Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-196/13/PS
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 5 marca 2013 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 29 marca 2013 r. (data wpływu), w o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dot. zakupów dokonanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dot. zakupów dokonanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie stanowi dobrowolne, samorządowe i trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych, mającego na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR), opracowanej przez Lokalną Grupę Działania (LGD) oraz prowadzenie innych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie LGD. Działalność stanowi partnerstwo składające się z przedstawicieli sektora społecznego, gospodarczego i publicznego. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Rady (WE) nr z dnia 20 września 2005 r. Głównym celem aktywności jest wspólne działanie przedstawicieli trzech sektorów na rzecz szeroko pojętego rozwoju obszarów wiejskich. Statutowymi celami Stowarzyszenia są:


  1. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,
  2. aktywizowanie ludności wiejskiej,
  3. realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju opracowanej przez Lokalną Grupę Działania (LGD),
  4. prowadzenie innych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działalności Stowarzyszenia.


Działalność LGD opiera się na Umowie ramowej o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju zawartej z Samorządem Województwa, z której wynika obowiązek realizowania działań ujętych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy (przygotowanie oraz realizacja projektów współpracy). W ramach ww. działań LGD ponosi koszty związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi oraz szkoleniowymi, tzn. organizacją szkoleń (konferencji), wydrukiem folderów (broszur), organizacją wyjazdów studyjnych/szkoleniowych/seminaryjnych, doradztwem, ogłoszeniami prasowymi, przygotowaniem gadżetów. W ramach działania 4.21 zrealizowano trzy projekty:


  • projekt przygotowawczy (wyjazd na spotkanie przygotowujące projekt); koszty: transport, zakwaterowanie, wyżywienie pracowników, delegacje pracowników,
  • D. – D. N. T.; koszty: transport, zakwaterowanie, wyżywienie pracowników i uczestników projektu, delegacje pracowników, wynagrodzenie szkoleniowców, skład i druk materiałów promocyjnych, zakup żywności, zakup maszyn i urządzeń – lodówka samochodowa,
  • „T. A. – r. m., r. s. – T.-A.”, koszty: transport, zakwaterowanie, wyżywienie pracowników i uczestników projektu, delegacje pracowników, wynagrodzenie szkoleniowców, skład i druk materiałów promocyjnych, zakup żywności, wypożyczenie sprzętu).


Wszystkie działania kierowane są nieodpłatnie do mieszkańców obszaru. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja ww. działań nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT-7.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dot. zakupów dokonanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.21 i 4.31 PROW 2007-2013)?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dot. zakupów dokonanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, ponieważ w związku z realizacją projektów nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT-7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dot. zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektów na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a efekty zrealizowanych projektów nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj