Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białobrzegach
1402/ND/005-11/MR/07
z 12 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1402/ND/005-11/MR/07
Data
2007.07.12



Autor
Urząd Skarbowy w Białobrzegach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
pożyczka
umorzenie


Pytanie podatnika
Czy od umorzonej pożyczki z ZFŚS po śmierci pracownika płatnik ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.


POSTANOWIENIENa podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4, art. 14 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr. 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białobrzegach po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 czerwca 2007 r. złożonego przez podatnika, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.postanawiauznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie za, nieprawidłowe

UzasadnienieZ przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 25.06.2007r. uzupełnionego pismem z dnia 29.06.2007r. (data wpływu do Urzędu 03.07.2007r.) wynika, że do płatnika wpłynął wniosek o umorzenie pozostałej do spłacenia pożyczki mieszkaniowej złożony przez męża zmarłej pracownicy. Zdaniem strony umorzona po śmierci pracownika kwota pożyczki nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( Dz..U. z 1966r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) oraz Regulaminu obowiązującego w Urzędzie Miasta i Gminy, Burmistrz może umorzyć niespłaconą pożyczkę mieszkaniową w całości lub w części. Umorzenie pożyczki udzielonej pracownikowi z ZFŚS powoduje zwolnienie dłużnika z całości lub części długu, zaś wartość takiego świadczenia stanowi przychód ze stosunku pracy. Umorzona pożyczka z ZFŚS jest, więc przychodem ze stosunku pracy jedynie dla osoby, u której nastąpiło przysporzenie majątku z tego tytułu. W przypadku umorzenia pożyczki, która została udzielona zmarłemu pracownikowi, wartość tego świadczenia nie jest dziedzicznym prawem majątkowym wynikającym ze stosunku pracy i nie przechodzi na spadkobierców zmarłego pracownika.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białobrzegach nie potwierdza stanowiska Urzędu Miasta i Gminy i wyjaśnia:W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, umorzenie, którego dokonał Urząd nie jest prawnie skuteczne. Zgodnie z art. 508 kodeksu cywilnego zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje. Z powyższego wynika, iż umorzenie długu po śmierci dłużnika jest nie skuteczne, ponieważ dłużnik nie mógł przyjąć zwolnienia z długu. Tym samym Urząd jako płatnik nie wypełnił dyspozycji ww. przepisu. Powyższe zwolnienie z długu może być skuteczne dopiero, gdy spadkobiercy przyjmą zwolnienie. Akceptacja zwolnienia z długu przez spadkobierców stanowi źródło przychodu. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białobrzegach przedmiotowa pożyczka wchodzi w skład masy spadkowej.

Fakt, iż pożyczka została udzielona z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie wpływa na wygaśnięcie zobowiązania w momencie śmierci pożyczkobiorcy. Do pożyczki takiej stosuje się przepisy zawarte w kodeksie cywilnym regulujące umowę pożyczki. W związku z tym nie ma różnicy między pożyczką udzieloną z ww. funduszu a pożyczką udzieloną z innego źródła, ponieważ tego typu zobowiązania przechodzą do masy spadkowej. Ponadto prawami, które związane są ściśle z osobą zmarłego są takie prawa, które mają na celu zaspokojenie interesu indywidualnego zmarłego lub jego indywidualnych potrzeb, jak np. roszczenie o zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę czy prawo do alimentów. Natomiast zaciągnięta pożyczka przeznaczona na cele mieszkaniowe ma na celu remont lub modernizację mieszkania, które służy nie tylko pożyczkobiorcy, ale także współmieszkańcom a w przypadku śmierci dłużnika także spadkobiercom.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu zwolnienie z długu spadkobierców będzie stanowiło przychód na podstawie, art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy z dn. 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie, z którym źródłem przychodów są m.in. inne źródła. Z powyższego wynika, iż ustawodawca oprócz wymienienia poszczególnych źródeł przychodów ww. ustawie wymienił jako źródło przychodu także inne przychody. Definicja innych przychodów zawarta w art. 20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera otwarty katalog przysporzeń majątkowych m.in. kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Do ww. przysporzeń należy również zaliczyć zwolnienie z długu spadkobierców. Co prawda nie jest ono wymienione przez ustawodawcę, jednakże posiada cechy zbliżone do wymienionych przykładowo zdarzeń prawnych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Powyższy przychód będzie opodatkowany na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 ww. ustawy. Zgodnie z art. 42a. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Z powyższego wynika, iż Urząd Miasta i Gminy jest zobowiązany wystawić spadkobiercy informację o wypłaconych należnościach lub świadczeniach – PIT-8C i przekazać ją w obowiązującym terminie podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu. Spadkobierca, dla którego wystawiona została informacja PIT-8C winien w swoim zeznaniu rocznym uwzględnić kwotę przychodu wynikającą z tej informacji.Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest nieprawidłowe. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białobrzegach postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,- nie jest wiążąca dla podatnika, ( płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika), wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Pouczenie:Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia w oparciu o art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj