Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-142/06/ŁK
z 15 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-142/06/ŁK
Data
2007.01.15



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
faktura VAT
usługi szkoleniowe


Pytanie podatnika
Strona wnosi o wyjaśnienie „ czy w świetle obowiązujących przepisów Strona jako organizator szkolenia powinna wystawiać faktury VAT dla uczestników szkolenia dofinansowanego ze środków EFS na kwotę wkładu własnego uczestnictwa wniesionego na pokrycie kosztów związanych z realizacją usługi szkoleniowej na jego rzecz stanowiącej 20% lub 40% kwoty całkowitego szkolenia czy na kwotę pełnego kosztu szkolenia.”


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa–Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 25.09.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 13.10.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 25.09.2006r. w zakresie podatku od towarów i usług za prawidłowe.

Uzasadnienie

Strona prowadzi szkolenia edukacyjne (PKWiU 80.42), które są zwolnione od podatku od towarów i usług. Część szkoleń jest finansowanych w 60% lub 80% przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

trona wnosi o wyjaśnienie „ czy w świetle obowiązujących przepisów Strona jako organizator szkolenia powinna wystawiać faktury VAT dla uczestników szkolenia dofinansowanego ze środków EFS na kwotę wkładu własnego uczestnictwa wniesionego na pokrycie kosztów związanych z realizacją usługi szkoleniowej na jego rzecz stanowiącej 20% lub 40% kwoty całkowitego szkolenia czy na kwotę pełnego kosztu szkolenia.”

Podatnik wnosi o potwierdzenie ww. stanowiska, iż po przeprowadzeniu szkoleń dotowanych wystawia fakturę dla uczestnika na kwotę jaką dopłaca do szkolenia tj. 20% lub 40% całkowitego szkolenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 29 ust.1 tej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W związku z brzmieniem cytowanego przepisu należy stwierdzić, iż nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Elementem istotnym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy przedmiotowa dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika (nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika), to otrzymana dotacja nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Natomiast jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a świadczeniem usług – w przedmiotowej sprawie świadczenia usług szkoleniowych), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z analizy powyższego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług bezspornie wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, (pomniejszona o kwotę należnego podatku) jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Zgodnie natomiast z art.19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast w świetle ust.21 w/cyt art. 19 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Z powyższego wynika, że dla ww. przypadków ustawodawca określił odrębny moment powstania obowiązku podatkowego a zatem ww. sytuacje stanowią odrębne zdarzenia. W przedmiotowej sprawie na obrót podatnika składać się będą zarówno kwota dotacji jak i kwota, którą faktycznie zapłaci nabywca usługi. Nie można jednak uznać, iż kwota tej dotacji będzie kwotą należną do zapłaty przez nabywcę usługi, bowiem jest to kwota, jaką otrzyma świadczący tę usługę – ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez stronę, nabywca usługi ma dokonać wpłaty w wysokości 20 % lub 40% kwoty całkowitego szkolenia. Wielkość ta będzie stanowiła faktyczną należność za świadczoną usługę, konieczną do zapłaty przez nabywcę usługi. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem zgodnie z regulacją ww. art. 106 ust. 1, Strona powinna wystawić na rzecz nabywcy fakturę dokumentującą wpłatę w wysokości 20 % lub 40% kwoty całkowitego szkolenia. Natomiast jak wskazano wyżej w sytuacji otrzymania przez podatnika dotacji (mającej wpływ na cenę świadczonej usługi) - z chwilą uznania tą dotacją rachunku bankowego - powstaje u podatnika obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy w takiej sytuacji powstaje zarówno gdy podatnik otrzymał jednorazowo kwotę dotacji, jak również za każdym razem otrzymania części dotacji.

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie wskazują w jaki sposób należy udokumentować otrzymaną dotację. Jednakże w sytuacji gdy dotacja ta będzie związana ze świadczoną usługą i tym samym będzie miała wpływ na cenę tej usługi wówczas winna być ujęta w prowadzonej przez podatnika dla celów podatku od towarów i usług ewidencji, jak również w deklaracji VAT-7. Zgodnie z art. 109 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art.113 ust.1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Natomiast w myśl art. 109 ust. 3 ww ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj