Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo
US.1431.PP/4210-80/07/BT
z 17 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.1431.PP/4210-80/07/BT
Data
2007.01.17



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Bemowo


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego środki otrzymane od Partnera Wiodącego realizującego wspólnie z Mazowieckim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Warszawie projekt eFarmer w Programie INTERREG IIIC współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/ są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. Nr. 8 z 2005r. poz. 60 ze zm./ , po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa „X” z dnia 20.10.2006r. w sprawie udzielenia odpowiedzi na pytanie , czy środki otrzymane od partnera wiodącego , realizującego wspólnie z podatnikiem projekt eFarmer współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego , są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych , Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo udzielając pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika , postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 20.10.2006r. uzupełnionym pismem z dnia 15.01.2007r. Przedsiębiorstwo „X” zwróciło się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.Stan faktyczny.Przedsiębiorstwo „X” bierze udział w realizacji projektu eFarmer w Programie INTERREG IIIC , którego tematem jest pobudzanie przedsiębiorczości , konkurencyjności i rozwoju regionalnego obszarów wiejskich. Program INTERREG IIIC jest współfinansowany przez Unię Europejską i umożliwia różnym regionom Europy nawiązanie partnerstwa w celu pracy nad wspólnymi projektami. Poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń partnerstwo to umożliwia zaangażowanie się regionów we wspólne rozwiązywanie problemów ekonomicznych , socjalnych i środowiskowych , przed którymi stoją nowe kraje członkowskie.Instytucją finansującą zadania w projekcie eFarmer jest Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego /EFRR/Umowa dotacji na wdrożenie operacji INTERREG IIIC – eFarmer została zawarta między Miastem Wiedeń , reprezentowanym przez Departament d/s Strategii i Rozwoju Gospodarczego Unii Europejskiej , występujący jako Władza Zarządzająca Programem Inicjatywy Społecznej INTERREG IIIC a Pardubicky kraj z siedzibą w Pardubicach – Republika Czech reprezentowana przez Prezydenta Regionu Pardubice zwanego w Programie jako Partner Wiodący.Partner Wiodący na podstawie w/w umowy o dotacji jest upoważniony do rozdzielania bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów biorących udział w realizacji projektu.Na podstawie Porozumienia o współpracy w operacji INTERREG IIIC 4E0018 – eFarmer , podmioty zaangażowane w projekt to:Czechy – Region Pardubice – jako Partner Wiodący, oraz jako partnerzy regionalni: Finlandia – Stowarzyszenie „Y”,Estonia – Centrum Szkoleniowe „Z”,Polska - Przedsiębiorstwo „X” Finansowanie programu INTERREG IIIC odbywa się na zasadzie zwrotu poniesionych wydatków. Przedsiębiorstwo „X” realizuje wydatki zgodnie z harmonogramem finansowym programu z własnych środków finansowych , a następnie przedkłada rozliczenie do zatwierdzenia władzom

wdrażającym program współpracy przygranicznej PHARE przy Ministerstwie Gospodarki i Pracy /jednostka monitorująco – kontrolna/. Po uzyskaniu kwalifikacji wydatków i otrzymaniu certyfikatu kosztów podatnik otrzymuje zwrot poniesionych wydatków na zadanie w trybie zgodnym z zasadami programu INTERREG IIIC.

Pytanie podatnika.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego środki otrzymane od Partnera Wiodącego realizującego wspólnie z Przedsiębiorstwem „X” projekt eFarmer w Programie INTERREG IIIC współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/ są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem podatnika , otrzymane kwoty dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/ po zakwalifikowaniu wydatków z wszystkich okresów rozliczanych w ramach realizowanego projektu eFarmer , są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa–Bemowo po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami , uznając stanowisko podatnika za nieprawidłowe , informuje j.n.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych jakim jest Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego /EFRR/ regulują przepisy Rozporządzenia Rady /WE/ Nr. 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji /WE/ Nr. 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady /WE/ Nr. 1260/1999 dot. zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych , ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 – 2006 /Dz.U. Nr. 116 poz. 1206/.Pomoc , jaką otrzymują beneficjenci , pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy , a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 2000r. Nr. 54 poz. 654 ze zm./.Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji , o której mowa w art. 69 ust. 4 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych /Dz.U. z 2003r. Nr. 15 , poz. 148 ze zm./ w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r. , jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych /Dz.U. Nr. 249 poz. 2104 ze zm/, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.. A zatem , w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego , ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki , z których finansowane są programy:inwestycyjne,o charakterze społecznym i edukacyjnym , jak np. szkolenia , praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej , pomocy stypedialnej dla młodzieży , a także subsydiowanie zatrudnienia.I tak , jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich , a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym , a takim jest temat projektu eFarmer /„Pobudzenie przedsiębiorczości , konkurencyjności i rozwoju regionalnego obszarów wiejskich”/, przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę , jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego Działania.W tych Działaniach Projektodawca tj. Przedsiębiorstwo „X” jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością , a więc „usług” , których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy tj. Partner Wiodący /Czechy – Region Pardubice/.W związku z powyższym , stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych środki otrzymane przez Przedsiębiorstwo „X” z tytułu wykonywanych świadczeń /usług/ na rzecz Partnera Wiodącego będą stanowiły przychód , natomiast zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 w/cyt. ustawy , wydatki sfinansowane z tych przychodów należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.Jak wynika z powyższego , przy zastosowaniu w/w przepisów , skutki podatkowe dla Projektodawców będą neutralne , bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażających zostaną zrównoważone wydatkami /stanowiącymi koszt podatkowy/ na sfinansowanie realizowanych projektów.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj