Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/604/84/2004/JZ
z 16 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/604/84/2004/JZ
Data
2006.08.16



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
odliczenie podatku od towarów i usług
świadczenie usług
woda


Pytanie podatnika
Sp. z o. o. zwraca się z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z usługami odbioru wód deszczowych w obu powyższych wariantach.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz.60z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku XXX z dnia 16.05 2006r (data wpływu do tut. Urzędu) uzupełnionego pismem z dnia 29.05.2006r (data wpływu do tut. Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art.8.ust.1 i 2 i art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54, poz.535 z późn. zm), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE1.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:XXX Sp. z o.o. w przyszłości ma zamiar rozszerzyć działalność o usługi związane z odbiorem wód deszczowych. Rozważane są 2 warianty:wprowadzenie opłat za usługi związane z deszczówkąbrak opłat za usługi związane z deszczówką

Pytanie SpółkiXXX Sp. z o. o. zwracają się z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z usługami odbioru wód deszczowych w obu powyższych wariantach.

2.Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego W przypadku wariantu 1 - XXX Sp. z o.o. uważają, że na podstawie art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54, poz.535 z późn. zm) nabywają prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z usługami odbioru wód deszczowych z chwilą rozszerzenia zakresu świadczonych usług. W przypadku wariantu 2 – zgodnie z art.7.ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54, poz.535 z późn. zm) uważamy, że mamy nieodpłatne świadczenie usług.„ XXX Sp. z o.o. stoją na stanowisku, że mają prawo odliczyć VAT od zakupów związanych z usługami odbioru wód deszczowych. Jednocześnie mają obowiązek naliczyć i przekazać VAT należny w chwili nieodpłatnego świadczenie usługi. Powyższa opinia jest nam niezbędna w celu podłączeniu jej do wniosku aplikacyjnego, który będzie składany przez XXX Sp. z o.o w związku z ubieganiem się o finansowe środki unijne z Funduszu Spójności na realizację projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta Płocka”.

3.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Wariant 1.

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54, poz.535 z późn. zm) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z postanowieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka w przyszłości ma zamiar rozszerzyć swoją działalność o usługi związane z odbiorem wód deszczowych, za które to usługi Spółka chce wprowadzić opłaty. Spółka będzie dokonywać zakupów związanych z usługami odbioru wód deszczowych. Każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu wydawaniainformacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) obowiązkiemusługodawcy jest zaklasyfikowanie wykonywanych przez siebie usług według zasad określonychw poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, usługodawca winien zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. S. Jeżeli powyższe usługi zostaną zakwalifikowane do „usług w zakresie rozprowadzania wody” o symbolu PKWiU 41.00.2, które to usługi są wykazane w 138 załącznika nr 3 do ustawy VAT lub do „usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych”, które to usługi są wykazane w 153 załącznika nr 3 do ustawy VAT, to przedmiotowe usługi rozliczane będą w terminie płatności zgodnie z art.19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 19 ust. 13 pkt 1 lit c. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124 Stosownie do art. 86 ust. 10 w/w ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust.10, to w myśl art. 86 ust.11 – może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 w/w ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W związku z powyższym, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług w związku ze świadczonymi usługami, o których mowa we wniosku, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane ze świadczoną przez Spółkę odpłatnie usługą, wykorzystane zostaną do wykonywania czynności opodatkowanych i jednocześnie wydatki na nabycie tych towarów zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wariant 2

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego wynika, że dostawy towarów i usług pod tytułem nieodpłatnym – co do zasady – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zasadą jest opodatkowanie odpłatnych czynności dostawy towarów i usług. Zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 2 w/w ustawy - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka w przyszłości ma zamiar rozszerzyć swoją działalność o usługi związane z odbiorem wód deszczowych, które to usługi Spółka chce świadczyć nieodpłatnie. W związku z tym, że nieodpłatne świadczenie usług w takim przypadku traktuje się jak odpłatne świadczenie usług, czynność nieodpłatnego świadczenia usług odprowadzania wód deszczowych przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu wydawania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) obowiązkiem usługodawcy jest zaklasyfikowanie wykonywanych przez siebie usług według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. . W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, usługodawca winien zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29. Jeżeli powyższe usługi zostaną zakwalifikowane do „usług w zakresie rozprowadzania wody” o symbolu PKWiU 41.00.2, które to usługi są wykazane w 138 załącznika nr 3 do ustawy VAT lub do „usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych”, które to usługi są wykazane w 153 załącznika nr 3 do ustawy VAT, to przedmiotowe usługi rozliczane będą w terminie płatności zgodnie z art.19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art.19 ust.13 pkt.1 lit c ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 10 w/w ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt. 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18; Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, to w myśl art. 86 ust. 11 – może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 w/w ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W związku z powyższym, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach inwestycji, o której mowa we wniosku, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane ze świadczoną przez Spółkę nieodpłatnie usługą, wykorzystane zostaną do wykonywania czynności opodatkowanych i jednocześnie wydatki na nabycie tych towarów zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa).4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r.Nr 253, poz.2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj