Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-I/41171-0021/06/KK
z 7 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-I/41171-0021/06/KK
Data
2006.11.07



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej .


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 oraz 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28 sierpnia 2006 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 16 sierpnia 2006r. nr PDII/415-49-2/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej – utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 30 lipca 2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.
W piśmie oraz załącznikach przedstawił Pan stan faktyczny sprawy, z którego wynika, iż Dyrekcja zawarła z firmą portugalską umowę na realizację projektu finansowanego w 75% ze środków pomocy zagranicznej – środków Unii Europejskiej programu ISPA. Następnie firma zawarła z Panem umowę cywilnoprawną, w ramach której zobowiązał się Pan, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, do wykonywania prac kosztorysowych oraz świadczenia usług w zakresie doradztwa technicznego dla w/w firmy.

Zdaniem Pana dochody uzyskiwane z tytułu zawarcia umowy z firmą w części sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowieniem z dnia 16 sierpnia 2006 r. nr PDII/415-49-2/06 uznał Pana stanowisko w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy pochodzącej z Unii Europejskiej w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym za nieprawidłowe.

Zachowując ustawowy termin w dniu 30 sierpnia 2006 r., złożył Pan do Dyrektora Izby Skarbowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego I instancji, w którym podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie. Powołuje się Pan na art. 21 ust. l pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) argumentując, że potwierdza on prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w okresie od dnia 1 marca 2004 r. do 31 maja 2005 r. w związku z realizacją umowy zawartej z firmą. Twierdzi Pan, iż wolne od podatku dochodowego są zarówno dochody podatników, którzy otrzymują bezpośrednio bezzwrotną pomoc pochodzącą z Unii Europejskiej, jak również dochody podatników uzyskiwane na podstawie zawartej z tym podatnikiem umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej realizujących cel programu w ramach tej umowy.

Rozpatrując sprawę w trybie odwoławczym Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. l pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w latach 2004, 2005, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:

a) otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub

b) są beneficjentami pomocy – którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Nadto podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń kolejnych osób, np. fizycznych, którym podmioty te, bezpośrednio realizujące cel programu, zlecają wykonanie określonych prac w związku z wykonywanym programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. l pkt 46 w/w ustawy mogło być możliwe, przedstawione warunki muszą być spełnione łącznie. Brak spełnienia jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych materiałów wynika, że w okolicznościach sprawy objętej zapytaniem - podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy jest Dyrekcja, która zawarła kontrakt w ramach projektu finansowanego z tej pomocy z firmą jako wykonawcą projektu. Z kolei ta poprzez swój Oddział w Polsce działający w formie Spółki z o. o. , zawarła umowę o podwykonawstwo z Panem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w firmie – w zakresie wykonania prac kosztorysowych i doradztwa technicznego.

W tym stanie faktycznym – uwzględniając przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stwierdzić trzeba, że dochody uzyskiwane przez Pana na podstawie umowy zlecenia pochodziły od podmiotu realizującego cel programu, a nie podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków pomocowych pochodzących z Unii Europejskiej w ramach programu ISPA. W konsekwencji skoro firma portugalska jest pierwszym beneficjentem realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, to w świetle postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy dochody Pana, jako podwykonawcy zleconych czynności przez Oddział tej firmy w Polsce, nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie. Spełniona bowiem została przesłanka negatywna: „(...) zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, że otrzymywane przez Pana wynagrodzenie nie spełnia warunków do w/w zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nadto dodać należy, w związku z tym, że do wniosku z dnia 30 lipca 2006 r. dołączył Pan kopię pierwszej strony postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanej innemu podatnikowi przez I Urząd Skarbowy w Gliwicach – że rozstrzygnięcie to nie ma wpływu na wynik niniejszej sprawy. Rozstrzygnięcia innych organów skarbowych uzależnione są bowiem od konkretnego stanu faktycznego.Zgodnie z przepisem art. 120 Ordynacji podatkowej organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, co obliguje – w okolicznościach przedmiotowej sprawy - do zbadania określonych prawem warunków zwolnienia podatkowego i do oceny, czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługiwała Panu ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. i 2005 r.

W przedmiotowej sprawie, trzeba uznać rozstrzygnięcie organu I instancji za prawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, za pośrednictwem tut. organu, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj