Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443-89/06
z 21 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-89/06
Data
2006.09.21



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
droga wewnętrzna
infrastruktura towarzysząca
kanalizacja
roboty budowlane


Pytanie podatnika
Według jakiej stawki podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty remontowo - budowlane wykonywane w ramach zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja placu przed dworcem PKP w XXX”?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.08.2006 r. (data wpływu 16.08.2006 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów usług – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu

stwierdza,

że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem znak SIR.221-1-7/06 z dnia 14 sierpnia 2006 r. (data wpływu do Urzędu 16.08.2006 r.) Starosta XXXX zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem w sprawie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dotyczącej stawki podatku od towarów i usług dla robót remontowo - budowlanych wykonywanych w ramach zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja placu przed dworcem PKP w XXX”.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie, będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego.

Powiat XXXX jest inwestorem zadania związanego z przebudową układu komunikacyjnego w ramach zadania inwestycyjnego: „Modernizacja placu przed dworcem PKP w XXX”. Przedmiotowa inwestycja obejmująca przebudowę placu wraz sieciami uzbrojenia podziemnego leży na tzw. terenie zamkniętym należącym do PKP, natomiast odcinek drogi w rejonie przebudowywanego placu leży w ciągu ulic: W. i P., które związane są z obsługa budownictwa mieszkaniowego i budownictwa pozostałego.

Wnioskodawca stwierdza, iż zgodnie z dotychczasową wykładnią, w celu uznania drogi za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest aby droga spełniała warunki drogi wewnętrznej lub drogi osiedlowej.

Skoro zatem na podstawie art. 8 ust. 1-3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) place przed dworcami kolejowymi i autobusowymi oraz pętle autobusowe zaliczane są do kategorii dróg wewnętrznych, to do opisanej w zapytaniu inwestycji zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dokonując oceny prawnej stanowiska podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl ust. 2 cyt. art. 146 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 146 ust. 3 cyt. ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

1). sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2). urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3). urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,

    - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że stawkę podatku VAT w wys. 7% stosuje się do robót budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Do zaliczenia natomiast danej inwestycji do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest uznanie, że prowadzona inwestycja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego.
Należy zauważyć, iż ustawodawca w przepisie art. 146 ust. 3 nie wskazał wprost jakie kategorie dróg stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, jednak zaznaczył, że mogą to być wyłącznie inwestycje mające na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego.

W ocenie tut. organu podatkowego inwestycja polegająca na przebudowie placu przed dworcem PKP nie jest prowadzona w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście art. 146 ust. 3 ustawy o VAT. Fakt, iż place przed dworcami kolejowymi należą do kategorii dróg wewnętrznych nie jest wystarczający aby uznać, że ich budowa lub remont opodatkowana jest preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

W świetle zatem powyższego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Starosta XXXX prowadzi inwestycję w zakresie przebudowy drogi wewnętrznej w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, a inwestycja ta nie jest prowadzona w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego to będzie ona - zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT (jako, że ta usługa nie została wymieniona wśród usług opodatkowanych stawkami niższymi lub zwolnionych od podatku w ustawie bądź w przepisach wykonawczych) - opodatkowana stawką podatku VAT w wys. 22%.

Natomiast w przypadku remontu pozostałej infrastruktury towarzyszącej (sieci rozprowadzające, wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne), która ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami, i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego - stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj