Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.III/415-2/07
z 13 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/415-2/07
Data
2007.03.13
Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu
Słowa kluczowe
likwidacja działalności
podatek od czynności cywilnoprawnych
remanent likwidacyjny
wyposażenie
złom
Pytanie podatnika
Jaki podatek muszę zapłacić od wyposażenia stanowiącego prywatny majątek wykorzystywany w firmie, po likwidacji działalności gospodarczej?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z 08.01.2007 r. uzupełnionym 29.01.2007 r., jako nieprawidłowe. Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, iż po zakończeniu działalności firmy w dniu 7 września 2000 r. pozostały Pani regały, szafki ubraniowe, wyposażenie biura, różne materiały budowlane. Ze złożonego przez Panią 08.09.2000 r. w tutejszym organie podatkowym remanentu końcowego wynika zerowa wartość towarów materiałów i sprzętu. W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że wskazane w zapytaniu rzeczy były prywatne i użytkowane w firmie. W dniu 25.01.2007 r. szafki przekazane zostały na złom. Na potwierdzenie tego faktu załączyła Pani formularz przyjęcia odpadów metali. Z dokumentu tego wynika, iż wartość odpadów wyniosła 260zł. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2000 r. (j. t. Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.), w razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi – takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił – w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zdaniu poprzednim. Art. 44 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy stanowi, iż podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji, o której mowa w ust. 6, spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audio-wizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu. Zgodnie z § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 105, poz. 1199), „wyposażenie” to rzeczowe składniki majątku, związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą, nie zaliczone do środków trwałych. W związku z powyższym, jeżeli wydatki związane z nabyciem wskazanego we wniosku wyposażenia w postaci regałów, szafek ubraniowych, wyposażenia biura nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, to w związku z likwidacją tej działalności nie miała Pani obowiązku ustalenia dochodu przy zastosowaniu wartości ustalonej według cen zakupu tych rzeczy oraz zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany. W związku ze sprzedażą złomu w dniu 25.01.2007 r. nie będą na Pani ciążyły obowiązki związane z podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż w myśl art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) przy umowie sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym. Ponadto tutejszy organ informuje, iż: Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie – art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.