Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPP/443-20/07/EN
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPP/443-20/07/EN
Data
2007.03.27



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
sukcesja


Pytanie podatnika
Czy rozliczając się w pierwszej deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2007r. Zakład Komunalny może wykazać w poz. 42 (kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji) kwotę nadwyżki z ostatniej deklaracji VAT-7 Urzędu Gminy z miesiąca stycznia 2007r?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art.14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz.60 z 2005r ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w podatku od towarów i usług, Zakładowi Komunalnemu przy Urzędzie Gminy w X, oceniając stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22.02.2007r. (data wpływu; 26.02.2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 19.03.2007r. (data wpływu do U.S. 22.03.2007r.)o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę: Zakład Komunalny przy Urzędzie Gminy w X jest jednostką budżetową działającą zgodnie ze statutem uchwalonym przez Radę Gminy X. Sprzedaż oraz zakupy jakie były wykazywane w deklaracjach VAT-7 Urzędu Gminy faktycznie były sprzedażą oraz zakupami jednostki budżetowej jaką jest Zakład Komunalny. W związku z faktem, iż od dnia 01.01.2007r. została wydzielona księgowość Zakładu Komunalnego, Podatnik wystąpił o nadanie numeru NIP dla jednostki budżetowej jaką jest Zakład Komunalny przy Urzędzie Gminy w X. Nie posiadając tego numeru Podatnik rozliczał się z Urzędem Skarbowym pod nr NIP Urzędu Gminy.

Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko Strona podaje, iż problem przedstawiony we wniosku dotyczy przejścia z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków i odnosi się do całości zadań związanych z działalnością opodatkowaną przyjętych i rozliczonych przez Urząd Gminy w deklaracji VAT-7, a mianowicie: sprzedaży wody oraz odprowadzonych ścieków, najmu lokali mieszkaniowych, zwrotu za ogrzewanie budynków komunalnych. Podatek naliczony wykazany w deklaracji VAT-7 Urzędu Gminy dotyczy wyłącznie zakupów ściśle związanych ze sprzedażą wody oraz odprowadzonymi ściekami. Urząd Gminy złożył druk VAT-Z i nie będzie składał deklaracji VAT-7. Ponieważ Zakład Komunalny uzyskał własny numer NIP i chciałby rozliczać się z powyższego jako odrębna jednostka, to uważa, że ma prawo do odliczenia w pierwszej deklaracji VAT-7 kwoty nadwyżki z ostatniej deklaracji VAT-7 Urzędu Gminy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:• art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą. • § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący

Funkcjonowanie zakładu budżetowego odbywa się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.). W świetle tych przepisów zakład budżetowy to gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywają z przychodów własnych. Zakład budżetowy może także otrzymywać z budżetu dotację przedmiotową, a ponadto dotację podmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji. Składniki mienia zakładu budżetowego stanowią mienie jednostki samorządu terytorialnego. Mienie to obejmuje własność oraz inne prawa majątkowe, które należą do tych jednostek. Względna samodzielność finansowa zakładu nie oznacza jednak jego samodzielności organizacyjnej. Jednostka samorządu terytorialnego ma bowiem całkowity wpływ na jego funkcjonowanie. Zakład budżetowy, będąc jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzi działalność w imieniu i na rachunek jednostki samorządu terytorialnego. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy i województwa nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielanego przez wójta gminy (zarząd województwa). Mogą oni występować w imieniu gminy i województwa wyłącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa. Na dokonanie czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa każdorazowo wymagana jest zgoda wójta (zarządu).

W świetle tych uregulowań dotyczących zakładów budżetowych, wynikających z przepisów o finansach publicznych, powierzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonywania usług - z zakresu gospodarki komunalnej - utworzonemu przez nią zakładowi budżetowemu, nie podlegałoby przepisom o podatku VAT. A to głównie z uwagi na brak samodzielności w prowadzeniu działalności, wymaganej przez art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże mając na uwadze wpisane wyraźnie w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie od podatku VAT usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem kilku rodzajów tych usług, a mianowicie: • usług w zakresie rozprowadzania wody, • usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, • usług sanitarnych i pokrewnych oraz • usług komunikacji miejskiej, te jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej należy uznać za podatników podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, iż od dnia 1 stycznia 2007 roku Zakład Komunalny przy Urzędzie Gminy w X został powołany do funkcjonowania jako jednostka budżetowa, to na podstawie przepisów art. 93-106 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zastosowanie będą miały przepisy regulujące prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.

Przepisy te normują sukcesję prawną w zakresie praw i obowiązków podatkowych w przypadku łączenia się i przekształcania wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj; • osób prawnych, • osobowych spółek handlowych, • spółek nie mających osobowości prawnej,• komunalnych zakładów budżetowych.

Wśród tych podmiotów wymieniono formę organizacyjną –komunalny zakład budżetowy, w związku z tym należy stwierdzić, że w sytuacji opisanej w zapytaniu Podatnika występuje sukcesja praw i obowiązków na gruncie prawa podatkowego

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Strony wynika, iż sprzedaż oraz zakupy jakie były wykazywane w deklaracjach VAT-7 Urzędu Gminy faktycznie były sprzedażą oraz zakupami jednostki budżetowej jaką jest Zakład Komunalny. Z uwagi na fakt, iż Zakład Komunalny nie posiadał własnego nr NIP - całość rozliczeń podatkowych odbywała się pod nr NIP Urzędu Gminy.

Zgodnie z ww. przepisami nowoutworzona jednostka budżetowa może być dla dotychczas funkcjonującej jednostki następcą prawnym, w rozumieniu przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, a tym samym może uwzględnić w swoim rozliczeniu podatku od towarów i usług nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym wynikającą z ostatniej deklaracji VAT-7 Urzędu Gminy.

W swoim stanowisku Strona zawarła stwierdzenie, iż podatek naliczony wykazany w deklaracji VAT-7 Urzędu Gminy dotyczy wyłącznie zakupów ściśle związanych ze sprzedażą wody oraz odprowadzonymi ściekami, a więc czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nowoutworzonej jednostce przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od powyższych czynności

Tak więc stanowisko Strony zajęte we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego, jest zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj