Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1408/PPM/443-4/07
Data
2007.03.07
Autor
Urząd Skarbowy w Kozienicach
Temat
Podatek od towarów i usług
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
modernizacja
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
przekazanie nieodpłatne
Pytanie podatnika
Czy gmina dokonując modernizacji budynku przychodni lekarskiej ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w zakupach związanych z tą modernizacją? Remontowany budynek Gmina przekazała Przychodni do bezpłatengo użytkowania w drodze umowy użytkowania.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Gminy X w sprawie udzielenia pisemnej informacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów na modernizację budynku przychodni lekarskiej - Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem nr RG 7020/64/06/07 z dnia 1 marca 2007 r. (data wpływu do Urzędu 02-03-2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2007 r. Burmistrz Gminy X zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny: Gmina X w latach 2006-2007 przeprowadziła modernizację budynku przychodni lekarskiej. Polegała ona na zakupie i ułożeniu wykładziny antypoślizgowej w ciągach komunikacyjnych oraz dostosowaniu pomieszczeń higieniczno-sanitarnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Remontowany budynek, będąc własnością Gminy, został przekazany Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej „Przychodnie X” do bezpłatnego użytkowania, w drodze umowy użytkowania zawartej w 2000 r. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnie X” jest jednostką organizacyjną Gminy, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta i Gminy . Gmina przy pomocy tego Zakładu realizuje zadania własne w zakresie ochrony zdrowia, nałożone na nią zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. nr 16, poz. 95 ze zm.). Z tytułu oddania w użytkowanie przedmiotowego budynku gmina nie pobiera żadnych opłat. W związku z powyższym wnioskodawca zapytuje czy Gmina dokonując powyższych inwestycji ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów? Stanowisko wnioskodawcy: Wnioskodawca twierdzi, że dokonane zakupy nie były związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi dlatego Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z powyższą inwestycją. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) „w zakresie w, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”. Zatem podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest wystąpienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Dokonane zakupy inwestycyjne były związane z nieodpłatnym przekazaniem do użytkowania remontowanego budynku. Należy więc odpowiedzieć na pytanie, czy czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych”. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czynność przekazania przez Gminę budynku zakładowi opieki zdrowotnej nastąpiła w drodze umowy cywilnoprawnej. Tym samym dyspozycja art. 15 ust. 6 nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Bowiem, co do zasady, w zakresie czynności dokonanych w drodze umów cywilnoprawnych Gmina jest podatnikiem podatku VAT. Zgodnie w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się – w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, jak stanowi art. 8 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle cyt. wyżej przepisów czynność nieodpłatnego przekazania budynku na rzecz Zakładu Opieki Zdrowotnej jest świadczeniem usług, ponieważ w drodze umowy nie nastąpiło przeniesienie prawa własności na inny podmiot, a jedynie ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego jakim jest użytkowanie. W ten sposób Zakład Opieki Zdrowotnej uzyskał prawo do używania i do pobierania pożytków budynku. Właścicielem budynku nadal pozostaje Gmina. Należy pamiętać, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko odpłatne czynności dostawy towarów i świadczenia usług. Ustawodawca określił jednak wyjątki od tej zasady zrównując pewne czynności nieodpłatne z czynnościami wykonywanymi za odpłatnością – ze wszystkimi tego konsekwencjami prawnymi. Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi bowiem: „za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie nie będące dostawą na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub części”. Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że nie ma on zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę. Nieodpłatne ustanowienie prawa użytkowania na rzecz Zakładu Opieki Zdrowotnej nie było dokonane na cele osobiste żadnej z osób wskazanych w tym przepisie. Również nie można zaliczyć tej czynności do innych nieodpłatnych świadczeń niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, gdyż przekazanie nastąpiło w ramach zadań własnych gminy. Zgodnie, bowiem, z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu ochrony zdrowia. W celu wykonywania tych zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Taką jednostką jest, jak wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnie X” – zgodnie z Uchwałą Rady Miasta i Gminy . Konkludując, skoro nieodpłatne przekazanie przez Gminę budynku nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to również nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów dotyczących remontu tego budynku, gdyż nie występuje związek poniesionych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Zatem stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.
|