29 kwietnia 2011 r., o sygn., ILPP1/443-124/l1-4/MS.

Jak wskazano powyżej, zdecydowana większość uczestników Sympozjum będą stanowić lekarze, do których jest ono głównie skierowane. Pozostałymi uczestnikami będą przede wszystkim: pielęgniarki (pielęgniarze), naukowcy z zakresu nauk medycznych oraz studenci medycyny. Akademia chce zauważyć, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT nie ustanawia dla zastosowania zwolnienia wymogu, aby usługa była dostępna wyłącznie do jednego zamkniętego kręgu odbiorców. Również wskazane w uzasadnieniu przepisy odrębne regulujące podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez lekarzy czy pielęgniarki nie wyłączają możliwości zdobywania wiedzy na otwartych kongresach czy sympozjach, o ile ich tematyka jest zgodna z wymaganiami przepisów.

W związku z powyższym, Akademia uważa, że opłaty rejestracyjne pobierane od pozostałych uczestników (niebędących lekarzami, innych niż osoby towarzyszące) także podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, jako że usługa Sympozjum będzie stanowiła usługę kształcenia zawodowego, która będzie prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, pod warunkiem, że:

  1. prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
  2. świadczone są przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
  3. finansowane są w całości ze środków publicznych

Zwolnione od opodatkowania jest także świadczenie usług oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analiza powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT niezbędne jest, aby dana usługa:

  1. miała charakterze kształcenia bądź przekwalifikowania zawodowego oraz
  2. spełniła przynajmniej jeden z dodatkowych warunków, czyli:
    • była prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    • była świadczona przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją) lub
    • była finansowana w całości ze środków publicznych.


W odniesieniu do pierwszej przesłanki należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadza definicji legalnej pojęcia kształcenia zawodowego. Jednakże sposób interpretacji tego pojęcia wskazuje art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Rozporządzenie Rady”). Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa 112”) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Rozporządzenie Rady jest aktem prawa unijnego, które wiąże wszystkie państwa członkowskie i może być stosowane bezpośrednio, czyli nie wymaga dodatkowej implementacji do prawa krajowego. Dlatego definicję usługi kształcenia zawodowego określoną w Rozporządzeniu Rady należy bezpośrednio stosować przy określaniu możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy przyjąć, że w celu określenia tego, czy dane świadczenie stanowi usługę kształcenia zawodowego, jego istotą powinno być nauczanie, które pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Akademia zamierza zorganizować w Polsce, w roku 2013, międzynarodowe, kilkudniowe sympozjum naukowe (dalej: „Sympozjum”). Sympozjum odbędzie się jednorazowo - Akademia nie zamierza organizować kolejnych wydarzeń edukacyjnych w Polsce w najbliższym czasie.

Sympozjum będzie skierowane do lekarzy, specjalistów w dziedzinie dermatologii lub wenerologii. Możliwa jest jednak sytuacja, że uczestnikami Sympozjum będą również osoby inne niż lekarze. Akademia przewiduje, że uczestnikami takimi mogą być:

  • pielęgniarki,
  • studenci medycyny,
  • inne osoby, które wyrażą zainteresowanie tematyką Sympozjum, np. naukowcy, przedstawiciele środowisk akademickich.

Należy zaznaczyć, że udział osób innych niż lekarze będzie miał (przede wszystkim ze względu na program Sympozjum) ograniczony wymiar. W czasie sympozjów organizowanych dotychczasowo przez Akademię udział takich osób nie przekraczał 1% wszystkich uczestników.

Z uwagi na fakt, że Sympozjum będzie miało charakter międzynarodowy, uczestnicy mogą pochodzić zarówno z Polski, jak i z innych krajów.

Zainteresowani będą mogli wziąć udział w Sympozjum po wniesieniu odpowiedniej opłaty rejestracyjnej (ang. fee), która będzie uprawniała ich do:

  • wstępu na sesje naukowe,
  • uczestniczenia w ceremonii otwarcia,
  • otrzymania certyfikatów poświadczających udział w Sympozjum oraz odpowiadającej im liczby międzynarodowych punktów edukacyjnych,
  • otrzymania materiałów konferencyjnych,
  • wstępu na część wystawienniczo-promocyjną Sympozjum

Z opisu sytuacji wynika, że możliwe jest, że uczestnikami sympozjum skierowanego dla lekarzy będą osoby inne niż lekarze takie jak:

  • pielęgniarki,
  • studenci medycyny,
  • inne osoby, które wyrażą zainteresowanie tematyką Sympozjum, np. naukowcy, przedstawiciele środowisk akademickich.

Nie ulega wątpliwości, że osoby takie jak pielęgniarki, studenci medycyny, naukowcy i przedstawiciele środowisk akademickich mogą być zainteresowani uczestnictwem w sympozjum skierowanym bezpośrednio do lekarzy. Dla tych osób udział w sympozjum może spowodować wzrost wiedzy na temat zawodów lekarskich będących przedmiotem szkolenia przeprowadzanego przez Wnioskodawcę i mieć wpływ na ewentualną pracę. Jednakże należy zauważyć, że regułą jest, że wszelkie zwolnienia stanowią odstępstwo od generalnej zasady opodatkowania i stosowanie wszelkich zwolnień musi być stosowanie ściśle, a stosowanie w tym zakresie wykładni rozszerzającej jest niedopuszczalne.

Z cytowanego wcześniej Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej jednoznacznie wynika, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa 112”) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jednakże w opisanej sytuacji udział w sympozjum skierowanym zasadniczo do lekarzy, nie będzie bezpośrednio związany z branżą i wykonywanym zawodem, jak również nie będzie nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Pielęgniarki, naukowcy będą mieli możliwość wykorzystania uzyskanej wiedzy w wykonywanym zawodzie, jednakże nie będzie to wiedza wykorzystywana bezpośrednio w zawodzie lekarza.

Studenci medycyny będą mogli wykorzystać uzyskaną wiedzę w toku realizowanych studiów lub ewentualnie w przyszłej pracy jeżeli zostaną lekarzami.

Zwolnienie można zastosować wyłącznie w sytuacji, gdy osoba uczestnicząca w danym szkoleniu ma bezpośrednią możliwość wykorzystania tego szkolenia w wykonywanym zawodzie będącym przedmiotem szkolenia.

Dla powyżej wymienionych kategorii osób, które ewentualnie zgłoszą chęć uczestnictwa w sympozjum, nie będzie to jednak w tym momencie kształcenie zawodowe. Planowane sympozjum nie ma również na celu przekwalifikowania zawodowego, więc w opisanej sytuacji, do uczestniczących w sympozjum pielęgniarek, naukowców i studentów nie zostaną spełnione kryteria, o których mowa w 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

Opisane przez Wnioskodawcę sympozjum będzie spełniało kryterium kształcenia zawodowego prowadzonego w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jednakże jedynie w stosunku do uczestniczących w tym sympozjum lekarzy.

Fakt, że sympozjum co do zasady ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego spełniającego warunki art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, nie oznacza jednakże, że opłaty rejestracyjne pobierane od jego uczestników, dla których danego kształcenia nie można uznać za spełniającego warunki tych przepisów, mogą podlegać zwolnieniu od opodatkowania.

Powołana przez Wnioskodawcę interpretacja ILPP1/443-124/11-4/MS dotyczy kursów i szkoleń specjalistycznych dla pielęgniarek i położnych i nie może mieć zastosowania w stosunku do usług kształcenia zawodowego skierowanego do lekarzy w dziedzinie dermatologii lub wenerologii.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy, iż opłaty rejestracyjne pobierane od pozostałych uczestników (niebędących lekarzami) innych niż osoby towarzyszące, podlegają w opisanej sytuacji zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy VAT należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie zwolnienia od podatku opłat rejestracyjnych od uczestników sympozjum będących lekarzami, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj