Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
1021_POS_141_144_177 (III/443/31/06/AO
z 5 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1021_POS_141_144_177 (III/443/31/06/AO
Data
2007.03.05
Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
anulowanie faktury
dokumenty przewozowe
faktura korygująca
kradzież
Pytanie podatnika
W dniu 06 grudnia 2006 r. firma T-K Spółka Jawna x wystąpiła z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z wniosku wynika następujący stan faktyczny. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi sprzedaż hurtowa przypraw. Zamówiony telefonicznie, faxem bądź elektronicznie towar wraz z dokumentem sprzedaży, firma dostarcza do swoich klientów za pośrednictwem firm przewozowych takich jak: R..., Sch... . Jednostka informuje, że zdarzają się przypadki zaginięcia całej zawartości paczki (przesyłki). Ponadto z przyczyn losowych, np. kradzieży, zalania, uszkodzenia, towar nie zostaje dostarczony do kupującego. Zgodnie z przepisami w zakresie prawa przewozowego za towary w transporcie odpowiada przewoźnik, który jest zobowiązany wypłacić nadawcy stosowne odszkodowanie. Mając na uwadze powyższe Spółka ma wątpliwości w następujących kwestiach: Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Spółka Jawna T-K uważa, że w sytuacji gdy nie dochodzi do sprzedaży z winy przewoźnika (utrata paczki lub jej uszkodzenie) przedstawiony sposób dokumentowania jest prawidłowy i zgodny z obowiązującymi przepisami dotyczącymi podatku VAT. Wystawienie faktury korygującej jest zasadne z uwagi na wymagania przewoźnika, a także program komputerowy sprzedaży, który pozwala wyzerować transakcję z faktury pierwotnej tylko i wyłącznie poprzez wystawienie faktury korygującej. Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu wniosku oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego przedstawia własne stanowisko w niniejszej sprawie. Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez Stronę należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie istotny jest fakt, czy odbiorca towaru nabył prawo do rozporządzania towarem, który uległ zniszczeniu bądź zagubieniu czy kradzieży w trakcie transportu przez przewoźnika. Jednocześnie zgodnie z art. 108 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Jeżeli do realizacji zamówienia nie doszło, wystawione dokumenty - będące w posiadaniu Spółki oryginał i kopię faktury VAT - należy anulować poprzez dokonanie adnotacji (unieważniającej jej wydanie oraz wykorzystanie) i pozostawić w aktach. Powyższe oznacza, że Podatnik na podstawie art. 81 § 1 i § 2 oraz art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) winien dokonać korekty deklaracji VAT - 7, w której wykazał podatek należny z tytułu wystawienia faktury, która nie dokumentowała faktycznej sprzedaży. Dodać należy, że dla celów dowodowych fakt wystąpienia powyższego zdarzenia winien być przez podatnika należycie udokumentowany. Stanowisko dotyczące anulowania dokumentów sprzedaży potwierdza NSA w wyroku z dnia 19.12.2000 r. (III SA 1715/99), w którym stwierdził m.in., że możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczalna wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę wycofania się podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (poprzez doręczenie ich kontrahentowi). Generalną zasadą dotyczącą korygowania przez sprzedawcę danych wynikających z wystawionej faktury jest wystawienie faktury korygującej. Zgodnie z § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), fakturę korygującą wystawia się w przypadku: Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżeniem kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze powyższe, tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że w sytuacji kiedy w trakcie transportu doszło do zdarzeń losowych (kradzież, zniszczenie towaru i dokumentów sprzedaży), to w świetle obowiązujących przepisów dotyczących podatku od towarów i usług brak jest podstaw do skorygowania dostawy i podatku należnego za pomocą faktury korygującej. Nie będzie bowiem możliwości w takim przypadku potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, a taki wymóg jest w tym przypadku niezbędny. Zdaniem tutejszego organu podatkowego nie należy wystawiać faktury korygującej, która zostaje przekazana przewoźnikowi. W przedstawionej sytuacji należy uznać, iż jest to niedobór niezawiniony, bądź zawiniony powstały z określonych przyczyn. Mogą być to przyczyny związane z niedopełnieniem obowiązków przez osobę do tego zobowiązaną, a także powstałe na skutek zdarzeń losowych takich jak: kradzież bądź też przyczyny naturalne związane z uszkodzeniem towaru podczas transportu, spowodowane złymi warunkami przewozu, na które firma przewozowa nie ma wpływu. W przedmiotowej sprawie opisanej we wniosku należy obciążyć przewoźnika wartością odpowiadającą cenie sprzedaży towarów, których niedobór stwierdzono. Ponadto dla celów dowodowych, niezbędne jest posiadanie wszelkiej dokumentacji związanej z zaistniałymi zdarzeniami w postaci protokołów zniszczeń, protokołów z policji, itp. Zgodnie z art. 180 ww. ustawy Ordynacja podatkowa jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Ponadto zgodnie z art. 181 tej ustawy dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej (...). Odnośnie rodzaju posiadanych dokumentów potwierdzających fakt niedostarczenia towarów odbiorcy, dopuszczalne są wszelkie dowody, w związku z czym wymienione w piśmie rodzaje dokumentów takie jak: niepotwierdzony list przewozowy, protokół szkody, odmowa przyjęcia przesyłki mogą świadczyć o faktycznych zajściach i w tej części zapytania stanowisko Spółki jest prawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.