Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO1/423-35/06/69129
Data
2006.09.07
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przejęcie spółki
składki na ubezpieczenia społeczne
wynagrodzenie za pracę
Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło: rozstrzygnięcia czy wynagrodzenie pracownicze i składki na ubezpieczenia społeczne wypłacone na rzecz pracowników spółki przejętej przez spółkę przejmującą po dacie połączenia stanowią koszt podatkowy spółki przejmującej?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 10.07.2006 r. (data wpływu: 13.07.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 10.08.2006 r. (data wpływu: 16.08.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie pytania numer 1stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Uzasadnienie Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia czy wynagrodzenia pracownicze i składki na ubezpieczenia społeczne wypłacone na rzecz pracowników spółki przejętej przez spółkę przejmującą po dacie połączenia stanowią koszt podatkowy spółki przejmującej. Według opisu stanu faktycznego w dniu 31 maja 2006 r. Wnioskodawca połączył się ze Spółką X w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), tj. przez przeniesienie na niego (spółkę przejmującą) całego majątku Spółki X (spółki przejmowanej). Z uwagi na to, że Spółka X była jednoosobową spółką córką Wnioskodawcy, procedura łączeniowa była uproszczona i nie wymagała podniesienia kapitału zakładowego w Spółce przejmującej oraz wydawania przez nią udziałów wspólnikom Spółki przejmowanej (jedynym udziałowcem był sam przejmujący). W wyniku połączenia Wnioskodawca przejął zobowiązania Spółki X do zapłaty: – wynagrodzeń należnych pracownikom przejętej spółki za miesiąc maj 2006 r., – składek z tytułu ubezpieczeń społecznych od ww. wynagrodzeń pracowniczych. Z tytułu tych zobowiązań Spółka X nie ustaliła kosztów uzyskania przychodów, jako że na dzień połączenia nie były one jeszcze wykonane. Zapłaty dokonał Wnioskodawca w czerwcu 2006 r. działając jako następca prawny Spółki X. Na tle takiego stanu faktycznego Podatnik formułuje stanowisko, że zapłacone zobowiązania Spółki X stanowią dla niego koszt podatkowy. W uzasadnieniu podnosi On, że składniki przejętego po Spółce X majątku będą przez niego wykorzystywane w działalności gospodarczej, a zatem będą sie przyczyniały do osiągania przychodów. Nadto, ponieważ z dyspozycji art. 93 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób prawnych, spoczywał na nim obowiązek wykonania zobowiązań przejętych po Spółce X. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Podatnika. Stosownie do art. 93. § 1 ustawy Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się: 1) osób prawnych, 2) osobowych spółek handlowych, 3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl § 2 tego przepisu § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie: 1) innej osoby prawnej (osób prawnych); 2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych). Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 ze zm), zwanej dalej ustawą PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy PDOP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek. Od dnia 01.01.2005 r. w art. 16 ust. 1 pkt 57 i pkt 57a ustawy PDOP została wprowadzona zmiana powodująca przejście z memoriałowej zasady rozpoznawania kosztów wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz związanych z nimi wydatków na sfinansowanie składek do ZUS na zasadę kasową. Oznacza to, że od tego roku do kosztów uzyskania przychodów związanych z wywiązywaniem się przez pracodawcę z obowiązku wypłaty należnego pracownikom wynagrodzenia za pracę nie można zaliczyć niewypłaconych należności ze wszystkich wyżej wymienionych tytułów. Taką samą zasadę wprowadzono w odniesieniu do nieopłaconej składki ZUS w części finansowanej przez płatnika (pkt 57a). Wobec tego, że skutkiem łączenia się Spółek przez przejęcie było wejście Spółki przejmującej w sytuację prawną Spółki przejętej, dłużnikiem z tytułu zobowiązań Spółki przejętej stała się od dnia połączenia Spółka przejmująca. Reguła ta dotyczy także obowiązków ciążących do tego dnia na Spółce przejmowanej w związku z pełnieniem przez nią funkcji pracodawcy, ponieważ w jej prawa i obowiązki z tego zakresu wstąpiła z mocy prawa Spółka przejmująca. W takim stanie prawnym należy rozstrzygnąć, że jeśli wynagrodzenia należne pracownikom Spółki X za miesiąc maj 2006 r. nie zostały im wypłacone do 31 maja 2006 r., tj. do dnia połączenia, to obowiązek w tym zakresie przeszedł na Wnioskodawcę, który odtąd pełnił w stosunku do nich funkcję pracodawcy. Ponieważ w świetle art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy PDOP zapłacone wynagrodzenia pracownicze mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy, takie prawo będzie przysługiwało Wnioskodawcy w sytuacji, gdy należności wobec przejętych pracowników ureguluje. Jeśli chodzi o rozliczenie składek na ubezpieczenie społeczne, to należy zauważyć, że w części obciążającej pracownika, moment zarachowania ich w koszty należy łączyć z datą wypłaty pracownikowi wynagrodzenia. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy PDOP kosztem podatkowym pracodawcy w dacie wypłacenia staje się wynagrodzenie w kwocie brutto, czyli obejmujące także składki obciążające pracownika. Natomiast składki w części finansowanej przez płatnika – tu: od dnia połączenia jest nim Spółka przejmująca - mogą być zaliczane przez niego w koszty dopiero w miesiącu dokonania ich wpłaty do ZUS (warunek dokonania faktycznej wpłaty został sformułowany w art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy PDOP). Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowa i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pouczenie: Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego – w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
|