Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrołęce
1415/POIII/443-8/07/AR
z 11 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1415/POIII/443-8/07/AR
Data
2007.06.11



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrołęce


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
pomoc bezzwrotna
stawki podatku
stowarzyszenia
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
1.Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji finansowanych w kwotach brutto ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w przypadku, gdy Stowarzyszenie dokona rejestracji dla celów podatku VAT?2.Czy istnieje możliwość zastosowania 0% stawki podatku VAT przez wykonawcę usługi na rzecz Stowarzyszenia, służącej realizacji zadań finansowanych w kwotach brutto ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeżeli umowy z usługodawcą będą zarejestrowane przez Stowarzyszenie w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej?


Odpowiedź:

Stowarzyszenie nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje w partnerstwie z Gminą projekt e-Vita II zarządzany przez Fundację Wspomagania Wsi, z którą podpisano umowy na realizację trzech projektów. W/w przedsięwzięcia finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzącej od Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności a warunki ich finansowania zostały określone w umowach Dotacji o numerach 37/2007 e-Vita II i 38/2007 e-Vita II z dnia 12 stycznia 2007r. oraz 35/2007 e-Vita II z 2 stycznia 2007r.

W art. 2 pkt 5 umów 37/2007 i 38/2007 zapisano: ” w przypadku nabywania ze środków Dotacji towarów lub usług, kwota naliczonego i zapłaconego z tego tytułu podatku od towarów i usług zalicza się do kosztów kwalifikowanych przy rozliczeniu wykorzystania Dotacji. Dotowany zobowiązany jest do odzyskania od właściwego urzędu skarbowego zapłaconego podatku od nabywanych towarów i usług za środki dotacji”

Natomiast w umowie nr 35/2007 w w art.2 ust. 5 zawarto klauzulę, że „ Dotacja zostanie rozliczona w kwotach brutto...”W celu obsługi otrzymanych dotacji Stowarzyszenie utworzyło trzy oddzielne subkonta w banku, a w celu odzyskania zapłaconego podatku VAT, do czego jest zobowiązane umowami, zarejestrowało te umowy w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej i otrzymało zaświadczenia, że środki dotacji pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stanowisko podatnika: Powołując się na przepisy § 6 ust. 1 i § 23 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Stowarzyszenie wyraża stanowisko, iż po dokonaniu rejestracji dla celów podatku od towarów i usług będzie miało prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków finansowanych w kwotach brutto ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a świadczący usługi służące realizacji zadań będących częścią umów dotacji może wystawiać faktury VAT dla Stowarzyszenia stosując 0% stawkę VAT.

Ocena prawna stanowiska podatnika:

ad. 1 Zasady warunki i tryb dokonywania zwrotu podatku wykazanego w fakturach lub dokumentach celnych przy nabyciu towarów i usług, finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej regulują przepisy § 23-27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 927 ze zm.). Z przepisów tych wynika, że podatnikom, którzy dokonują zakupu towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane z odrębnego rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki z pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Za środki finansowe z pomocy zagranicznej na podstawie § 15 rozporządzenia należy uważać bezzwrotne środki przekazane podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy.

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także pochodzące ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej środki finansowe, które zostały przekazane polskim podmiotom na sfinansowanie programów naukowo-badawczych, realizowanych przez te jednostki w ramach programów Ramowych Unii Europejskiej, oraz środki przekazane w ramach innych programów Unii Europejskiej.W myśl przepisów rozdziału 12 w/w rozporządzenia zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z § 25 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,prowadzą ewidencję zawierającą kwoty: dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z urzędu skarbowego, a także inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej;w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę oraz dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów;posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zwrot przysługuje również podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a także wtedy, gdy nabycie zostało w części sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, a w części z innych środków finansowych. Wówczas podatek podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury. Tryb i termin zwrotu podatku reguluje natomiast przepis § 27 w/w rozporządzenia, z którego jednoznacznie wynika, iż zwrot następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od jego złożenia z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku podatnik obowiązany jest wskazać co najmniej wartości nabytych towarów i usług, których dotyczy zwrot, a także kwotę podatku, o której zwrot się ubiega. Do wniosku winny być dołączone:kopia dokumentu potwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej,dowód dokonania zapłaty z tych środków oraz zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania (jeśli finansowanie ze środków pomocy zagranicznej będzie tylko w części).

Podatnik dołącza wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług. Z przepisów § 24 w/w Rozporządzenia wynika, że zwrot nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony podatek należny lub które zostały zwrócone przez urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Zwrot taki nie przysługuje również w sytuacji, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

ad. 2Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4 , jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z § 6 ust. 3 wyżej cytowanego rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:1)Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA)

A w myśl § 6 ust. 4 cytowanego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1)umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej2)jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Jednak przepisy § 6 ust. 8 w/w rozporządzenia stanowią, że cytowanych wyżej przepisów nie stosuje się przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku zastała zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

realizowane zadania będą finansowane przez dotującego w kwotach brutto, czyli łącznie z podatkiem od towarów i usług, który będzie stanowił koszt kwalifikowany.W takiej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce w oparciu o stan faktyczny i prawny, wyraża stanowisko, że pomimo iż Stowarzyszenie spełniło szereg z w/w warunków to, nawet w przypadku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług i zarejestrowania w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej umów zawartych z wykonawcami usług, nie będzie miało prawa do:zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług lub imporcie towarów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,skorzystania prawa do zastosowania przez usługodawcę z 0% stawki VAT do usług świadczonych na rzecz Stowarzyszenia, finansowanych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,gdyż umowy dotacji zawierają postanowienia, iż podatek VAT zalicza się do kosztów kwalifikowanych, czyli że finansowanie działań ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie dokonywane w kwotach brutto, tj. łącznie z podatkiem VAT.

Skorzystanie z w/w praw byłoby w sprzeczności z przepisami § 6 ust. 8 i § 24 ust. 3 w/w Rozporządzenia Ministra Finansów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj