Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/624/89/2006/SK
z 22 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/624/89/2006/SK
Data
2006.08.22



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Szacowanie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
nagrody
nagrody w konkursach
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy jest to sprzedaż premiowa i czy sprzedaż ta nie spowoduje negatywnych konsekwencji w podatku VAT tj. czy od sprzedaży towaru za symboliczną cenę udokumentowanej fakturą VAT, naliczamy VAT od wartości podanej na fakturze -1 zł , czy też od cen rynkowych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.05.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu), uzupełnionego w dniu 09.06.2006r. ( data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w związku z art. 2 pkt. 22, art. 5 ust.1, art. 7 ust. 2, art.29 ust.4, art. 32 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, podane we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie

1.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: Spółka wprowadziła „sprzedaż za 1 zł.” Firma jest producentem elektronicznego sprzętu medycznego do terapii i rehabilitacji. Są to zestawy zarówno do wykorzystania w lecznictwie zamkniętym jak i do użytku domowego dla indywidualnych konsumentów. Zestawy terapeutyczne składają się ze sterownika i podłączanych wymiennych aplikatorów. W chwili obecnej w ofercie dostępne są: 6 różnych sterowników i 24 aplikatory różniące się sposobem oddziaływania i przeznaczeniem w zależności od potrzeb terapeutycznych. W standardowej ofercie firmy znajdują się wszystkie pojedyncze elementy do samodzielnej kompletacji przez kupującego oraz przygotowane przez firmę różne zestawy. Klienci mogą zakupić podstawowe zestawy i w późniejszym czasie rozszerzać je poprzez dokupowanie dodatkowych aplikatorów. W celu intensyfikacji sprzedaży firma chce motywować klientów do zakupu poprzez wprowadzenie „Sprzedaży za 1 zł” dla wybranych klientów.

Poniżej podajemy zasady tej sprzedaży.

1.Akcja „Sprzedaż za 1 zł” skierowana jest do wybranych klientów, którzy wcześniej zakupili określone produkty firmy w cenie nie mniejszej niż 7.600 zł.2.„Sprzedaż za 1 zł” dotyczy tylko tych klientów, którzy zakupili pełne zestawy i w drodze skorzystania z możliwości zakupu za 1 zł mogą nabyć tylko te elementy, które będą kompatybilne z zakupionymi wcześniej zestawami3.„Sprzedaż za 1 zł” dotyczy tylko wybranych artykułów- wyłącznie aplikatorów- kompatybilnych z wcześniej zakupionym przez klienta zestawem4.„Sprzedaż za 1 zł” nie dotyczy sterowników i innych aplikatorów, które nie współpracują z zakupionym przez klienta zestawem.5.Wybrani klienci, którzy spełnili kryterium obrotu( minimum: 7.600 zł)mają możliwość „zakupu za 1 zł” w ograniczonym terminie- do 6 miesięcy od czasu zakupu własnego zestawu.6.Z przedstawionej oferty mogą skorzystać klienci, którzy dokonali efektywnego polecenia produktu, polegającego na wskazaniu nowych nabywców.Celem akcji „Sprzedaż za 1 zł” jest zmobilizowanie klientów do :1.skorzystania z oferty naszej firmy2.zakupu określonych zestawów w wyższej cenieWymienione elementy zostały wprowadzone w celu zwiększenia sprzedaży i przychodów firmy.2. Pytania podatnika:Czy jest to sprzedaż premiowa i czy sprzedaż ta nie spowoduje negatywnych konsekwencji w podatku VAT tj. czy od sprzedaży towaru za symboliczną cenę udokumentowanej fakturą VAT, naliczamy VAT od wartości podanej na fakturze -1 zł , czy też od cen rynkowych ?

3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Zdaniem Spółki jest to sprzedaż premiowa ponieważ zakup towaru łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowych korzyści, które nie występują przy innych tego rodzaju transakcjach pozbawionych elementu premiowania. Podstawowym celem przy sprzedaży premiowej jest osiągnięcie przychodów ze sprzedaży wyrobów wytworzonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem premia wyrażająca się wartością wyrobu ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększeniu przychodów. Przedmiotowe wydatki pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży i stanowią w całości koszty uzyskania przychodu, ponieważ mają wpływ na uatrakcyjnienie oferty, pozyskanie klientów oraz zwiększenie sprzedaży i przychodów. Cena symboliczna - 1 zł odbiega od cen rynkowych ale nie zachodzą przesłanki do oszacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy. Dane wynikające z ksiąg podatkowych pozwalają na określenie podstawy opodatkowania. Ponadto nie istnieją związki gospodarcze pomiędzy Spółką , a jej kontrahentami, które mogłyby mieć wpływ na ustalenie cen niższych niż ceny rynkowe. W uzupełnieniu wniosku Spółka stoi na stanowisku, iż należy naliczyć VAT od wartości sprzedaży umieszczonej na fakturze tj. : 1 zł.

4.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co do zasady , podlegają następujące czynności: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów;import towarów;wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. a powyższe czynności podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Natomiast na podstawie art. 2 pkt.22 cytowanej ustawy pod pojęciem sprzedaży należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów; Za sprzedaż premiową należy uznać sytuację w której, w zamian za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda- premia, a w jej wyniku : dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy. Ze złożonego wniosku wynika, że działania Wnioskodawcy skierowane są do wybranych klientów, którzy wcześniej zakupili określone produkty firmy w cenie nie mniejszej niż 7.600 zł, akcja dotyczy tylko wybranych artykułów, ograniczono czas trwania promocji, a ponadto z promocji mogą skorzystać ci klienci, którzy dokonali efektywnego polecenia produktu, polegającego na wskazaniu nowych nabywców. Dla osób spełniających powyższe warunki wprowadzono „sprzedaż za 1 zł.” Wg oceny organu podatkowego działania Wnioskodawcy mają na celu bezpośrednie wsparcie sprzedaży podstawowych towarów i są skierowane do wybranej grupy nabywców. W konsekwencji zaprezentowany we wniosku sposób prowadzenia sprzedaży nie jest darowizną towarów w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (publikacja: Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 z późn. zmianami), a także pozostałymi czynnościami nieodpłatnego przekazania towarów podlegającymi opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zmianami. W sytuacji „sprzedaży za 1 zł.”- akcji skierowanej do wybranych klientów, którzy wcześniej zakupili określone produkty firmy w cenie nie mniejszej niż 7.600 zł, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zmianami). A zatem czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podstawą opodatkowania będzie obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisem tego artykułu podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl art. 29 ust. 4 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Biorąc powyższe pod uwagę, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w tym przypadku będzie kwota 1 zł ,z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. w przypadku nałożenia na kupującego ograniczeń w dysponowaniu lub używaniu towaru, gdy dostawa lub cena towaru jest uzależniona od spełnienia dodatkowego świadczenia, którego wpływu na wartość towaru nie można ustalić, a także kiedy między nabywcą a dostawcą istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 cytowanej ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj