Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-51/06/85131
z 3 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-51/06/85131
Data
2006.11.03



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy wypłacane wynagrodzenia osób zatrudnionych bezpośrednio do realizacji projektu „...” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 11.10.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.10.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (Uczelnia) zawarł w dniu 9.08.2006 r. umowę z Województwem .... jako „Instytucją Wdrażającą” o dofinansowanie projektu „...”. Zgodnie z tą umową Wnioskodawca jest beneficjentem projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Do realizacji zadań i celów projektu Uczelnia zawarła na czas trwania projektu umowy o prace i umowy cywilno-prawne z osobami, które wykonują zadania stanowiące bezpośredni cel projektu. Wynagrodzenie tych osób jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, które Uczelnia otrzymuje za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Zapytanie zawarte we wniosku dotyczy kwestii, czy wypłacane wynagrodzenia osób zatrudnionych bezpośrednio do realizacji projektu „...” podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku ze spełnieniem warunków określonych w tym przepisie. Uczelnia załączyła do wniosku kopię umowy z dnia 9.08.2006 r. o dofinansowanie projektu nr .../.../.../.../.../.... „...”.

Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b, tj. pochodzą z określonych źródeł (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i są uzyskiwane przez osoby realizujące określone czynności (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b), przy czym, w związku z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a należy przyjąć, że zakresem tego przepisu objęta jest pomoc spełniająca wszystkie niżej wymienione warunki:
– pochodząca od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
– ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
– przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Dochody osób fizycznych (w tym również pracowników Wnioskodawcy jak i osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa wyżej. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ww. zwolnienie nie znajduje zastosowania. Wskazany we wniosku Europejski Fundusz Społeczny to jeden z funduszy strukturalnych, tj. zasobów finansowych Unii Europejskiej umożliwiający pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w Unii Europejskiej. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków, stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych jako prefinansowanie. W odniesieniu do wynagrodzenia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie jest trafne odwoływanie się do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie mogą być uznane jako pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w związku ze sposobem dystrybucji tych środków, pierwotnie finansowanych z budżetu państwa, a następnie refundowanych z Komisji Europejskiej. Beneficjent nie jest zaangażowany w proces rozliczeń finansowych odbywający się pomiędzy odpowiednią instytucją krajową a Unią Europejską. Powyższe wynika m.in. z treści rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051). Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy Uczelnia pokrywa wynagrodzenia bezpośrednio z otrzymanej wcześniej dotacji, czy też wypłacone wynagrodzenia ze środków Uczelni refundowane są następnie na rzecz Uczelni. Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w urzędowej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa znak DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. (dostępnej na stronach internetowych Ministerstwa Finansów). W ww. piśmie Minister Finansów stwierdził m.in.:
„Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) (...). Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) (...). Ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych są również finansowane wynagrodzenia osób zatrudnionych (na podstawie stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych) przy realizacji Programu, tj. w zakresie przygotowania, wyboru, oceny, monitorowania projektów i programu, weryfikacji płatności i kontroli finansowej w ramach ZPORR (Priorytet 4 ZPORR Pomoc Techniczna). Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno-prawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy”.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj