Interpretacja Urzędu Celnego w Siedlcach
446000-AP-0503-3/07/AP
z 6 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
446000-AP-0503-3/07/AP
Data
2007.03.06



Autor
Urząd Celny w Siedlcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
gaz płynny
oświadczenia
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
1) Czy podmiot dokonujący odsprzedaży gazu na cele zwolnione od akcyzy może przeznaczyć gaz płynny, który pozostanie w cysternie po dokonanych dostawach do klientów, na własne cele grzewcze do ogrzewania obiektów firmy składając, jako podmiot zużywający gaz (o którym mowa w §15 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych,2) Czy gaz płynny pozostały w cysternie, który nie został sprzedany podmiotom zużywającym go na cele zwolnione z akcyzy, po uprzednim przeważeniu cysterny i ustaleniu dokładnej ilości gazu w obecności pracownika SNP oraz zapłaceniu akcyzy i opłaty paliwowej może być wykorzystany do celów napędowych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku b/n z dnia 04.12.2006r. złożonego w Urzędzie Celnym w Siedlcach w dniu 07.12.2006r. przez XXXXXXXXXXX w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach

- uznaje stanowisko Podatnika przedstawione w jego indywidualnej sprawie odnośnie pytania zawartego w pkt 1) za prawidłowe

- uznaje stanowisko Podatnika przedstawione w jego indywidualnej sprawie odnośnie pytania zawartego w pkt 2) za prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 07.12.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia od podatku akcyzowego gazu płynnego. We wniosku podatnik informuje, że w sprawie objętej niniejszym zapytaniem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę: Podatnik chce zostać podmiotem dokonującym dalszej odsprzedaży gazu na cele zwolnione od akcyzy zgodnie z przepisami § 15 ust. 4 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. Z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zmian.).

Podatnik stawia we wniosku następujące pytania:

1) Czy w przypadku, gdy po dostawach gazu do klientów zostanie jakaś część gazu w cysternie Podatnik może ten gaz przeznaczyć na własne cele grzewcze?

2) Czy gaz, który nie zostanie wylany do klientów na cele zwolnione z akcyzy, po uprzednim przeważeniu cysterny w obecności pracownika SNP, ustaleniu dokładnej ilości gazu oraz zapłaceniu podatku akcyzowego i opłaty paliwowej, może być przeznaczony na cele napędowe?

Stanowisko Podatnika odnośnie pytania zawartego w pkt 1) jest następujące:

Podatnik informuje we wniosku, że posiada kilka obiektów ogrzewanych gazem płynnym, dlatego też chciałby na własne cele grzewcze przeznaczyć gaz, który pozostanie w cysternie po dostawach do klientów (nie zostanie sprzedany). Zdaniem Podatnika, ponieważ warunkiem zwolnienia gazu płynnego od akcyzy jest uzyskanie oświadczenia o przeznaczeniu gazu na cele grzewcze, to może on przeznaczyć pozostały w cysternie gaz na własne cele grzewcze, pod warunkiem złożenia oświadczenia o zużyciu gazu na cele zwolnione od akcyzy zgodnie z § 15 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Stanowisko Podatnika odnośnie pytania zawartego w pkt 2) jest następujące:

Zdaniem Podatnika gaz płynny, który nie zostanie sprzedany z cysterny klientom na cele zwolnione z akcyzy może być przeznaczony na cele napędowe pod warunkiem, że w sposób właściwy zostanie określona ilość gazu do opodatkowania jak i ilość gazu zwolniona od podatku. Zdaniem Podatnika warunek ten zostanie spełniony, gdyż operacja ta zostanie dokonana w obecności pracownika SNP. Zatem Podatnik uważa, że po uprzednim przeważeniu cysterny w obecności pracownika SNP, ustaleniu dokładnej ilości gazu oraz zapłaceniu podatku akcyzowego i opłaty paliwowej, gaz ten może być przeznaczony na cele napędowe.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika wraz z przytoczeniem przepisów prawa, stosownie do art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, przedstawia co następuje

W kwestii stanowiska 1:

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytonioweokreślone w załączniku nr 2 do ustawy.

Rozdział 6 działu I ustawy o podatku akcyzowym reguluje kwestie zwolnień z podatku akcyzowego. Korzystając z delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. Z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zmian.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając m.in. specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi, przeznaczenie tych wyrobów oraz możliwość sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego.

Zwolnienia i warunki stosowania zwolnień dotyczące gazu płynnego propan, butan i mieszanin tych gazów zostały określone w § 15 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

I tak zgodnie z ust. 1 przywołanego przepisu zwalnia się od akcyzy gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu-butanu w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych. Zwolnienie to, stosownie do ust. 2 wymienionego paragrafu ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) gaz płynny jest rozlewany do butli gazowych w składzie podatkowym;

2) gaz płynny jest sprzedawany ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy (zużywającemu przedmiotowy gaz na cele uprawniające do zwolnienia, który złoży oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie powinno być złożone na fakturze VAT lub na dowodzie dostawy i winno zawierać dane określone w ust. 8;) lub jest sprzedawany przez podmiot dokonujący odsprzedaży gazu podmiotowi zużywającemu ten gaz do celów zwolnionych, który złoży na fakturze VAT lub dowodzie dostawy stosowne oświadczenie j.w.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika, mając na względzie przepis § 15 ust. 2 pkt 2 w/w rozporządzenia przedmiotowe zwolnienie gazu płynnego będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że gaz płynny będzie dostarczany cysterną ze składu podatkowego do Podatnika – uprawnionego nabywcy, który będzie dokonywał odsprzedaży gazu podmiotom bezpośrednio zużywającym ten gaz do celów zwolnionych od akcyzy, którzy złożą sprzedającemu oświadczenie o przeznaczeniu wyrobu.

Ponadto Podatnik jako odsprzedający gaz zwolniony od akcyzy podmiotom zużywającym ten gaz na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych winien spełniać warunki, które zostały zawarte w § 15 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Jednym z warunków jest, aby podmiot dokonujący odsprzedaży gazu zwolnionego od akcyzy podmiotom zużywającym gaz na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych (np. na cele grzewcze), stosownie do przepisu § 15 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia uzyskał od podmiotu zużywającego gaz na cele uprawniające do zwolnienia oświadczenie, że gaz nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych. Oświadczenie to powinno zawierać dane określone w ust. 8 tegoż paragrafu.

Sposób składania oświadczenia zależy od rodzaju uprawnionego nabywcy i tak zgodnie z § 15 ust. 6 cytowanego rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie to może być złożone na wystawionej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać datę złożenia oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;

2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Oświadczenia, o których mowa powyżej powinny spełniać wymogi określone w § 15 ust. 8 przedmiotowego rozporządzenia.

W tym miejscu należy również wskazać na przepis art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, który równoważy sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju z zużyciem wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem Podatnik jako podmiot odsprzedający gaz płynny podmiotom zużywającym gaz do celów zwolnionych od akcyzy, chcąc zużyć gaz na potrzeby grzewcze firmy, winien odnotować taką okoliczność w prowadzonej ewidencji wymienionej w § 15 ust. 4 pkt 5 rozporządzenia, jak również winien złożyć oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 tegoż paragrafu, a gaz znajdujący się w cysternie winien być przelany do zbiorników przeznaczonych do poboru gazu płynnego wyłącznie na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych.

Ponadto stwierdzić należy, że korzystanie ze zwolnienia od akcyzy gazu płynnego, w przypadku gdy jest zużywany do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych – przy zachowaniu wszystkich warunków zwolnienia, które podmiot odsprzedający winien spełnić – powinno odbywać się w sposób umożliwiający organowi podatkowemu sprawowanie skutecznej kontroli nad ilością oraz sposobem wykorzystania zwolnionego od akcyzy gazu. Bowiem w interesie podmiotu odsprzedającego gaz płynny do celów zwolnionych winno być odpowiednie udokumentowanie rozchodu gazu płynnego znajdującego się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zatem mając powyższe na względzie należy zgodzić się ze stanowiskiem Podatnika, iż będąc podmiotem dokonującym dalszej odsprzedaży gazu na cele zwolnione od akcyzy może on przeznaczyć gaz płynny, który pozostanie w cysternie po dostawach do klientów, na własne cele grzewcze do ogrzewania obiektów firmy składając, jako podmiot zużywający gaz (o którym mowa w § 15 ust. 4 pkt 7 rozporządzenia) oświadczenie, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych. Oświadczenie to winno zawierać dane wymienione w ust. 8 rozporządzenia.

W kwestii stanowiska 2:

Przepisom o szczególnym nadzorze podatkowym podlegają podatnicy, którzy wykonują czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów ujętych w katalogu określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby te są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Zatem podmiot dokonujący odsprzedaży gazu zwolnionego od akcyzy podmiotom zużywającym gaz na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych stosownie do przytoczonego powyżej przepisu jest nabywcą upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy gazu płynnego. Zwolnienie to ma zastosowanie wtedy, gdy podmiot dokonujący odsprzedaży spełni warunki, o których mowa w § 15 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a mianowicie:

- przed dokonaniem dostawy gazu złoży dostawcy oświadczenie, że gaz zostanie odsprzedany jedynie do celów zwolnionych;

- przed dokonaniem dostawy gazu będzie posiadać zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym uprawniające do nabycia gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (przedmiotowe zaświadczenie wydawane jest przez właściwego naczelnika urzędu celnego po przedstawieniu przez podmiot zaświadczenia właściwych organów podatkowych o niezaleganiu w podatkach);

- podmiot dokonujący odsprzedaży złoży zabezpieczenie akcyzowe zgodnie z art. 43 ustawy o podatku akcyzowym;

- dostawa gazu do podmiotu odsprzedającego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, oraz na warunkach określonych w przepisach dotyczących procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania;

- podmiot dokonujący odsprzedaży będzie prowadził ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionego gazu płynnego;

- podmiot dokonujący odsprzedaży dokona dostawy gazu bezpośrednio do zbiorników podmiotu zużywającego gaz na cele zwolnione (ostatecznego odbiorcy) przy czym zbiorniki muszą być przeznaczone do poboru gazu płynnego wyłącznie na inne cele niż do napędu pojazdów samochodowych;

- podmiot odsprzedający uzyska od ostatecznego odbiorcy oświadczenie o sposobie wykorzystania gazu dla celów zwolnionych;

- podmiot dokonujący odsprzedaży będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego co miesiąc zestawienia otrzymanych oświadczeń, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w § 15 ust. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego winny być przechowywane przez odsprzedającego gaz i dostępne u podatnika w celu kontroli.

W tym miejscu należy dodać, iż stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. z 2004r. Nr 89, poz. 849 z późn. zmian.) przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy gazu płynnego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, winno odbywać się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT).

Przepis § 24a przywołanego powyżej rozporządzenia stanowi, iż w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dostarczanych na terytorium kraju do podmiotów uprawnionych do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem, z zastrzeżeniem § 24b – 24m.

Mając na względzie przepis § 24g przedmiotowego rozporządzenia, w omawianym przypadku zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy od gazu płynnego zwolnionego od akcyzy, dostarczonego ze składu podatkowego Podatnikowi dokonującemu odsprzedaży tegoż gazu bezpośrednio podmiotom zużywającym gaz na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych – nastąpi w momencie zwrotu ADT z potwierdzeniem odbioru gazu przez Podatnika (nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu), przy spełnieniu przez niego warunków określonych w § 15 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Jak wynika z treści wniosku Podatnika, planuje on wykorzystać nie sprzedany gaz płynny zwolniony od akcyzy i znajdujący się w cysternie, na cele nie objęte zwolnieniem, tj. jako napęd do pojazdów samochodowych – po uprzednim ustaleniu dokładnej ilości gazu znajdującego się w cysternie oraz zapłaceniu od tej ilości akcyzy i opłaty paliwowej.

Stosownie do art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli wyroby te zostały zużyte w innym celu; obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich zużycia.

Należy również pamiętać, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju rozumiana również, jako zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Zatem mając na względzie przytoczone powyżej przepisy należy stwierdzić, iż zużycie gazu płynnego uprzednio zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie zgodnie z przepisem § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, nabytego ze składu podatkowego w trybie § 15 ust. 2 pkt 2 tegoż rozporządzenia, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

W opisanym przypadku obowiązek podatkowy będzie ciążył na Podatniku, jako na podmiocie, który zużyje gaz płynny zwolniony z akcyzy, niezgodnie z przeznaczeniem, jako paliwo do napędu pojazdów samochodowych.

W przypadku powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 18 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego (...), za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a także, mając na uwadze treść art. 19 ust. 1 ustawy, w tym terminie obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a takimi wyrobami jest m.in. gaz płynny, podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów prawnych stanowisko Podatnika mówiące, iż gaz płynny pozostały w cysternie, który nie został sprzedany podmiotom zużywającym gaz na cele zwolnione z akcyzy, po uprzednim przeważeniu cysterny, ustaleniu dokładnej jego ilości w obecności pracownika SNP, zapłacie akcyzy i opłaty paliwowej może być wykorzystany do celów napędowych, należy uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż wydając niniejszą interpretację organ podatkowy nie wypowiada się co do ewentualnych konsekwencji prawnych wynikających z przepisów karnych lub karno-skarbowych w związku z zużyciem gazu zwolnionego ze względu na przeznaczenie do celów napędowych wbrew składanemu oświadczeniu, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach postanawia orzec jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja udzielona w oparciu o przepisy art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez organ odwoławczy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj