Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-701/12/BW
z 16 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ((t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012r. (data wpływu do tut. organu 17 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury VAT dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji konferencji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury VAT dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji konferencji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji konferencji, targów, wystaw i kongresów na terenie całego kraju. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako przedsiębiorca świadczący ww. usługi Wnioskodawczyni zawarła z kontrahentem umowę organizacji konferencji, w systemie: cykl jednodniowych wykładów. Usługa ta zostanie wykonana w hotelu. W skład usług nabywanych od hotelu wchodzi pakiet usług złożonych. Jest to usługa o kompleksowym charakterze w postaci pakietu w skład którego wchodzą świadczenia składowe wskazane w umowie pomiędzy Wnioskodawczynią a hotelem.

W skład pakietu konferencyjnego wchodzi: wynajem sali, wynajem sprzętu audiowizualnego, przerwa kawowa, lunch, innymi słowy Wnioskodawczyni nabywa usługi kompleksowe jako pakiet konferencyjny, który obejmuje wynajem sali wraz z odpowiednim sprzętem oraz zapewnienie uczestnikom poczęstunku. W ramach pakietu zapewniona jest także od strony hotelu pomoc techniczna (np. w razie awarii sprzętu nagłaśniającego, czy audiowizualnego), czy obsługa kelnerska (osób, które zajmują się podawaniem posiłków, zapewnieniem czystych naczyń, wymianą termosów z kawą czy herbatą).

Cena pakietu jest ustalona łącznie bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe. Końcowa faktura za każde spotkanie będzie wystawiona na „pakiet konferencyjny” ze stawką VAT 23%.

Zleceniodawca pokrywa koszty pracy oraz zakwaterowania wykładowców. Dla uczestników konferencji nie ma przewidzianego noclegu. Dodatkowo do obowiązków Wnioskodawcy w ramach umowy z Zleceniodawcą należy przyjmowanie zgłoszeń uczestników konferencji w drodze rejestracji na stronie internetowej, druk certyfikatów, recepcja, magazyn oraz dostarczanie na szkolenia materiałów wyprodukowanych przez Zleceniodawcę.

Nabycie usługi „pakietu konferencyjnego” związane będzie wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych, gdyż wszystkie świadczone przez Wnioskodawczynię usługi stanowią takowe w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo odliczyć w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej podatek VAT z faktury VAT za jedną kompleksową usługę „pakiet konferencyjny” w skład którego wchodziłyby: wynajem sal konferencyjnych wraz z urządzeniami multimedialnymi oraz catering, z jedną podstawową stawką VAT 23%, bez wyszczególniania poszczególnych usług składowych z przypisaną im stawką VAT, którą sprzedaje następnie w ramach organizacji konferencji osobie trzeciej?

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT, która obejmuje łączne wynagrodzenie za różne usługi wykonane w ramach pakietu konferencyjnego. Nabywając bowiem pakiet konferencyjny przedsiębiorstwo nabywa jedną kompleksową usługę związaną z organizacją konferencji dla swojego kolejnego kontrahenta.

Generalna zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tu należy wskazać, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a przedmiotem jej działalności jest świadczenie usług w zakresie organizacji konferencji, szkoleń czy innych wydarzeń.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek nabywanych usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak już zostało wyjaśnione, Wnioskodawczyni zlecając, w tym przypadku branży hotelarskiej, organizację spotkań (szkolenia, konferencji, imprezy) - zainteresowana jest uzyskaniem kompleksowego świadczenia, a nie szeregu świadczeń. Świadczenie kompleksowe jest bowiem przedmiotem jej działalności.

Pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 4 pkt 4 VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 176 zdanie drugie dyrektywy VAT 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, UE pozwala państwom członkowskim na wyłączenie prawa do odliczenia podatku względem nabywanych dóbr niezwiązanych ściśle z prowadzoną działalnością a w szczególności towarów (usług) luksusowych, wydatków na rozrywkę, relaks i zabawę. Usługi noclegowe i gastronomiczne nie wydają się jednak mieścić w sposób generalny w żadnej z tych kategorii, a na pewno nie może mieścić się w niej pakiet usług nabywanych od hotelu w związku z organizacją konferencji na rzecz osoby trzeciej.

W świetle powyższego w niniejszej sprawie najistotniejszą kwestią jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni celem realizacji zlecenia na rzecz kontrahenta organizuje konferencje. Konferencja ma odbyć się w sali wykładowej określonego hotelu. Oprócz wynajęcia sal, hotel oferuje również inne usługi np. wynajem sprzętu nagłaśniającego, audiowizualnego, zapewnienie uczestnikom danego spotkania poczęstunku w postaci np. kawy, herbaty, zimnych napojów, przekąsek oraz lunchu. Wynagrodzenie, które ma uiścić Wnioskodawczyni, jest ustalane w łącznej kwocie i obejmuje różne, kompleksowe usługi związane ze zorganizowaniem konferencji zwane dalej „pakietem konferencyjnym”. W ramach pakietu Wnioskodawczyni ma także zapewnioną pomoc techniczną przy ewentualnych awariach czy obsługę kelnerską. Przedsiębiorca otrzymuje fakturę obejmującą wynagrodzenie za pakiet konferencyjny. Wynagrodzenie to jest ustalane łącznie, innymi słowy nie jest wyszczególnione na FV, jaka część opłaty uiszczana jest tytułem wynajmu sali, czy sprzętu, a jaka dotyczy wyżywienia zapewnionego uczestnikom danego spotkania. Wystawca faktury opodatkowuje należne mu wynagrodzenie 23% stawką VAT. Dla rozstrzygnięcia niniejszych wątpliwości sformułowanych na gruncie art. 88 ust. 1 pkt 4, istotne znaczenie ma fakt, jakiego rodzaju usługi Wnioskodawczyni faktycznie nabywa i do jakich czynności są one wykorzystywane.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości niejednokrotnie wypowiadał się w podobnych sprawach, np. C-349/98 pomiędzy Card Protection Plan Ltd CPP a Commissioners of Customs and Excise, ETS wskazał, że zgodnie z art. 2 (1) VI Dyrektywy (obecnie art. 2(1) Dyrektywy 2006/112/WE) co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem ETS z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, gdy nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej.

Wnioskodawczyni pragnie wskazać, że w wyżej opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z zespołem świadczeń. Celem nabywcy jest tutaj uzyskanie zespołu świadczeń. Usługą zasadniczą jest tutaj wynajem sali na cele konferencyjne, pozostałe usługi są usługami pomocniczymi. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, w tym wynajmu sali konferencyjnej czy usługi gastronomiczne. Jak sama bowiem wskazała Wnioskodawczyni, w niektórych przypadkach nabywa ona od jednego kontrahenta usługi obejmujące wynajem sali, sprzętu nagłaśniającego, audiowizualnego, itp., zapewnienia uczestnikom danego spotkania poczęstunku w postaci kawy, herbaty, zimnych napojów, przekąsek, czy obiadu określane jako „pakiet konferencyjny”.

Reasumując, w związku z nabyciem przedmiotowej usługi określanej jako „pakiet konferencyjny” udokumentowanej fakturą wykazującą nabycie usługi kompleksowej, nie zaś noclegowej czy gastronomicznej, zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 VAT. Wnioskodawczyni przysługiwać więc będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w zakresie w jakim nabywane usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ww. organ analogiczne stanowisko wyraził również w interpretacji z dnia 5 października 2010r., znak: IBPP1/443-933/10/EA.

Wnioskodawczyni pragnie zwrócić uwagę także na interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2008r., znak lPPP1/443-1531/08-4/AK oraz z dnia 2 marca 2009r. znak IPPP1/443-2196/08-4/AK.

Organ ten wyraził następujące stanowisko: „stwierdzić należy, iż nabywane przez Spółkę usługi organizacji konferencji/szkolenia należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji rożnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym — organizacji konferencji/szkolenia, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, zakwaterowanie w hotelu, wynajem sal konferencyjnych. Dlatego też nabywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji szkolenia/konferencji można uznać za usługi kompleksowe (...). Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika ponadto, aby poszczególne ww. elementy, stanowiące usługi o charakterze pomocniczym do usługi głównej, były przedmiotem odrębnego świadczenia (...). Zatem na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji wyjazdu szkoleniowo - integracyjnego, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi”.

Na wspomnienie zasługują również: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 maja 2010r., znak IBPP2/443-169/10/ASz; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2010r., znak IPPP2/443-676/10-4/KOM.

Na koniec Wnioskodawczyni pragnie zwrócić uwagę, że organy podatkowe mają obowiązek dążyć do jednolitego stosowania prawa podatkowego, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższe potwierdza słuszność stanowiska Wnioskodawczyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak stanowi natomiast art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji konferencji, targów, wystaw i kongresów na terenie całego kraju. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach świadczenia przedmiotowych usług, Wnioskodawczyni zawarła z kontrahentem umowę organizacji konferencji, w systemie: cykl jednodniowych wykładów. Usługa ta zostanie wykonana w hotelu. W skład usług nabywanych od hotelu wchodzi pakiet usług złożonych. Jest to usługa o kompleksowym charakterze w postaci pakietu w skład którego wchodzą świadczenia składowe wskazane w umowie pomiędzy Wnioskodawczynią a hotelem.

Wnioskodawczyni nabywa usługi kompleksowe jako pakiet konferencyjny, który obejmuje wynajem sali wraz z odpowiednim sprzętem oraz zapewnienie uczestnikom poczęstunku a także pomoc techniczną ze strony hotelu (np. w razie awarii sprzętu nagłaśniającego, czy audiowizualnego), czy obsługę kelnerską (osób, które zajmują się podawaniem posiłków, zapewnieniem czystych naczyń, wymianą termosów z kawą czy herbatą).

Cena pakietu jest ustalona łącznie bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe. Końcowa faktura za każde spotkanie będzie wystawiona na „pakiet konferencyjny” ze stawką VAT 23%. Zleceniodawca pokrywa koszty pracy oraz zakwaterowania wykładowców. Dla uczestników konferencji nie ma przewidzianego noclegu.

Wnioskodawczyni wskazała, iż nabycie usługi „pakietu konferencyjnego” związane będzie wyłącznie z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych, gdyż wszystkie świadczone przez nią usługi stanowią takowe w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi możliwość skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wykazanej na fakturze VAT, obejmującej wynagrodzenie za świadczoną kompleksową usługę „pakiet konferencyjny” opodatkowaną 23% stawką VAT, bez wyszczególniania poszczególnych usług składających się na te usługę.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wyjaśnić, iż aby moc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jako element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Z przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego wynika, iż faktura VAT wystawiona na Wnioskodawczynię dokumentuje zakup usługi organizacji konferencji pod nazwą „pakiet konferencyjny”, która to usługa obejmuje wynajem sali wraz z odpowiednim sprzętem, poczęstunek dla uczestników, pomoc techniczną od strony hotelu, obsługę kelnerską.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji konferencji, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, tj. usługi wynajmu sali konferencyjnej, sprzętu, obsługi kelnerskiej oraz pomocy technicznej oraz poczęstunek dla uczestników konferencji. Zatem usługa organizacji konferencji – w aspekcie gospodarczym -obiektywnie tworzy jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Jak sama bowiem wskazała Wnioskodawczyni, nabywa ona od kontrahenta usługę określoną jako „pakiet konferencyjny” obejmującą wynajem sali wraz z odpowiednim sprzętem oraz zapewnienie uczestnikom danego spotkania poczęstunku a także obsługę kelnerską i pomoc techniczną.

Reasumując, skoro jak wskazała Wnioskodawczyni nabycie przedmiotowej usługi „pakiet konferencyjny” związane będzie wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych, to stosownie do ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowej faktury.

Zatem, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj