Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-951/12-2/ISZ
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2012 r. (data wpływu 27.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług związanych z czyszczeniem separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług związanych z czyszczeniem separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w odbiorze, transporcie i utylizacji odpadów. Posiada specjalistyczny sprzęt do czyszczenia i udrażniania kanalizacji. Spółka wykonuje również czyszczenia separatorów na podstawie jednorazowego zlecenia od firm gdzie nie pełni funkcji eksploatatora sieci, nie jest jej dzierżawcą ani pełnomocnikiem właściciela.

Separatory zatrzymują części pływające oraz zawiesinę łatwo opadającą tak, żeby odpływ z separatora spełniał warunki pozwolenia wodno-prawnego lub warunki odbioru narzucone przez właściciela sieci kanalizacyjnej, bądź właściciela oczyszczalni ścieków.
W separatorze następuje wstępne podczyszczanie ścieków poprzez filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne i sedymentację przed ich wprowadzeniem do odbiornika którym jest najczęściej sieć kanalizacyjna (może być też zbiornik bezodpływowy). Czyszczenie separatora - to nic innego jak wydobycie nagromadzonych zanieczyszczeń (produkt uboczny podczyszczania ścieków), umyciu oraz transporcie i utylizacji powstałego odpadu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy stosowanie stawki VAT w wysokości 8% na jednorazowe usługi czyszczenia separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych - jest prawidłowe, gdy Spółka nie jest właścicielem, zarządcą, dzierżawcą ani eksloatatorem separatora ani sieci?


Zdaniem Wnioskodawcy, w skład zewnętrznej sieci kanalizacyjnej wchodzą - przewody kanalizacyjne grawitacyjne, tłoczne, podciśnieniowe, studzienki rewizyjne, wpusty uliczne, separatory, zbiorniki retencyjne, przepompownie ścieków z podczyszczaniem mechanicznym lub bez, filtry lub biofiltry.
Separatory są często zainstalowane na wylocie wewnętrznej sieci kanalizacyjnej (doprowadzenie ścieków) i na wlocie do zewnętrznej sieci kanalizacyjnej. Następuje w nich wstępne podczyszczenie ścieków poprzez oddzielenie frakcji nierozpuszczalnej (np. tłuszcze lub pływającej ropopochodne). Czyszczenie separatora to nic innego jak odbiór i utylizacja zanieczyszczeń powstałych ze wstępnego podczyszczenia ścieków odpływających kanalizacją lub zgromadzonych w zbiorniku bezodpływowym.

Bez względu na to gdzie i w jaki sposób separator jest zainstalowany, jest elementem składowym w procesie (PKWiU 37.00 ) „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków: Osady ze ścieków kanalizacyjnych”. Tym czym dla sieci kanalizacyjnej jest czyszczenie i udrażnianie rur, tym samym dla separatora jest jego czyszczenie i tu i tu jest to wydobycie zgromadzonych podczas normalnej eksploatacji sieci zanieczyszczeń, ich odbiór, transport i utylizacja.

Zdaniem Spółki, stawka VAT w wysokości 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 142, PKWiU ex37 jest prawidłowa.
Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.)

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 mieszczą się usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex37).


Na stronie internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu PKWiU 37 podaje: ”Dział ten obejmuje:

  • obsługę sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,
  • usługi związane zgromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.),
  • usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych),
  • usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych
  • usługi związane z oczyszczaniem ścieków (włączając ścieki przemysłowe, ścieki pochodzące z gospodarstw domowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp.,
  • usługi w zakresie utrzymania, czyszczenia systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur”.

Na stronie Internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu: PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami” dnia 05.07.2011 r. umieścił precedens nr 1 opis cyt: „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę”.

Przy symbolu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” został dodany opis z dnia 05.07.201 1 r. gdzie GUS podaje „Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych”.

Czyszczenie separatora w ocenie Wnioskodawcy, to nic innego jak udrażnianie systemów kanalizacyjnych. Indywidualna interpretacja jest niezbędna, ponieważ podczas przetargów do chwili obecnej firmy wykonywaną usługę zaliczają do różnego PKWiU (część do PKWiU 37 a część do 42.21.22 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze). I tym samym podają różną stawkę VAT na tę samą usługę. Spółka chce mieć pewność, że powyższy tok rozumowania jest słuszny i że prawidłowo będą wystawiane faktury.

Czyszczenie separatorów z nagromadzonego odpadu (stałego lub płynnego) nie ma nic wspólnego z konserwacją separatora w sensie wykonywania prac pomocniczych budowlanych, ponieważ jest to praca związana tylko i wyłącznie z zapewnieniem właściwego podczyszczenia ścieków i dlatego zdaniem Spółki klasyfikuje się do grupowania PKWiU 37.00.1 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Spółka dnia 19.09.2012 roku otrzymała pismo z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, że czyszczenie separatorów wykonywane na jednorazowe zlecenie mieści się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” (PKWiU ex 37). Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Zatem poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy odnosi się wyłącznie do konkretnych usług z grupowania PKWiU 37, tj. usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w odbiorze i utylizacji odpadów. Spółka wykonuje również czyszczenia separatorów na podstawie jednorazowego zlecenia od firm gdzie nie pełni funkcji eksploatatora sieci, nie jest jej dzierżawcą ani pełnomocnikiem właściciela. Separatory zatrzymują części pływające oraz zawiesinę łatwo opadającą tak, żeby odpływ z separatora spełniał warunki pozwolenia wodno-prawnego lub warunki odbioru narzucone przez właściciela sieci kanalizacyjnej, bądź właściciela oczyszczalni ścieków. Czyszczenie separatora - to nic innego jak wydobycie nagromadzonych zanieczyszczeń (produkt uboczny podczyszczania ścieków), umyciu oraz transporcie i utylizacji powstałego odpadu.

W przyszłości Spółka planuje brać udział w przetargach na czyszczenie separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych - nie będąc właścicielem, zarządcą, dzierżawcą ani eksloatatorem separatora ani sieci.

Z treści uzyskanego przez Wnioskodawcę pisma Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur, wynika, iż czyszczenie separatorów wykonywane na jednorazowe zlecenie mieści się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”.
Na tle takiego opisu sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, tj. przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przy świadczeniu usług, o których mowa we wniosku, polegających na czyszczeniu separatorów połączone z odbiorem i utylizacją zanieczyszczeń tam powstałych w sytuacji, gdy Spółka nie jest właścicielem sieci, zarządcą, dzierżawcą ani jej eksploatatorem, które są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 37.00.1 – zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy. Bez znaczenia dla zastosowania preferencyjnej stawki VAT pozostaje to, czy opisywane usługi czyszczenia separatorów wykonywane są jednorazowo czy też nie.

Końcowo, wskazuje się, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj