Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/DF2/415-58/135/06/AZ
z 7 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/DF2/415-58/135/06/AZ
Data
2006.06.07



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
spółka jawna
wydatek


Pytanie podatnika
Czy poniesione przez spółkę jawną wydatki związane z ubieganiem sie o dotacje na inwestycje z programu Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw stanowią koszt uzyskania przychodu w świetle art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.03.2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 07.03.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 27.03.2006r. (data wpływu do Urz#234;du 03.04.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.03.2006r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie. Pismem z dnia 27.03.2006r. wniosek powyższy uzupełniono o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego. Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka Jawna XXX, której jest Pan wspólnikiem, podpisała w styczniu 2006 roku umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczące dofinansowania poniesionych wydatków na inwestycje z programu „Sektorowy Program Operacyjny – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje”. Inwestycje powyższe są ściśle związane z przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności i dotyczą zakupu nowoczesnych linii technologicznych do produkcji zszywek i gwoździ (wyroby gotowe) oraz taśmy wielodrutowej i drutu (półprodukt). Spółka nie posiada wystarczających środków własnych, aby samodzielnie sfinansować planowane inwestycje, w związku z czym posiłkuje się kredytem inwestycyjnym, który w części zostanie spłacony uzyskaną dotacją. W związku z ubieganiem się o dotacje z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Spółka ponosiła wydatki : koszty bankowe wystawienia promes kredytowych, koszty notarialne oraz koszty przygotowania wniosków o dotacje.W Pana ocenie, poniesione przez Spółkę wydatki związane z ubieganiem się o dotacje, stanowią koszt uzyskania przychodu w świetle art. 22 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż mają na celu zwiększenie przychodów Spółki poprzez poprawę jej konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Zdaniem Pana, przeprowadzenie w/w inwestycji pozwoli na gruntowne zmodernizowanie parku maszynowego, co w niedługiej perspektywie wpłynie na znaczne obniżenie kosztu wytworzenia wyrobów gotowych. Konsekwencją obniżki kosztów będzie zwiększenie sprzedaży, a tym samym wzrost osiąganych przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Pojęcie kosztu określone zostało w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), który stanowi, że kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła, są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Zwrot „wszelkie koszty” wskazuje na wydatki o bardzo zróżnicowanej naturze, gdyż mogą to być wydatki bezpośrednio, jak również pośrednio związane z celem, jakim jest uzyskanie przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zagwarantowanie źródła przychodu.

Jednakże, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1) wydatek powinien być poniesiony w celu uzyskania przychodu,

2) wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 23 w/w ustawy, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b) podatnik bezpośredni realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego, koszty poniesione w związku z ubieganiem się o powyższą dotację w części sfinansowanej ze środków własnych Spółki, stanowią koszty uzyskania przychodów, natomiast wydatki Spółki pokryte w części z dotacji – nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów .

Z uwagi na powyższe, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko Pana wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj