Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/GV/443-120/1/2006/LŚ
z 14 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/GV/443-120/1/2006/LŚ
Data
2006.11.14
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne
Słowa kluczowe
powstanie obowiązku podatkowego
usługi reklamowe
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Podatnik wykonuje usługi reklamowe. Usługi te polegają na całościowym wykonaniu reklamy telewizyjnej na zlecenie producentów krajowych i zagranicznych. Na podstawie otrzymanego zlecenia Spółka wykonuje we własnym zakresie szereg czynności aby zrealizować zlecenie. W tym celu zatrudnia podwykonawców, artystów oraz wykonuje usługi we własnym zakresie co zakłada m.in. przeniesienia praw autorskich. Wynagrodzenie z tytułu dokonanych czynności jest określone całościowo jako wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej. W związku ze świadczeniem w/w usługi, wnioskodawca pyta czy prawidłowo traktuje ją jako świadczoną kompleksową usługę reklamową oraz w którym momencie w stosunku do niej powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT. Zdaniem Spółki opisane czynności wchodzą w skład „głównej” usługi reklamowej a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od wykonania usługi.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). W analizowanej sprawie podatnik świadczy kompleksowe usługi reklamowe, które obejmują wykonanie szeregu czynności, w tym także udzielenie licencji do praw autorskich. Wnioskodawca trafnie powołuje się na orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ( sprawy C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią, C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga, C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską ), w myśl których, w zakres usługi reklamowej wchodzi wszelka działalność promocyjna czyli taka, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Zdaniem ETS usługi reklamowe obejmują także czynności stanowiące integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi. Wobec powyższego oraz wobec przedstawionych przez Spółkę informacji zawartych we wniosku należy stwierdzić, iż Spółka świadczy kompleksową usługę reklamową, z tytułu której pobiera wynagrodzenie. Ponadto w myśl art. 19 ust. 4 ustawy o VAT jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zatem w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z powyższą dyspozycją. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.