Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZD-2/443-61-15/07
z 12 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-2/443-61-15/07
Data
2007.03.12
Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
opieka
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy spółka prawidłowo uznała świadczone przez siebie usługi, które kwalifikuje je do grupy PKWiU 85.32.14, jako działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego, za zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie wniosku z dnia 26 lutego 2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego postanawia uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 01 lutego 2007r. do tutejszego Organu wpłynęło pismo Spółki z dnia 31 stycznia 2007r., uzupełnione pismem z dnia 26 lutego 2007r. (wpływ w dniu 28 lutego 2007r.), w których Spółka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). We wniosku Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny: W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi opieki nad osobami starszymi i chorymi na terenie Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Działalność ta polega na zawieraniu umów z rodzinami osób potrzebujących, na realizację usług polegających na opiece nad tymi osobami. W celu realizacji powyższych usług Spółka zawiera umowy z prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą opiekunkami, posiadającymi odpowiednie umiejętności zawodowe i językowe. Większość z zatrudnionych opiekunek posiada aktualny certyfikat uprawniający do tego rodzaju pracy. Wśród zatrudnionych osób znajdują się także pielęgniarki dyplomowane. Opiekunki związane są ze Spółką umowami o świadczenie przedmiotowych usług, po wcześniejszym sprawdzeniu umiejętności zawodowych oraz językowych. Wszelkie uzgodnienia dotyczące sprawowania opieki, sposobu i jakości wykonywania usługi odbywają się wyłącznie z udziałem Spółki. Na Spółce spoczywa także odpowiedzialność za jakość sprawowanej opieki. Faktury za wykonanie usługi opieki nad osobami starszymi i chorymi wystawiane są przez Spółkę na zleceniodawców. Natomiast opiekunki wystawiają na koniec każdego przepracowanego miesiąca rachunki na rzecz Spółki. Działalność gospodarcza każdej opiekunki zarejestrowana i rozliczana jest w Polsce. Czas przebywania opiekunki zagranicą nie przekracza 3 miesięcy. Spółka podkreśla, iż austriaccy, niemieccy oraz szwajcarscy zleceniodawcy nie posiadają numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka ma zatem obowiązek wystawienia faktury VAT z polskim podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze charakter świadczonych usług Spółka traktuje je jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i kwalifikuje je do grupy PKWiU 85.32.14, jako działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego. Mając na uwadze powyższy stan faktyczny Spółka zwróciła się do tut. Organu z pytaniem, czy prawidłowo uznała świadczone przez siebie usługi za zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Spółki usługi przez nią świadczone należy zaklasyfikować do grupy PKWiU 85.32.14, a zatem w odniesieniu do nich znajduje zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza co następuje: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak z powyższego wynika, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega tylko odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, dlatego istotne jest określenie miejsca świadczenia usług. Zgodnie z art. 27 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28. A zatem miejscem świadczenia usług w przedmiotowej sprawie jest Polska. W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa powyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Przy czym zgodnie z art. 8 ust. 3 powołanej powyżej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Na podstawie informacji uzyskanej z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, Spółka ustaliła, iż świadczy usługi identyfikowane za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej w grupie PKWiU 85.32.14 - usługi pomocy społecznej doraźne. W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pozycja 9 przedmiotowego załącznika obejmuje grupę ex 85 - „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych” (PKWiU 85.2). Zatem jeśli Spółka świadczy usługi pomocy społecznej doraźne, zaklasyfikowane w grupie PKWiU 85.32.14, wówczas usługi te zwolnione będą z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze, iż Spółka w przedstawionym stanie faktycznym zwróciła się z wnioskiem o wyjaśnienie kwestii związanej z opodatkowaniem usługi zakwalifikowanej do grupy PKWiU 85.32.14 (usługi pomocy społecznej doraźne), a interpretacja przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy konkretnego stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, zatem niniejsza odpowiedź udzielona jest w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku Jednostki. Mając na uwadze powyższe Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy postanowił jak w sentencji. Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia. Zgodnie z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie. Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.